روایت الهام عقیلی از نمایش آثارش در گالری خط سفید

نمایشگاه "پژواک" که از روز جمعه 12 مهرماه در گالری خط سفید برپا شده است، شامل آثاری از دو هنرمند نقاش الهام عقیلی و هلیا عزمی است.

الهام عقیلی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، درمورد هدف از جمع آوری مجموعه آثارش در این نمایشگاه توضیح داد: هدف اصلی من در جمع آوری این مجموعه نشان دادن مسیر تشکیل دنیای امروزیِ ماست که غالباً از یاد رفته است. به عنوان مثال در نقاشی "نوستالژی" که شروع آن به ۵ سال پیش برمیگردد، چرخ خیاطی را به تصویر کشیدم که در اجرای آن از اشیاء مرتبط و غیر مرتبط برای برخی اجزا استفاده کردم. ایده اصلی این کار، در واقع از "بوردا" های قدیمی مادرم شکل گرفت و در ترکیب دوربین عکاسی قدیمی و آثار دیگر نیز این ریتم به کار گرفته شده است و ترکیبیست از گذشته و حال. در رویکرد من، انسان با همواره آگاه بودن از گذشته خویش، از حال لذت بیشتری می برد.
مجموعه عکس نیز از این قاعده مستثنا نیست و آثار باستانی و گذشته را در کنار انسانهای امروزی به تصویر کشیدم. در وحله اول ممکن است تضاد به چشم بیاید درصورتی که با نگاه دوباره به بطن موضوع، ما را از این موضوع آگاه می کند که "مای" امروز از تکامل "مای" گذشته شکل گرفته است.

این هنرمند در توضیح تعداد، ابعاد و سبک و تکنیک آثارش در این نمایشگاه گفت: این مجموعه متشکل است از ۴ اثر نقاشی به ابعاد ۱۰۰x۸۰ ،۱۰۰x۷۰ ،۲۰۰x۵۰ ،۱۰۰x۱۲۰ و ۲۶ اثر عکس که ۵ عدد آنها ۵۰x۸۰ و ۲۱ اثر نیز در اندازه ۵۰x۷۰ عرضه شده است؛ که در خلق آثار نقاشی از تکنیک کولاژ و اسمبلاژ و رنگ روغن و اکرولیک استفاده کردم.

عقیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت انتخاب عنوان "پژواک" برای این نمایشگاه بیان کرد: عنوان "پژواک" در واقع به دلیل گویا بودن انعکاس گذشته بر شکل گیری و دوام دنیای امروزی ما انتخاب شده است و به نظرم امروز ما، پژواک صدایی است که از گذشته برخواسته.

وی ضمن بیان این نکته که در خلق مجموعه آثارش تحت تاثیر تفکر خود بوده است و آن به یاد آوردن گذشته ایست که درحال فراموشی است؛ در مورد شکل گیره ایده خود توضیح داد: این ایده درواقع با پیدا کردن دوربین عکاسی قدیمی پدرم و بورداهای مادرم شکل گرفت. آنجا بود که احساس کردم چقدر نیاز هست که ما گذشته خودمان را به یاد بیاوریم.

این هنرمند نقاش در آخر افزود: این جستجو و کنکاش ادامه خواهد داشت. دنیای بی پایانی را در پیش روی این ایده می بینم و مشتاقانه در جهت کسب معانی کاملتر تلاش می کنم.

در بیانیه این هنرمند آمده است:

نمایشگاه نقاشی و عکاسی الهام عقیلی با عنوان "پژواک" مجموعه ای است از آثاری که بیان کننده نوع نگرش اوست به دنیای معاصر.
"در بیان هنر من، دنیای امروزی نتیجه گذر از گذشته ای ست در حال فراموشی. همچون آثار تاریخی، هنری و حتی اشیای روزمره زندگی.
من در نقاشی این آثار با دقت در جزئیات و انتخاب رنگها، متناسب با حس کلی هر اثر و همچنین ترکیب مواد و کولاژ، درصدد ایجاد پل ارتباطی دو سویه بین بیننده و اندیشه هایش، با حس درونی و تفکرات خود هستم.
عکاسی راهی است برای ثبت لحظاتی که دیگران از آن به آسانی می گذرند. من تصویرها را برای بیان خصوصیات پنهان شخصیتی خود ثبت می کنم. برای درک بهترِ حقیقت از دیدگاهم و برای توصیف دنیای اطرافم. رویکرد من در پدیدآوردن این مجموعه عکس، نزدیک کردن نسل امروز به پیشینیان است که با استفاده از قاب بندی موزون و به تصویر کشیدن انسانهای امروز در کنار آثار باستانی میسر گشته است."


نمایشگاه "پژواک" تا 22 مهرماه همه روزه بجز سه شنبه ها از ساعت 16 الی 20:30 دایر خواهد بود و علاقمندان جهت بازدید از آثار این نمایشگاه می توانند به نشانی خیابان ولیعصر، روبروی جام جم، کوچه پروین، پلاک 22 مراجعه نمایند.

logo-samandehi