پایان کار نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش / آلیسیو رانالدی هنرمند برگزیده شد

آیین اختتامیه نخستین سمپوزیوم بین‎المللی کیش صبح امروز دوشنبه ۱۱ اسفند ماه در سالن مرکز همایش‎های منطقه آزاد کیش با حضور مرتضی کاظمی، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، مهندس بهبود بهی‎زادی مدیرعامل سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه آزاد کیش و رئیس شورای سیاست‌گذاری سمپوزیوم، محمد محیط طباطبایی مشاور سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سید مجتبی موسی دبیر سمپوزیوم، سعید شهلاپور و جان وایدمن داوران سمپوزیوم، همچنین طاهر شیخ‎الحکمایی هنرمند مجسمه‎ساز و هنرمندان ایرانی و خارجی حاضر در سمپوزیوم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سید مجتبی موسوی دبیر این سمپوزیوم درباره مراحل برگزاری این رویداد هنری گفت: برگزاری چنین رویدادی نیاز به حمایت مدیران دارد. نگاه ویژه مدیران منطقه آزاد کیش و اعتمادی که به مشاوران فرهنگی داشتند باعث شد که چنین رویدادی با این سطح از کیفیت شکل گرفته و به جمع رویدادهای بین‌المللی ما اضافه شود.

وی ادامه داد: از چند ماه پس از اعلام موافقت مدیران منطقه آزاد برای برگزاری سمپوزیوم، فعالیت‎های لازم برای شکل‌گیری این رویداد و جلساتی برای تدوین شرایط عمومی و اختصاصی سمپوزیوم آغاز شد.

دبیر سمپوزیوم مجسمه کیش با بیان اینکه شرایط به شکل فراخوان به اطلاع هنرمندان ایرانی و خارجی رسید اظهار کرد: در مجموع ۳۵ هنرمند خارجی و ۷ هنرمند ایرانی طرح‎های خود را برای حضور در سمپوزیوم برای ما ارسال کردند که از میان آن‌ها ۱۲ هنرمند خارجی و ۵ هنرمند ایرانی انتخاب شدند. انتخاب هنرمندان ایرانی کار بسیاری دشواری بود زیرا از میان این تعداد آثار رسیده تعداد اندکی انتخاب شد و در میان ۷۲ طرح دیگر واقعا اثاری وجود داشت که می‌‎توانند در سپموزیوم‎های ایرانی و خارجی بسیاری حضور داشته باشند.

موسوی افزود: همزمان با انتخاب هنرمندان کار تهیه ملزومات، وسایل کار، ابزارهای لازم و ۱۷ قطعه سنگ تراورتن بزرگ آغاز شد و این وسایل قبل از ورود هنرمندان به محل سایت سمپوزیوم انتقال داده شد. هنرمندان ۱۸ بهمن ماه وارد جزیره شده و از عصر روز نوزدهم کار خود را آغاز کردند. در ‌‌نهایت پس از ۲۳ روز کار مداوم و دشوار فرآیند شکل‎گیری آثار در دماغه زیبای هور اتفاق افتاد.

وی با بیان آنکه خوشبختانه تعامل لازم بین هنرمندان و مردم در این سمپوزویم شکل گرفته اظهار کرد: ما تلاش کردیم همه کار‌ها در زمان مقرر خود انجام شود زیرا حتی ساعت تاخیر نیز می‌‎توانست خلل بزرگی به کار ما وارد کند.

دبیر سمپوزیوم مجسمه کیش با سپاس از گروه جابه جایی آثار نیز گفت: این گروه با تلاش بسیار بیش از ۱۸۰ جابه‎جایی انجام دادند. کار انتقال و جابه‎جا کردن آثار بزرگ سنگی بسیار دشوار است اما کار این گروه آن قدر خوب بود که هنرمندان سمپوزویم همه کار را به آنان سپردند.

همچنین مهندس بهبود بهی‎زادی مدیرعامل سرمایه‌گذاری و توسعه منطقه آزاد کیش و رئیس شورای سیاست‌گذاری سمپوزیوم مجسمه کیش دکتر مونسان دغدغه‌های بسیاری برای دارند که من نیز در پیش برد این دغدغه‎‌ها سهیم هستم. با مشاوره مهندس کاظمی نخستین سمپوزیوم مجسمه‎سای کیش برنامه ریزی‎ شد. پیشرفت یک جامعه تنها به جنبه اقتصادی وابسته نیست و باید به جنبه‏‌های فرهنگی نیر توجه کرد.

وی افزود: من مرد سخت‎افزار هستم و کارهای نرم‎افزاری را دیگران باید انجام دهند. در ‌‌نهایت امیدوارم میزبان خوبی برای هنرمندان ایرانی و خارجی بوده باشیم.

همچنین احمد مسجد‌جامعی نیز در این مراسم با اشاره به پیشینه تاریخی جزیره کیش و مرکزیت این جزیره در منطقه خلیج فارس گفت: من چندان با کیش آشنا نیستم اما در این شهر یک اثر حجمی ارشمند از بهمن محصص وجود دارد و آثاری که در کیش در سال‎های اخیر اجرا شده بهتر از این هم می‌‏تواند باشد.

وی افزود: هرچه از هنرمندان کشورهای جدید و مختلف در سمپوزویم دعوت شود بهتر است و امیدوارم در سمپوزویم‎های آینده شاهد چهره‎های جدیدی باشیم. البته در همین سمپوزیوم برخی از هنرمندان ایرانی از شهرهایی آمده بودند که فرهنگ آن‌ها را می‌توان در آثارشان دید.

در ادامه این مراسم بیانیه هیات داوران نخستیم سمپوزیوم کیش شامل جان ویدمن، سعیدشهلاپور، سیدمحمدبهشتی قرائت شد. در این بیانیه آمده است: "هیات داوران نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه سازی کیش، حضور هنرمندان جوان درکنارهنرمندان باسابقه واهتمام همگی این هنرمندان رابرای آفرینش هنری، ارزشمند دانسته وازفرصت ایجادشده برای تبادل وانتقال تجربیات، درجهت ارتقای هنر مجسمه سازی، بسیارخرسند بوده و از برگزارکنندگان سمپوزیوم که این شرایط را فراهم کرده، سپاسگزاری می‌کند.

هیات داوران جهت بررسی آثار، سه ویژگی شناخت صحیح مصالح، طراحی متناسب با مصالح تخصصی سمپوزیوم وتوانایی بیان احساس از طریق آفرینش هنری را مدنظر قرارداده و از این منظر، به بررسی آثارپرداخته است. این هیات اعلام می‌‎کند، تمامی آثارخلق شده در این سمپوزیوم از حیث کیفیت طراحی و اجرایی دارای ارزش بوده و به همین دلیل سپاس واحترام خود را به همه هنرمندان ابراز می‌کند.

همچنین لازم به یادآوری و تاکید می‌داند، اندازه اثر به تنهایی نمی‌تواند تعیین کننده ارزش و کیفیت اثر باشد بلکه توازن بین خلاقیت و قدرت تکنیکی درتعیین کیفیت آفرینش هنری موثر است. لذا هیات داوران باتوجه به مطالب مطرح شده، نسبت به بررسی آثارساخته شده درسمپوزیوم مجسمه سازی کیش اقدام کرده و در پایان نتیجه ارزیابی خود را بدین شرح اعلام می‌‎کند: از میان هنرمندان پ‌تر پتروف از بلغارستان هدایت صحرایی ازایران و محمدرضایزدی از ایران به عنوان شایستگان تقدیر انتخاب شدند و برگزیدگان رتبه‎های اول تا سوم نیز به ترتیب عبارتند از آلسیو رانالدی ازایتالیا، شهریاررضایی ازایران و به طورمشترک آقای ویکتورکوپاچ ازبلاروس - آقای ماریو لوپز ازپرتغال."

logo-samandehi