عزیز انزابی از "سفر بی بازگشت" می گوید

گالری احسان میزبان نمایشگاه "سفر بی بازگشت" می شود

"سفر بی بازگشت" عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی استاد عزیز انزابی است که از روز جمعه 15 آذرماه در گالری احسان برپا می شود.

در توضیحات نمایشگاه "سفر بی بازگشت" به قلم هنرمند آمده است:

پایه و اساس من برای خلق آثار هنری استفاده از رویدادهای طبیعی زندگی واقعی برای ایجاد آثار هنری با تصاویر یا کلمات از دنیای خیالی است. به وضوح در آثار هنری ام، تغییر شکل یک شی با توجه به موقعیت؛ زمان عامل ایجاد شکل گیری فرم های جدید است، من مدت هاست که مجذوب این مفاهیم هستم. در نقاشی های من، چه به صورت سورالیسم؛ فیگوراتیو و انتزاعی، من از جنبه های ناخودآگاه جمعی استفاده می کنم تا یک حالت عاطفی آشنا را دربیننده ایجاد کنم. در کارهای فیگوراتیو، هدف من این است که با تغییراتی زیرکانه درحالت چهره و فرم ها، تغییر حالت های بی شماری از وضعیت انسان بدست آورم.

هدف نهایی من این است که بیننده حس آشنایی با اثر را در خود احساس کند... این حس که قبلاً این موضوع را تجربه کرده است. من معتقدم که این احساس از ناخودآگاه جمعی و یک مرکز عرفانی که همه ما در آن مشترک هستیم بوجود می آید.

عزیز انزابی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، در مورد هدف اصلی جمع آوری این مجموعه بیان کرد: هدف اصلی پرداختن به مشکلات اجتماعی به صورت عمومی بوده و روند شکل گیری آن بر اساس مسایلی بوده که مردم به صورت روزمره با آنها درگیر هستند؛ از قبیل جنگ، مشکلات زن ها و مسئله قضاوت کردن دیگران و اتفاقاتی که در جوامع مختلف می افتد. روند تکمیل این مجموعه که درواقع متشکل از چندین مجموعه هست که مجموعه ای در رابطه با زنان هست و مجموعه ای دیگر در رابطه با قضاوت کردن است و مجموعه بعدی در ارتباط با مردم عامه است که در جوامع چگونه تحت تاثیر اتفاقاتی که حکومت به آنها القا می کند هستند و مجموعه بعدی در رابطه با آزادی های فردی و مهاجرت است. این مجموعه ها در کنار هم این نمایشگاه را تشکیل میدهند و تقریبا 4 سال طول کشیده تا این مجموعه ها به وجود بیاید که خود آنها بخشی از یک مجموعه بزرگ تر هستند.

انزابی در توضیح تعداد، ابعاد و سبک و تکنیک آثار این نمایشگاه گفت: تعداد آثار 13 عدد است که ابعاد همه آنها 66*102 سانتی متر است و با سبک کاغذ پوستی بر روی بوم و استایل سوررئالیسم تولید شده؛ که این استایل با سبک قاجاری تلفیق شده که این آثار را بسیار منحصر به فرد کرده است.

وی علت انتخاب عنوان "سفر بی بازگشت" برای این محموعه را با توجه به مضمونی که آثار دارند و با توجه به توضیحاتی که در رابطه با هر اثر وجود دارد، بهترین عنوان برای رساندن مفهوم این نمایشگاه دانست.

این هنرمند نقاش در پاسخ به سوالی مبنی بر این نکته که آیا در خلق آثار این مجموعه تحت تاثیر تفکر و یا مکتب خاصی بوده یا خیر، توضبح داد: این آثار به نوعی نشات گرفته از تفکرات شخصی من است و همیشه برای من سالوادور دالی به عنوان یک الگو بوده است. همانطور که مشاهده میکنید رنگ های مورد استفاده من بسیار شبیه رنگ های مورد استفاده دالی است.

انزابی در توضیح نقطه آغاز این مسیر از شناخت و کنکاش درونی برای خلق مجموعه آثارش اذعان کرد: یک هنرمند همیشه درگیر یک مسایلی در ذهن خود است که آن مسایل ناخواسته برای هنرمند چالش برانگیز است و سعی می کند آن ها را به یک زبان دیگری که خارج از زبان عرف است بیان کند. وقتی مغز من مشغول یک مسئله یا یک خبر است بر اساس تفکرات خودم روی آن مسئله طرح میزنم، طرح هایی که زده میشود بعدا به تابلو تبدیل میشود. مثلا وقتی من تصاویر زنان در جنگ در جوامع مختلف را نگاه میکنم، میبینم که بدون اینکه نامی از آنها برده شود باز بزرگی را به دوش میکشند. باری که زنان به دوش میکشند پنهان می ماند. لطمه ای که زنان در جنگ می خورند خیلی بیشتر از حالتی است که بیان می شود. یا وقتی به مهاجرت مردم نگاه میکنم میبینم که مردم به سمت سراب فرار می کنند. به عنوان مثال مردم از جنگ سوریه به سمت اروپا فرار می کنند و فکر می کنند که در اروپا برایشان فرش قرمز پهن کرده اند. تبلیغات تلویزیونی را کنار بگذاریم میبینیم که چالش های بسیار بزرگی سر راه آنها است و هیچ فرش قرمزی برایشان پهن نیست. با توجه به این موضوع من تابلو مهاجرت را خلق کرده ام. با کنترلی که حکومت ها روی زندگی مردم دارند باعث میشود که تابلو دیگری را خلق کنم. همه این آثار درگیری های ذهنی من است که در رابطه با زندگی مردم برایم پیش می آید.

وی ضمن تاکید بر این نکته که این جستجو و کنکاش ادامه دار است به این خاطر که مشکلات اجتماعی پایان ناپذیر است؛ افزود: شما هروقت به من گفتید که در جهان صلح برقرار میشود و جنگی نیست من دیگر تابلویی تولید نمیکنم. یا اگر گفتید گرمایش زمین خاتمه پیدا کرده من دیگر اثری در این زمینه خلق نمیکنم. یا اگر بگویید حق و حقوق مهاجران به صورت کامل رعایت میشود من دیگر کار نمیکنم. یا اگر بگویید مردم عادی در کوچه و بازار مورد قوانین تبعیض آمیز قرار نمیگیرند من دیگر کاری تولید نمیکنم.

این هنرمند در آخر بیان کرد: من بعد از چندین و چند سال دوباره در ایران نمایشگاهی تدارک دیده ام. هدف من این بود که ببینم ذایقه مردم با کارهایی که تولید کرده ام چگونه است، و چه عکس العملی خواهند داشت. چقدر اقبال عمومی وجود دارد. تلاشم این بوده است که بعد از این سال های طولانی کارهایی که در اروپا تولید کرده ام را در ایران عرضه کنم و نشان بدهم که هنوز مقید به همان قوانین و قواعد اخلاقی ای که هنرمندان نقاط دیگر دنیا به آن اعتقادی ندارند، پایبند و دوست دارم در راستای تفکرات خلاقی که منشا اساسی آنها ایران است کارهایم را ارایه بدهم.

نمایشگاه "سفر بی بازگشت" تا 20 آذرماه همه روزه دایر خواهد بود و علاقمندان می توانند در روز افتتاحیه از ساعت١٦.٣٠ الی ٢٠، در روزهای عادی از ساعت ١٦.٣٠ الی ٢٠ و در روز اختتامیه از ساعت ١٦.٣٠ الی ١٨ به گالری احسان به نشانی اقدسیه، آجودانیه، خیابان ١٤شرقی، پلاك ٢٢ مراجعه نمایند.


عزیز انزابی
دکترای مشاوره خانواده از دانشگاه آزاد تهران

وی هنرمند با استعداد، پرشور و سختکوشی است که در ساخت قطعات منحصربفرد هنری با استفاده از تکنیک های متنوع، پیشینه دارد. عزیز دارای پیش زمینه قوی هنری است که میتواند تقریبا هر سبک یا موضوعی را اجرا کند. آثار او در حال حاضر در سرار جهان به نمایش گذاشته شده است. او میتواند با طیف گسترده ای از مواد مانند سنگ، خاک رس و فلز قطعات هنری فوق العاده ای را ایجاد کند. برای او نیازهای بیننده در الویت قرار دارد، برای این منظور او با تمام قوا تلاش میکند تا با آخرین ابزار و تکنیکها، آثار خود را به صورت مدرن حفظ کند.

تجارب:

انتشار 5 جلد کتاب آموزشی
انتشار 16 مقاله درباره کودکان، خانواده، هوش و آموزش
برگزاری بیش از 300 نمایشگاه از سال 2011
اشتغال به هنر در تهران از سال 1990 تا 2010
هنرمند نقاش و مجسمهساز از سال 1990 تاکنون
تدریس در دانشگاه تهران در سالهای 2006 تا 2010
آموزش چشمانداز مثبت زندگی در سالهای 1990 تا 2010
تدریس، مدیریت و برنامهریزی در مدرسه و دبیرستان
گریمور در سالهای 1994 تا 2006
گریمور و جلوه ویژه برای تئاتر و فیلم
اجرای برنامه زنده ایرانی در رادیو لندن سال 1015
مدیر انجمن Farsaphone سال 2016

برخی از نمایشگاه ها:

2019 / 15-19August art expo Zurich
2019 / 15June 2019 art expo Zurich
2018 / Singularity of peace exhibition
2018 / solo inaugural exhibition
2017 / Artroom exhibition
2016 / Interview Time newspaper
2016 / Hand by hand France
2016 / Speaking of abstract USA
2016 / summer sizzle USA
2016 / creative cocktails USA
2016 / FLUX exhibition London
2016 / Cult house London
2015 / Finalist United Nations Milan Expo
2015 / Finalist Miami art basel USA
2014 / Award winner Artcrawl festival USA
2014 / Award winner Cosmofunnel USA
2014 / Interview Mars Social USA
2014 / Interview New Art United London
2013 / Rayne Fellowships for big idea competition London
2012 / British Library to archive 2012's No Man's Land Remembrance Event
2012 / The Stratford Fringe Festival Stratford Upon Avon UK
2011 / Graffiti wall in the Depot Art Glasgow
2011 / Glasgow museum exhibition


logo-samandehi