کیانوش غریب‌پور در گفتگو با گالری آنلاین مطرح کرد؛


"بقا" و "ارتقای" هنر تصویرگری در اولویت انجمن تصویرگران است


" می‌توان گفت که در میان هنرمندان تصویرگر، نشان آبان، مهمترین چیزیست که یک تصویرگر می‌تواند آن را دریافت کند. " این را کیانوش غریب پور دبیر هفته تصویر گری 96 ضمن تاکید بر اینکه "در نشست‌های تخصصی هفته تصویرگری بیشتر در جهت تولید دانش در زمینه‌های نظری تلاش می‌شود." بیان کرد.


در ادامه خواننده گفتگوی اختصاصی گالری آنلاین با این هنرمند خواهید بود:


کیانوش غریب پور در را بطه با نتایج برگزاری رویداد هایی همچون هفته تصویرگری، بیان کرد:
اصولا در هفته‌های تصویرگری همیشه تمرکز ما بر تصویرگران بوده است. هدف ما از برگزاری چنین رویدادی "بقا" و "ارتقای" هنر تصویرگری و شناساندن هر چه بیشتر آن به مخاطبان عام و خاص بوده است. همچنین هدف دیگر ما ارتقای میزان همکاری و دیگر مناسبات از جمله اخلاق حرفه‌ای بین هنرمندان است.
از سال گذشته و با تثبیت زمان هفتۀ تصویرگری در تقویم انجمن، این رویداد را می‌توان مهمتریم رویداد سالانه برشمرد.
دبیر هفته تصویر گری در رابطه با رویداد های این هفته و چاپ کتاب این مجموعه بیان کرد:
این رویداد مجموعه‌ای از نمایشگاه‌ها و نشست‌ها را در بر دارد و جنبۀ رقابتی ندارد. با توجه به اینکه انجمن‌ها بخش انتشارات قوی ندارند و فرایندهای تولید، طراحی و چاپ هزینه‌بر است. در نتیجه چاپ کتاب در اولویت ما قرار ندارد. ولی امسال برای بخش نمایشگاه تصویرگران شهر کاتالوگی بسیار خوب داریم؛ زیرا این نمایشگاه ویژگی خاصی دارد و ژانر جدیدیست که تاکنون نمونۀ آن وجود نداشته است. از آنجایی که این رویداد با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار می‌شود، در نتیجه منابع مالی برای چاپ کتاب آن نیز فراهم است.
غریب پور میزان مشارکت اعضای انجمن در این رویداد را چنین ارزیابی کرد:
علیرغم اینکه اصولا چنین رویدادهایی ممکن است به مرور زمان برای مخاطبان تکراری شوند و آنها را سرد کنند، مشارکت اعضا در رویداد امسال بسیار زیاد و چشمگیر بود و در نوع خودش رکورد شکسته است. این موضوع حاکی از موفقیت انجمن در برگزاری این رویداد و کسب نتیجۀ مورد نظر است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، برگزاری برنامه‌هایی مثل "اتاق روشن" و یا نشست‌های پژوهشی در هفتۀ تصویرگری چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ توضیح داد:
حوزۀ تصویرگری هم مانند سایر هنرهای جدید فاقد مبانی نظری کافی و قابل اتکاست؛ و به دلیل اینکه این هنرها دائما در حال گسترش و تولید معنا هستند در نتیجه، تئوری از آنها عقب می‌ماند. به همین منظور در نشست‌های اینچنینی بیشتر در جهت تولید دانش در زمینه‌های نظری تلاش می‌شود.استقبال از این موضوع هم معمولا خوب بوده و اگر ما در آینده بتوانیم نکاتی که در جلسات مطرح شده است را به صورت مجموعۀ مقالات به چاپ برسانیم بسیار عالی می‌شود.
این هنرمند، تاثیر تعیین و ویرایش تعرفه‌های تصویرگری توسط انجمن، در راستای بهبود شرایط هنرمندان تصویرگر را چنین برشمرد:
این اتفاق در حد قابل توجهی اعداد و ارقام را برای هنرمندان ما، بخصوص هنرمندان صاحب‌نام، با سابقه و حرفه‌ای بالا برده است و این بدین معناست که زمانیکه نظام‌نامه‌ای وجود داشته باشد، قطعا به مرور زمان تأثیرگذار خواهد بود. ظرف حدود سه سال گذشته با تعیین تعرفه، اثر این موضوع مشهود بوده و می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده‌ای نه چندان دور به نتیجه خواهیم رسید.
درپایان غریب پور، در خصوص اهمیت "نشان آبان" گفت:
این نشان به هنرمندان جوان و فعالمان که ثمرۀ فعالیت حرفه‌ایشان در طول زمان مشهود بوده است تعلق می‌گیرد تا متوجه شوند که کارهایشان دیده شده است. و اینگونه نیست که هنرمندان فکر کنند که با فعالیت کم و کم‌کیفیت می‌توانند به این نشان دستیابند.
در نتیجه کسب این نشان حکم نوعی چشم انداز را خواهد داشت تا هنرمندان برای کسب آن در بلند مدت برنامه‌ریزی و تلاش کنند. از همین جهت، اهدای این نشان بسیار جایگاه خوبی پیدا کرده است و می‌توان گفت که در میان هنرمندان تصویرگر، این نشان، مهمترین چیزیست که یک تصویرگر می‌تواند آن را دریافت کند. در نتیجه، انگیزۀ هنرمندان برای فعالیت و تلاش بسیار بیشتر شده و این بدان معناست که ما به هدف خود بسیار نزدیک شده‌ایم.


مطالب مرتبط:

logo-samandehi