خوانشی نو بر تحولات نقاشی ایران با حضور آیدین آغداشلو در گالری آرتیبیشن

در حاشیۀ برگزاری نمایشگاه کلکسیونرِ کلاسیک، با حضور آیدین آغداشلو در گالری آرتیبیشن نشستی در تکریم و پاسداشت هنر کلاسیک ایران، تاثیرات هنرمندان مکتب کمال‌الملک و جریان‌های موازی آن برگزار می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین، در نمایشگاه کلکسیونرِ4 (کلاسیک) آثاری از هنر کلاسیک ایران به نمایش گذاشته شد. آثاری از هنرمندان مکتب کمال‌الملک، شاگردان پیشکسوت و مستقیم او و همچنین آثاری از نقاشی قهوه‌خانه‌ای و پرده‌های درویشی که آغازگر جریان نقاشی نوین بودند و مقدمه‌ای برای ظهور نقاشی مدرن ایران شدند.

این نشست نظری بر تحولات تصویری نقاشی ایران، پیش‌زمینه‌های شکل‌گیری و ظهور نقاشی جدید و جایگاه شاگردان کمال‌الملک و تاثیرات بعدی هنرآموختگان مکتب کمال‌الملک خواهد داشت و از الهام‌پذیری هنر این دوره از فضای سیاسی و اجتماعی دوران مشروطیت سخن خواهد گفت. در این گفتگو سعی می‌گردد به تحلیلی جامعه‌شناختی از حضور و گسترش عینیت‌گرایی در نقاشی قاجار و دلایل تبیین و چگونگی وضعیت آن بپردازد و بحثی در شکل‌‌گیری آن و تاثیرپذیری از غرب و یا تحولات دوران مشروطیت و جامعه خواهد کرد. همچنین از تحول هنر درباری به هنرمردمی و هویت متمایز بعدی آن و رشد و پرورش هنر عامه‌پسند و نقاشی قهوه‌خانه‌ای شرحی خواهد رفت.

موضوعات مذکور در غالب گفتگویی میان آیدین آغداشلو هنرمند پیشکسوت، نویسنده و منتقد هنر و کیانوش معتقدی پژوهشگر و نویسندۀ مطالعات هنر برقرار خواهد بود.

این گفتگو با حضور علاقمندان و پرسندگان این مباحث در روز پنجشنبه 14 آذرماه راس ساعت پنج بعدازظهر در گالری آرتیبیشن برگزار خواهد شد. از همۀ عزیزان و علاقمندان به پرسش در این زمینه دعوت به حضور در این گفتگو می‌کنیم.

لطفا برای حضور در این نشست پیش از ساعت 17 در گالری آرتیبیشن واقع در تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از همت، خیابان گل نبی، میدان کتابی(احمدی روشن)، خیابان ساسانی پور، خیابان دریا (قندی)، پلاک شش مراجعه کنید.

logo-samandehi