"شبگرد"؛ آثاری از بیژن بصیری در موزه ملی ایران

آثاری از بیژن بصیری با عنوان "شبگرد"، همراه با نمایش فیلم گداخت اندیشه، روز جمعه 19 مهرماه ساعت 16 در موزه ملی ایران به نمایش در می‌آید.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران، سفارت ایتالیا در تهران به مناسبت روز هنر معاصر ایتالیا و با همکاری موزه هنرهای معاصر تهران، اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی، نمایشگاه آثاری از بیژن بصیری را با عنوان «شبگرد» در موزه ملی ایران برگزار می‌کند.

آثار بیژن بصیری هنرمند ایرانی مقیم ایتالیا با عنوان «شبگرد»؛ همراه با پخش فیلم «گداخت اندیشه» به کارگردانی علی اسکندری روز جمعه 19 مهرماه از ساعت 16 در موزه ملی ایران به نمایش در می‌آید.

"بیژن بصیری از جمله هنرمندانی است که در آثارش همواره بیان فلسفی بر بازنمود بصری پیشی می‌گیرد. او که تجربه سال‌ها زندگی در ایتالیا را دارد، از درون، ایرانی و عاشق تعمق شاعرانه شرقی است و با آن‌که در طول دوران فعالیت هنری خود متریال‌های مختلفی را آزموده، اما می‌توان در تمامی آن‌ها دغدغه‌ای مشترک یافت؛ شهود شاعرانه، تعمق در وجود و معنای مطلق بودن.

بصیری به واسطه سال‌ها تحصیل و زندگی در ایتالیا دانشی عمیق از هنر معاصر غربی دارد؛ بیرون‌زدگی‌ها و نوع بافت‌های اتفاقی، اثر را به چیزی بیشتر از نقاشی صِرف بدل کرده و آن را به مرزهای نقشبرجسته نزدیک می‌کند. رنگ‌گزینی محدود، کمپوزیسیون صریح و ساده، عدم توجه به عمق‌نمایی و فضاسازی کلاسیک، فرم‌های باز، لکه‌های اکسپرسیو، اشکال ارگانیک و تلفیق هنرمندانه آبستره – فیگوراتیو یادآور مهم‌ترین ویژگی‌های جنبش‌های مدرن مانند اکسپرسیونیسم انتزاعی است.

با این حال بصیری را نمی‌توان صرفاً هنرمندی فرمالیستی دانست. نگاه شهودگرا در کنار پرداختن به دغدغه‌های وجودی، آثار او را محملی برای بیان تفکرات فلسفی کرده و به مفهوم‌گرایی و کانسپت آثار افزوده است.

در سال ۱۳۹۴ مجموعه‌ای از آثار بیژن بصیری در موزه‌ی هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمد و در سال ۲۰۱۷ نماینده ایران در بی‌ینال ونیز بود." (منبع سایت حراج تهران)

logo-samandehi