روایت مارینا ورزی از نمایش آثارش در گالری خط سفید

نمایشگاه "ارسی" در گالری خط سفید از 24 آبان ماه تا 4 آذرماه در گالری خط سفید برگزار شد که در این مجموعه آثاری از مارینا ورزی به نمایش در آمد.

مارینا ورزی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، در رابطه با برپایی نمایشگاه مجموعه آثارش بیان کرد: این مجوعه طی دو سال بوجود آمده. ایده این مجموعه در واقع سالهاست که در درون من جاری و فعال بوده و همیشه به دنبال راهی برای بیان و مشارکت آن با مخاطبین دوستدار عرصه هنر به بهترین شکل از نظر دیدگاه و توان فردیم بوده و هست که خوشبختانه در نهایت حاصل آن خلق این مجموعه شد.

وی در توضیح تعداد، ابعاد و سبک و تکنیک آثارش گفت: مجموعه «ارسی» شامل 17 اثر با ابعاد از 120.100 که بزگترین سایز مجموعه و کوچکترین سایز 40. 50 سانتی متر است که سبک اکسپرسیوانتزاعی و تکنیک اکریلیک روی بوم اجرا شده اند.

این هنرمند نقاش در توضیح علت انتخاب عنوان «ارسی» برای مجموعه آثارش اذعان کرد: «ارسی» نام پنجره هایی چوبی، بزرگ و قدیمی است با شیشه های رنگی، در مجموعه «ارسی» اشکال هندسی مثلثی که اطراف کار را در بر می‌گیرد نمادی از ارسی است؛ فضای اکسپرسیو داخل اثر دستاورد بینش و آگاهی مدرن است و نقوش تزئینی ایرانی و مثلث های رنگارنگ نماد سنت. دلیل انتخاب مثلث های رنگی، مثلث الهام بخش ترکیبات سه گانه بیشماری در تاریخ مذاهب بوده نظیر شعارهای سه گانه زرتشت و نمادی از دوره‌های سه گانه زندگی، «تولد، رشد و حیات» است.

این مثلث های رنگی همانند حائلی پیشرونده همواره در حال پوشاندن فضای داخل اثر می باشد.

ورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در زمان خلق مجموعه آثار تحت تاثیر تفکرات شخص یا مکتب به خصوصی بوده یا خیر، توضیح داد: به شکل عام خیر ولی تمامی آنچه که در طی این سالها خوانده ام، دیده و شنیده ام در ناخودآگاه فردی و جمعی من تاثیر داشته و سبب حصول این مجموعه گشته است.

وی در ادامه درمورد نقطه آغاز این مسیر از شناخت و کنکاش درونی برای خلق آثارش بیان کرد: امروزه با پیشرفت سریع علم و تکنولوژی و دستاوردهای شگفت انگیز آن و همچنین انتقال سریع و آسان اطلاعات از طریق رسانه ها، ما روزانه در معرض هجوم بینهایت تصاویر و مفاهیم انتزاعی قرار داریم. تصاویری از کهکشان‌ها تا ذرات تشکیل دهنده اتم و از سوی دیگر کوله باری از سنت، تاریخ و تجارب چندهزار ساله پیشنیان بر تارک ذهن انسان امروز سنگینی میکند.
و تمام این هیاهو در وجود من نقاش به کنکاشتی دورنی و آغاز این راه ختم شد.

این هنرمند نقاش در آخر افزود: با باور به اینکه انسان ذره ای از هستی است. و از آغاز آفرینش یا آفرینش ها، بی نهایت تصاویر انتزاعی وجود داشته است نا دیدن آنها مربوط به عدم آگاهیست. در این کنکاش درونی و خلق آثار انتزاعی فکر می کنم تازه در اول راهم.

مارینا خیرالله زاده ورزی، متولد 1351 در سوادکوه است.

وی بزرگ شده تهران و فارغ التحصیل در رشته کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز است.

اولین نمایشگاه انفرادی او در سال 1396 در گالری طوبا، موزه زمان در تهران، با عنوان «وقایع اتفاقیه» و دومین نمایشگاه انفرادیش، در آبانماه 1398، با عنوان «ارسی» در گالری خط سفید برگزار شده است.

این هنرمند همچنین در سیزده نمایشگاه گروهی نیز از سال 1392 تا 1398 شرکت نموده است از جمله نمایشگاه گروهی با عنوان «مانا هنر ایرانی» در گالری ابوویان 16، انجمن نقاشان ارمنستان، در ایروان.

logo-samandehi