میرمنگره مطرح کرد

«ذره ای عشق»؛ نمایش آثار خوشنویسی از کتابت تا کتیبه

رییس انجمن هنرمندان خوشنویس اندیمشک از برپایی نمایشگاه خوشنویسی«ذره عشق» در نگارخانه گویا خبر داد و گفت: در این نمایشگاه ۳۵ اثر خوشنویسی در قالب هایی از کتابت تا کتیبه برای نخستین بار به نمایش در می آید.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایشگاه آثار خوشنویسی «علی امید میرمنگره»مدرس و مدیر انجمن خوشنویسان اندیمشک با عنوان «ذره ای عشق» از 6 تا 12 دیماه در گالری گویا برپا می‌شود. برپایی این نمایشگاه بهانه ای شد تا با این هنرمند به گفتو بنشینیم که در زیر می آید:

شما مدیر انجمن خوشنویسی اندیمشک هستید و تاکنون نمایشگاه های متعدد خوشنویسی برپا کرده اید از چه زمانی مشغول به هنرخوشنویسی هستید؟

من از سال 1370 با دریافت گواهینامه ممتاز از انجمن خوشنویسی ایران به طور پیوسته به آموزش این هنر پرداخته ام و حاصل آن انتقال آموزه های خوشنویسی به هزاران هنرجوی این رشته بوده است. همزمان و همراه با عشق به هنرجویان هر از گاهی تجربه خود را در آثار نمایشگاهی برای علاقه مندان و مخاطبان این هنر ارایه کرده ام.

نمایشگاه «ذره عشق» چندمین نمایشگاه شما در تهران است و در این نمایشگاه چه نوع خطی را به نمایش گذاشته اید؟

این نمایشگاه دومین نمایشگاه من در تهران است، در این نمایشگاه خط های نستعلیق خود را به تهران آورده ام تا ذره ای از عشق خود به این هنر را تقدیم تماشاگران مشتاق و صاحب نظران زیبابین کنم؛ باور به زیبایی و کمال گونه های متنوع نستعلیق و شاید هم لازمه مطالعه و آموزش انواع مختلف این خط به هنرجویان باعث شده که بر نوع خاصی از انواع کاربردهای نستعلیق تمرکز و اصرار نداشته باشم و از غبار و کتیبه در نوع و جایگاه خودشان بهره و لذت بصری، محتوایی و کاربردی ببرم.

چرا عنوان نمایشگاه خط نستعلیق خود را «ذره عشق» نامگذاری کردید؟

من خودم را قابل ندانستم، عشق بزرگ است و آثار من کوچک؛ البته هم عشق و هم هنر خوشنویسی بزرگ هستند و من تنها ذره ای از این عشق را اینجا به نمایش گذاشته ام.

در نمایشگاه ذره عشق چه تعداد اثر به نمایش درمی آید؟

در این نمایشگاه 35 اثر که حاصل مشق و تجربه هایم در سال 98 هستند و با دستان هنرمند و توانای خانم مریم گودرزی تزیین و آراسته شده اند را به نمایش درآورده ام.

آثار به نمایش درآمده در ذره عشق با چه تکنیکی خلق شده اند؟

این آثار از نظر قالب در قالب هایی از کتابت تا کتیبه است و در ابعاد 50 در 70 و 100 در 70 به نمایش درآمده است.

آیا آنچه در نمایشگاه های خوشنویسی به نمایش در می آید تمام ظرفیت این هنر است؟

تنوع خوشنویسی ایرانی از غبار کتابت و چلیپا، سطر و سیاه مشق و کتیبه و برای زیبانویسی اشعار و متون و خلق ترکیبات و اشکال هنرمندانه از آن چنان گستره وسیعی در تاریخ فرهنگ و هنر ما فرا گرفته که هر بیننده، مخاطب و کاربر آن به اندازه نیاز و ظرفیت و بلندی طبع و نظر خود از آن بهره مند می شود. بدیهی است که در چنین گلستان پهناوری هیچ کدام از این گونه ها و گرایش ها به تنهایی نماد همه خوشنویسی و همه ظرفیت های پیدا و پنهان آن نیستند. در تاریخ 70 ساله شکل گیری و تکامل انجمن خوشنویسان ایران، آموزش مهمترین اصل و رکن این انجمن و مورد توجه و اهتمام استادان و هنرمندان خوشنویس بوده و هست.

هنر خوشنویسی هنر مهجور در میان دیگر هنرها برای آموزش به کودکان است؛ چرا در سال های اخیر خانواده ها اقبال کمتری به آموزش خوشنویسی به فرزندان شان داشته اند؟

چندین سال این گونه بود و از کلاس های خوشنویسی به دلیل رویکرد جامعه به هنرهای مدرن و شبکه های اجتماعی استقبال نمی شد و همین باعث ایجاد وقفه در آموزش خوشنویسی به کودکان و نوجوانان شده بود ولی هم اکنون اوضاع بهتر شده است.

انجمن خوشنویسان شهر اندیمشک چند عضو فعال دارد؟

انجمن خوشنویسان شهر اندیمشک 25 عضو رسمی دارد که اینها از اساتید ممتاز و فوق ممتاز هستند.

نمایشگاه «ذره‌ای عشق» از 6 تا 12 دی در گالری گویا برپاست علاقمندان بای بازدید از این نمایشگاه می توانند به خیابان کریمخان، روبروی خیابان ایرانشهر، خانه فرهنگ و هنر گویا مراجعه کنند.

logo-samandehi