ساتبیز به مزایده چهار تابلو نقاشی جوآن میچل میرود
حراجی «ساتبیز» بهزودی چهار تابلو نقاشی اثر «جوآن میچل» نقاش نامدار آمریکایی سبک هیجاننمایی انتزاعی را ارائه میکند.
Joan Mitchell, Ground (1989). Photo courtesy of Sotheby's
به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، «ساتبیز» چهار تابلوی مهم از «جوآن میچل» را در رویداد فروش هنر معاصر که در روز ۱۳ مه برگزار میشود، با قیمت تخمینی یک الی ۲۰ میلیون دلار به مزایده خواهد گذاشت.
«آرتنیوز» نوشت، این چهار تابلو نقاشی که «بدون عنوان»(۱۹۵۵)، تابلو نقاشی بزرگ «ظهر»(۱۹۶۹)، «بدون عنوان»(۱۹۸۹) و نقاشی دو لوحی «زمین»(۱۹۸۹) نام دارند، از یک مجموعه خصوصی ارائه خواهند شد.
Joan Mitchell, Untitled (ca. 1973). Photo courtesy of Sotheby’s
رئیس هنر معاصر «ساتبیز»، ارائه این چهار نقاشی به طور همزمان را «یک موقعیت مهم» عنوان کرد که نحوه تکامل آثار این هنرمند در طول ۴۰ سال فعالیت او را به نمایش میگذارند.
آثار «میچل» در نوامبر گذشته دو فروش موفقیتآمیز را تجربه کرد؛ یک تابلوی نقاشی بدون عنوان مربوط به سال ۱۹۵۹ در حراجی کریستیز به قیمت رکوردشکن ۲۹.۲ میلیون دلار با هزینه فروخته شد. پنج روز بعد از فروش آن «گل آفتابگردان» این هنرمند در ساتبیز (۱۹۹۰-۱۹۹۱) به قیمت ۲۷.۹ میلیون فروخته شد.
بر همین اساس کارشناسان حراجی «ساتبیز» قیمت تقریبی «بدون عنوان» (۱۹۵۴) را بین ۸ الی ۱۲ میلیون دلار، «ظهر» (۱۹۶۹) را بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار، «بدون عنوان» (۱۹۷۳) را بین یک الی ۱.۵ میلیون و نقاشی دو لوحی «زمین» (۱۹۹۰-۱۹۸۹) را ۱۲ الی ۱۸ میلیون دلار برآورد کردهاند.
«جوآن میچل» در فوریه سال ۱۹۲۵ در شیکاگو متولد شد. او فرزند والدین ثروتمند و هنری بود و در نهایت به عنوان یک کودک خلاق و پرانرژی بزرگ شد. او ساعتهای بیشماری را به همراه خانوادهاش در گالریهای قرن نوزدهم موسسه هنری شیکاگو صرف میکرد و از آثار نقاشان چیرهدست پُست امپرسیونیسم لذت میبرد.
«میچل» به «کالج اسمیت» رفت و در رشته هنرهای زیبا تحصیل کرد و سپس به نیویورک رفت تا به حرفه نقاشی ادامه دهد. در آنجا به سرعت به یکی از اعضای اصلی مکتب هنری نیویورک (گروهی متشکل از هنرمندان، نویسندگان و متفکران) تبدیل شد. با اینکه این هنرمند توسط دنیای هنر نیویورک پذیرفته شده بود، اما همچنان تقلا میکرد تا جایگاهش به عنوان معدود هنرمندان زن در یک جنبش مشهور را پیدا کند.
Joan Mitchell, Noon (ca. 1969). Photo courtesy of Sotheby’s
سفری به اروپا، امضای «میچل» در سبک انتزاعی را شکل داد و در نتیجه نقاشیهایی مملو از رنگهای سرزنده و شکلهای متمایز، به عناصر بارز نقاشیهای او تبدیل شدند. در اوایل دهه ۵۰ میلادی، «میچل» کم کم در نمایشگاههای گروهی کوچک از جمله «نمایشگاه خیابان نهم» که نقطه عطفی برای هیجاننمایی انتزاعی بود، شرکت کرد و به حدی مورد توجه قرار گرفت که به دنبال آن نخستین نمایشگاه انفرادیاش را در سال ۱۹۵۲ برپا کرد.
«میچل» نخستین نمایشگاه بزرگش در موزه را در سال ۱۹۷۲ با عنوان «پنج سال من در روستا» برگزار کرد. این نمایشگاه با استقبال خوب منتقدان مواجه شد و بسیاری از او به عنوان یکی از بهترین نقاشان آمریکایی قرن بیستم یاد کردند.
یک دهه بعد، «میچل» به نخستین زن آمریکایی تبدیل شد که نمایشگاه انحصاری را در «موزه هنر مدرن پاریس» برگزار کرده است. پس از مدت کمی سلامت او با مشکل مواجه شده و به سرطان مبتلا شد. در آثار اواسط دهه ۸۰ میلادی «میچل» میتوان تغییر وضعیت ذهنی او را متوجه شد.
«میچل» تا زمانی که توان داشت به نقاشی کردن ادامه داد و چندین نمایشگاه انحصاری در دهه ۸۰ میلادی برگزار کرد و در نهایت در اکتبر سال ۱۹۹۲ در بیمارستانی واقع در پاریس درگذشت.
Joan Mitchell, Untitled (ca. 1955). Photo courtesy of Sotheby’s