فراخوان جشنواره ملی هنر و روان

اولین دوره جشنواره هنر و روان با هدف انگ‌زدایی از بیماران اعصاب و روان در سه حوزه داستان کوتاه، عکس و فیلم کوتاه به همت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشکده پزشکی، گروه روانپزشکی برگزار می‌شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از برنا، محمدرضا فیاضی بردبار، استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ریاست این جشنواره را بر عهده دارد و مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری، انجمن روانپزشکان ایران و سازمان کل بهزیستی استان خراسان رضوی از نهادها و سازمان‌های همکاری این جشنواره به حساب می‌آیند.

علاقه‌مندان به حضور در این جشنواره می‌توانند از اول مهرماه تا دهم دی ماه 98 آثار خود را ارسال کنند و این جشنواره در اردیبهشت سال 99 برگزار خواهد شد.

در هر حوزه (داستان کوتاه، عکس و فیلم کوتاه) آثار منتخب در رتبه‌های اول ۷۰ ملیون ریال، دوم ۴۰ ملیون ریال، سوم ۲۰ ملیون ریال و چهارم و پنجم ده میلیون ریال دریافت خواهند کرد.

در پروپوزال جشنواره اهداف و موضوع جشنواره به شرح زیر مطرح شده است:

ما باورمندان به تاثیر انکارناپذیر هنر و روان بر یکدیگر، برآنیم تا با روشن کردن شمع نوری را به هزار توی روان بتابانیم و به روشنگری ودرک بیشتر این بخش پر راز و رمز وجودانسان بپردازیم.

ما باور داریم بیان هنری این قدرت را دارد که فرهنگ و آگاهی عمومی از بیماری ها و سلامت روان را ارتقا بخشیده و به همگان کمک کند تا با آسایش خیال در جستجوی ارتقا سلامت روان خود باشند. به این دلیل، برآنیم تا با پیوند‌زنی علم و هنر، شاخه ای نو پرورش دهیم، از عصاره تخیل و واقعیت. و چه بهتر که این مکاشفه و شناخت، به یاری خدا، با برپایی جشنواره و دعوت از ادیبان وهنرمندان جامه عمل به خود بپوشاند.

تا با برگزاری جشنواره اهداف زیر پویا شوند:

درک عمیق تر رمز و راز روان انسان

نگریستن از منظر هنر به سلامتی و رشد روان

نگاهی هنرمندانه به دردمندان روان

نزدیکی و باور پذیری دنیای شهروندان مبتلا به تالمات روان

جشنواره «هنر و روان» در این راستا از هنرمندان کشور دعوت میکند آثار خود در مورد جستجوی سلامت روان در زندگی شهری و روستایی، ابتلا به بیماری های روانپزشکی و ادامه زندگی، فرهنگ، عمومی و سلامت روان، معنویت و سلامت روان، شادمانی و اندوه، والدگری مثبت، ارتباط موثر، خشم و ترس، پذیرش تفاوت ها، تاب اوری روانشناختی، اورژانس های اجتماعی، حاشیه نشینی و اختلالات روانی، کودکان و دنیای روانی شان، کودک آزاری، مراقبت از زنان اسیب پذیر، سالمندان و اقلیتها و کلیه حیطه های دیگر مرتبط با سلامت روان و بیماری های روانپزشکی را ارسال و در جشنواره شرکت کنند.

مشخصات آثار هنری مورد پذیرش:

عکس ها و داستان های کوتاه ارسالی به جشنواره نباید سابقا در جشنواره دیگری برگزیده شده باشند.

فیلم کوتاه:

۱ تا ۵ دقیقه، هر هنرمند میتواند حداکثر سه فیلم کوتاه خود را به جشنواره ارسال نماید.

داستان کوتاه:

تا ۳۰۰۰ کلمه، هر هنرمند میتواند حداکثر سه داستان کوتاه منتشر نشده خود را به جشنواره ارسال نماید.

عکس:

هر هنرمند میتواند حداکثر هشت عکس منتشر نشده خود را به جشنواره ارسال نماید.

عکس‌ها می‌توانند رنگی یا سیاه و سفید باشند. عکس ارسالی باید توسط خود عکاس از برخورد نور به امولسیون عکاسی (نگاتیو یا اسلاید) و یا حس گر دیجیتال به وجود آمده باشد. عکس را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های سنتی، الکترونیکی و یا تکنیک‌های گرافیکی کامپیوتری دستکاری کرد، اما تمام اجزا مورد استفاده باید توسط خود عکاس، عکاسی شده باشد و محتوای عکس غالب باشد. خروجی نهایی باید بر روی کاغذ عکاسی چاپ شده و یا فایل دیجیتال عکس باشد.

کپی رایت: عکس‌ها باید توسط فرایند عکاسی ثبت شده باشند. در صورتی که عکس مونتاژی از چند عکس باشد، تمام اجزای مورد استفاده در عکس باید توسط خود عکاس، عکاسی شده باشد. کلیپ آرت، تصاویر آماده و پس زمینه‌های آماده که در فوتوشاپ استفاده می‌شوند و فاقد کپی رایت هستند، نباید در عکس‌ها استفاده شوند.

نحوه ارسال آثار:

میتوانید آثار خود را به ایمیل جشنواره، یا ادمین های کانال های تلگرام و اینستاگرام جشنواره که در پوستر مشخص شده اند ارسال نمایید.

ضروری است در زمان ارسال آثار مشخصات کامل هنرمند، تلفن ثابت و همراه، ایمیل و آدرس ایشان نیز ارسال گردد.

بارگزاری اجازه نامه کتبی نویسنده، عکاس و کارگردان همراه ارسال اثر الزامی است.

اثر هنری بدون نام هنرمند، یا با نام مستعار پذیرفته نمیشود.

نمایشگاه:

آثار منتخب در نمایشگاهی در زمان جشنواره در معرض بازدید عموم قرار خواهند گرفت.

حق انتشار آثار:

در پایان جشنواره، دبیرخانه آثار ارسالی منتخب را در قالب کتابچه و سی دی و بارگزاری در وبسایت جشنواره منتشر خواهد نمود. ارسال آثار به جشنواره به این معنی است که هنرمند رضایت خود برای انتشار اثر در مجموعه آثار برگزیده جشنواره در سه غالب فوق را اعلام داشته است.

مدارک، عکس ها، فیلم ها و داستان های ارسال شده ( اعم از پذیرفته شده و پذیرفته نشده) مسترد نخواهد شد.

هنرمندانی که در این جشنواره شرکت میکنند لازم است توجه نمایند تا تعیین آثار منتخب و چاپ و انتشار آنها از طریق دبیرخانه همایش از درج آثار ارسالی خود در کتابها، نشریات، سایت های اینترنتی و ارسال برای جشنواره های دیگر خودداری فرمایند. در غیر این صورت اثر ارسالی در مسابقه شرکت داده نخواهد شد.

برگزارکننده مسئول استفاده غیر مجاز شرکت کنندگان از کپی رایت نیست.

محل دبیرخانه:

مشهد، میدان بوعلی، بلوار حر عاملی، بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی روانپزشکی ابن سینا، مرکز تحقیقات علوم رفتاری و سلامت روان

logo-samandehi