روایت غزال زارع از مجموعه "مِمَرآمود"

"هنرمند خاطره ی خیال انگیز کودکی را با کار و حرفه‌ی کنونی‌اش آمیخته و آثاری را خلق کرده که گمان می‌رود نیاز هنر معاصر نیز است." این‌ را غزال زارع کیوریتور نمایشگاه چیدمان مرضیه خالقی تحت عنوان "مِمَرآمود" بیان کرد. این نمایشگاه عصر روز جمعه ۱۹ مهرماه در گالری ژاله افتتاح شد. در ادامه خواننده گفتگو با این کیوریتور باشید.

غزال زارع، فوق‌لیسانس هنرهای تصویری، پژوهشگر، مدرس هنر و گردانندة پروژه‌های هنری معاصر است. وی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین با تاکید بر اهمیت رسانه‌های نوین بیان کرد: معرفی ارائه متفاوتی از آغاز کار هنرمند تا نتیجه، با تاکید بر اهمیت پروسة کار هنرمند ارزش کمتری از نتیجه پایانی نخواهد داشت.

زارع روند شکل گیری ایده ی این مجموعه را چنین تشریح کرد: هنرمند خاطره ی خیال انگیز کودکی را با کار و حرفه‌ی کنونی‌اش آمیخته و آثاری را خلق کرده که گمان می‌رود نیاز هنر معاصر نیز است. محتوای این نمایشگاه در غالب پژوهش مکتوب شده که به روند خلق اثر می‌پردازد و با مخاطب نیز وارد تعامل می‌شود.

این کیوریتور در توصیف ویژگی های اثر هنری به نمایش درآمده در این رویداد گفت: این چیدمان یک‌ اثر هنری‌ست که نماد پوششی محسوب می شود و خاصیت مادینگی دارد، همچنین تعدادی عکس که ارائه و چاپ آنها، بر روی پلکسی بوده نصب شده است و حالتی از تعلیق را به نمایش گذاشته‌اند. مستندات مراحل تولید و همچنین شکل گیری اولیه ایده در این نمایش از جنس پارچه است که مرتبط با اتود‌های اولیه هنرمند است.

"هنرمند این مجموعه مهندس معمار است و کلمه مِمَر یا ممار از همان معمار و نام حرفه خود هنرمند گرفته شده است" وی با بیان این توضیح در رابطه با عنوان نمایشگاه افزود: از آنجایی که کانسپت، پوشاندن اثر معماری بر تن معمارش است، باید پوششی بر تن یا بر بنا، ضمیمه اسم ممر می شد که همان اندود یا آمود است.


این هنرمند در خصوص معیار خود در انتخاب هنرمند این مجموعه، بیان کرد: باززایی و یادآوری ارزشمند مجموعة بم و از همه مهمتر اهمیت معماری و پشتوانه آن از معیار های اصلی انتخاب هنرمند بوده است، متاسفانه امروزه در نظام شهرسازی تحولات نامطلوبی شکل گرفته که هم از خاصیت سالم شهرنشینی کاسته است و هم ارزش‌های ناب گذشته معماری را به فراموشی کشانده است. معمارانی که در گذشته طرح و نقشه و اجرای آنها گونه‌ای جوانمردی بوده است و نظم و هندسة حاکم بر تمام بخش های سازه، اهمیت مقام انسان و وحدت را به نمایش می‌گذاشته است، چیزی که امروزه اصلا مورد توجه نیست.

وی در پاسخ سوالی مبنی بر بکارگیری عناصر نمادین در این اثر گفت: از جمله عناصر نمادین این اثر کاربست فرم‌های مخفی‌ست که گردش شبانه‌روز و گذر ما را به نمایش می‌گذارد، همچنین اهمیت خاک و اقلیم بم که در طراحی پوششی جنبة‌ نمادین از دگرگونی و تلفیق و یگانگی انسان با پیرامونش است، تا آن جایی که منع می‌شویم در نظام و اصول معماری.

زارع در پایان افزود: همواره اندیشة فیلسوفان شرقی و نگاهی که ریشه در نجوم، هندسه و ریاضیات داشته است و رابطه‌ای که همواره بین علم، هنر و هندسه است، را می‌ستایم. تقدسی جاودانه از جهانی مثالی است که امروزه برای من مرجعی است برای اتصال به دستگاه فیزیک کوانتوم و جهان هولوگرافیک.


logo-samandehi