شرح مشخصات کتاب "مجموعه آثار میرزا غلامرضا اصفهانی" از زبان بهجت بندری

برگزاری مراسم رونمایی از کتاب مجموعه آثار خوشنویسی میرزاغلامرضا اصفهانی به همراه نمایش آثار در گالری آریانا

مراسم رونمایی از کتاب مجموعه آثار خوشنویسی میرزاغلامرضا اصفهانی به همراه نمایش آثار این هنرمند روز جمعه 15 آذرماه در گالری آریانا برگزار می شود.

بهجت بندری از نشر کتابسرای نیک در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین رسالت این انتشارات را چنین تشریح کرد: ما در انتشارات کتابسرای نیک در مسیر پاسداشت میراث فرهنگی مکتوب و در چارچوب رسالت اجتماعی که بر خود فرض دانسته‌ایم تلاش می‌کنیم تا گام‌هایی کوچک اما مستحکم و ماندگار برداریم. در همین راستا مفتخریم که توانسته‌ایم مجموعه‌ای از آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی را پس از پانزده سال ممارست، همراهی، و همکاری با نامداران این عرصه منتشر کنیم. این نمایشگاه گوشه‌ای از آثار منتشر شده را نمایش می‌دهد.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه، در نمایشگاه علاوه‌بر رونمایی از کتاب "مجموعه آثار میرزا غلامرضا اصفهانی" ۸ اثر از میرزا غلامرضا به همراه 3 کتیبه برای اولین بار به نمایش درمی‌آید، افزود: این هشت تابلو، تابلوهای خوشنویسی میرزا غلامرضا در سبک‌های نستعلیق و شکسته است.

بندری در مورد مشخصات کتابی که رونمایی خواهد شد بیان کرد:

کتاب شامل فصل‌های زیر است:
زندگینامه
کتابشناسى استاد
شاگردان و یاران
سیاه مشق
کتابت
کتیبه‌نویسى و لوحه‌نگارى
طرح مهر و واگیره
شکسته
تعلیمى و سطرنویسى
مستندات
یادداشتها
پیوست
نمایه تصویرى
نمایه
کتابشناسى منابع

این کتاب بعد از ۱۵ سال فعالیت انتشارات کتابسرای نیک و با همکاری آقای سعید زاشکانی به عنوان مدیر هنری پروژه منتشر شده است.

وی در ادامه افزود: ۵۰۰ نسخه‌ی شماره‌گذاری شده از کتاب منتشر شده است که برای فروش در نمایشگاه به قیمت یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزار تومان ارائه می‌شود.

در کتاب "مجموعه آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی" در فصول سیاه‌مشق، 145 قطعه؛ کتابت 47 قطعه؛ کتیبه و لوحه‌نگاری 17 قطعه؛ طرح مهر و واگیره 24 قطعه؛ شکسته 26 قطعه؛ تعلیمی و سطرنویسی 46 قطعه و‌ مستندات 7 قطعه تابلو و اثر هنری از میرزا غلامرضا به چاپ رسیده است. اصالت تمامی تابلوها را دکتر مظفر بختیار تأیید کرده‌اند. این آثار از ۳۰ مجموعه‌ی شخصی، چهار موزه و کتابخانه‌ی دانشگاه تهران جمع‌آوری و عکاسی شدند.

بر روی کتاب، یک مولاژ منقوش به چشم می‌خورد که برگرفته از آثار میرزا غلامر‌ضا و از جنس رزین پلی‌استر با فیلر کربنات کلسیم بوده، و با رنگ‌های اکلریک تزئین و سپس پتینه شده است.

زنده‌ یاد دکتر مظفر بختیار در زمان حیاتشان تحقیق مفصلی درباره‌ی زندگی مادی و معنوی میرزا غلامرضا انجام داده بودند و تمامی آثار مدونی که اشاره‌ای به زندگی میرزا داشت را از گوشه کنار گردآوری و بررسی کرده بودند. حاصل این تحقیقات در فصل ابتدایی کتاب و در 103 صفحه به صورت مفصل در سه بخش زندگی‌نامه، کتابشناسی و شاگردان و یاران با تصاویر و توضیحات آورده شده است.

نمایشگاه آثار این هنرمند به مدت 5 روز دایر خواهد بود و علاقمندان جهت بازدید از آثار می توانند از ساعت 16 الی 20 به گالری آریانا واقع در الهیه، انتهای خیابان مربم شرقی، ابتدای خیابان فرشته (فیاضی)، شماره 9 مراجعه نمایند.

logo-samandehi