روایت دکتر منصور فلامکی و مهندس افشین اخلاص پور از نمایشگاه چیدمان مِمَرآمود

در نشست تخصصی "پیدایی فضا با بازخوانی معمارانه ی مُد" که در حاشیه نمایشگاه چیدمان مِمَرآمود با حضور هنرمندان و مهندسین معمار برگزار شد، به نکات قابل توجه و ظریفی در خصوص ارتباط معماری و هنر پرداخته شد.

در ادامه خواننده مطالب دکتر منصور فلامکی (استاد دانشگاه تهران، پدیدآورنده ی ادبیات در باب فضا و فلسفه، معمار و نظریه پرداز) و مهندس افشین اخلاص پور (عضو هیئت مدیره کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران،طراح و عضو هیئت علمی سابق دانشگاه آزاد) در رابطه با آثار این مجموعه باشید.

نکته ای ذیل گنجینه آثار سرکار خانم مهندس مرضیه خالقی

یکی از سرفصل‌های سخن ناب آثار آورده شده به نمایشگاه، آنجا رخ می کند که ایشان بازخوانی رمز و رازهای آفرینش های هنری را در چگونگی های نگاه و کاوش ها، در حجم می دانند و بیننده را دعوت به آن می کنند که اندازه و توانمندی های "خطا" را در حجم بیابد- جایی که بلندا، درازا، پهنا و ژرفای برخاسته از تدوین حجم، به میل و به دست- خواست نظاره کننده بر حجم تعیین می شود- جایى كه اندازه های متکی بر رسم جاری گذارده شده بر حجم، به بینش و خواسته و به عشق بیننده تعیین مقدار می شوند- و جایی که آفریننده ى آثار، معرفی کننده ى از دامن تا گستره شهر و سفت شدگی های بازارها، به بینش نظم یافته نمایشگر فضای معماری- از نظم جاری در هزار برمی خیزد اما، در بازخوانی هر آن چه همه جا تدریس می‌شود، سخن از آزادشدن از سنت سفت شده و ساده نگر "كانت-مانژ" به میدان نگرش و آفرینش معماری آورده می‌شود.

نکته‌ای که به فشرده سخن آمد، یکی از مجموعه سخن هایی است از آثار زیبای سرکار خانم مهندس خالقی می توانیم برگیریم.

با حرمت: محمد منصور فلامکی

ممرآمود یک تمایز است- مِمَرآمود، معمارانه، دارای بن مایه های طراحی سرزمینی و از روندهای جاری طراحی معماری و هم طراحی مُد متمایز است و موسم نمایش آن دارای دستاوردی متمایز از آثار پارچه، لباس و اشیا که می شناسیم، است. زمانه ای که روندهای جاری آموزش طراحی معماری، آنچه امروز و سال هاست در مدارس معماری کشور شاهد هستیم که پدیدآوری اثر معماری را کمتر نتیجه ی فرآیندی پیوسته و همگن از سنجش های کافی کاربردی و شکلی برای تبیین فضا، می یابیم و معماری های زبده و ترویج شده در رسانه های مان را نیز بیشتر عناصر تصویری به عاریه گرفته شده ی از همان فضای رسانه ای خواهیم شناخت. از سویی زیست جزیره ای کشور با موانع فرهنگی آن، از موضوع طراحی مد و تجارت لباس، برای ما در پیوند جهانی یک بازار سیاه برای عرضه ی کالاهای تجاری عوام پسند به جا گذاشته است، عوام پسندی که توانسته است نه به دلیل تربیت و ترویج سلایقی ریشه دار و بادوام بلکه بر اساس قیمت تمام شده ی کالا و سود مادی با تکیه بر جغرافیای توزیع در طبقات اجتماعی، جامعه را دسته بندی و طبقاتی تر کند. مرضیه خالقی، خالق ممرآمود توانسته است با آمیختن تحصیل آکادمیک مهندسی و خودآموختگی در شناخت و تجربه ی هنر و مهارت های عرضه ی اثر هنرمندانه، اثر خویش را از چند جهت متمایز کند. در مواجهه با نمایشگاه این اثر هنری از طرفی با انضباط مهندسی، آنالیزها و تدوین یک چارچوب پژوهش شده ی تیپلژیک و بوم شناسی مواجه هستیم و از سویی در ممرآمود، زایش فرم امری ساختگی به نظر نمی آید. اثر سه بعدی مرضیه خالقی حتی با ارایه ای ایستا و در نمایش عکس ها، امتیاز بی رقابت گذاردن ساختار، فضا و کاربرد را در بردارد و زایش خلاقانه و پیوسته و سنجش شده ی حجم را فارغ از ترسیم های منتزع دو بعدی یا برچسب جزییات ساخت و تزیینات رنگین داراست. گویا وصف درستی از یک تربیت فرهنگی معاصر را به نظر می رساند.

ممرآمود یک اثر روشنفکرانه است که مخاطبان را دسته بندی نمی کند و برای ارتباط با مخاطب، احساسات عوامانه را وام نمی گیرد. اما با تسلط بر محدودیت های فرهنگی و قالب های قانونی، معتقدانه روی به یک جامعه ی غیر طبقاتی می گذارد و اَنگ روشنفکری نمی پذیرد، مردمیست ولی کیچ نیست و از وا دادگی به سلیقه های روزمره مبراست. ممرآمود با آسان گیری و فرهنگ دوستی بدون لذت جویی همذات با مُد توانسته است میان تولید کالاها، مولد یک سلیقه ی نو باشد که می بایست از حجب درآید تا همگان بینندش.

یادداشت از مهندس افشین اخلاص پور

logo-samandehi