بازگشایی دانشگاهها برحسب آمادگی از ۱۵ شهریور
معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه به احتمال زیاد ترم تحصیلی آینده به صورت مجازی برگزار خواهد شد، گفت: بازگشایی دانشگاهها به معنی این نیست همه دانشگاهها از این تاریخ فعالیت خود را آغاز کنند بلکه نوعی مجوز آغاز فعالیت آموزشی این مراکز است.
به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علی خاکی صدیق در افتتاحیه مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه خوارزمی با اشاره به صحبتهای رئیس جمهور در خصوص بازگشایی دانشگاهها گفت: بازگشایی دانشگاهها به این معنی نیست که همه دانشگاهها از ۱۵ شهریور مانند ایام قبل کرونا ترم را شروع کنند، بلکه این یک معیار زمانی است که بر اساس آن دانشگاهها میتوانند فعالیت خود را آغاز کنند بنابراین ممکن است برخی دانشگاهها از همین تاریخ بازگشایی شوند و برخی نیز دیرتر فعالیت خود را آغاز کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: در جلساتی که با مسئولان وزارت بهداشت داشتهایم، پیش بینی شده است که پیک کرونا را در پاییز و زمستان خواهیم داشت، از این رو برای آنکه تأثیرگذاری آن را کم کنیم، ترم جدید زودتر شروع میشود.
دکتر خاکی صدیق افزود: وزارت بهداشت اول شهریورماه را برای بازگشایی دانشگاه ها و آغاز نیمسال تحصیلی پیشنهاد داده بود اما چون برخی دانشگاه ها آمادگی لازم را نداشتند، تاریخ شروع ترم به ۱۵ شهریورماه موکول شد.
معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در نیمسال جدید، آموزشهای الکترونیکی استمرار خواهد داشت و فقط در برخی رشتههای تحصیلات تکمیلی ممکن است آموزش حضوری داشته باشیم.
فعالیت خوابگاهها در نیمسال آینده با نیمی از ظرفیت
دکتر خاکی صدیق همچنین تاکید کرد: خوابگاههای دانشجویی در ترم تحصیلی آینده نیز به صورت محدود و با نیمی از ظرفیت، بازگشایی خواهند شد.
دکتر خاکی صدیق همچنین در خصوص نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان در نیمسال جاری نیز گفت: شیوه نامه ای در این زمینه به دانشگاهها ابلاغ شد و در اوایل برخی از دانشگاهها تصور میکردند میتوانند امتحانات پایان ترم را به صورت حضوری برگزار کنند ولی با توجه به شیوع مجدد بیماری و مشکل اسکان دانشجویان در خوابگاهها این امکانپذیر نشد و اغلب به سمت برگزاری مجازی امتحان حرکت کردند.
معاون آموزشی وزارت علوم همچنین از تشکیل کارگروه مطالعات پساکرونایی در وزارت علوم خبر داد و گفت: هدف از تشکیل کارگروه این است که وضعیت آموزش دانشگاهها را پس از کرونا و همچنین اثراتی که شیوع این ویروس بر آموزش داشته را بررسی کنیم. در واقع دنبال این هستیم که در این کارگروه دستاوردهای فعلی آموزش مجازی و همچنین بهره برداری از این فرصت برای رشد و تعالی آموزش را مورد بررسی قرار بدهیم.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه گزارشی از وضعیت آموزش دانشگاهها پس از شیوع کرونا ویروس و تعطیلی این مراکز آموزشی ارائه داد و گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده که اوایل اسفند ماه دانشگاهها تعطیل شدند بسیاری تاکید میکردند که دانشگاهها به دلیل شیوع این ویروس تعطیل شوند و فشار زیادی در این زمینه اعمال میکردند اما طبیعتا تعطیلی کامل دانشگاهها و حذف ترم جاری تبعات زیادی برای جامعه آموزش عالی ایجاد میکرد. به همین جهت ما آموزش مجازی را به عنوان روش جایگزین آموزش حضوری به دانشگاهها پیشنهاد کردیم و در این زمینه نیز کارگروهی در وزارت علوم تشکیل شد.
دکتر خاکی صدیق همچنین تاکید کرد: وزارت علوم از سوم اسفند ماه بطور قطعی تصمیم خود را برای ادامه آموزش دانشگاهها به شیوه "مجازی" اعلام کرد و با توجه به اینکه ما جزو اولین کشورها در زمینه شیوع ویروس کرونا بودیم و در نتیجه تجربهای بینالمللی در این خصوص نداشتیم اما با تکیه بر توانمندیهای داخلی این روش را تهیه و به همه دانشگاهها ابلاغ کردیم.
دکتر خاکی صدیق همچنین یادآور شد بر اساس آمار اعلام شده از سوی یونسکو که هفته پیش منتشر شد، در کل دنیا حدود یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون نفر از آموزش مجازی استفاده کردهاند که البته این آمار، آموزش عالی و آموزش قبل از دانشگاه را نیز شامل میشود و ۱۴۶ کشور آموزش خود را به دلیل شیوع کرونا تعطیل کردند که البته این آمار تعطیلیها تا یک ماه پیش به ۱۹۲ کشور میرسید اما اخیرا برخی دانشگاهها و مراکز آموزشی در برخی کشورها فعالیتهای آموزشی خود را آغاز کردند و این آمار کاهش پیدا کرده است.
به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، بسیاری از آموزشهای مجازی ارائه شده در دنیا شامل آموزشهای دانشگاهها میشود. چرا که قبل از دانشگاه آموزش حضوری چندان مشکلی نداشت و همچنان درگیر مسائل خوابگاه، سلف، مسافرتهای بین شهری، بین کشوری و حتی بین قارهای نیز نیستند.
دکتر خاکی صدیق تاکید کرد: بر اساس نظرسنجی که یک ماه پیش و در قالب ارسال یک پرسشنامه در دانشگاههای دنیا انجام شد، حدود ۱۰ درصد از دانشگاهها عنوان کردند که فعالیت آنها تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته و ۳۰ درصد این مراکز عنوان کردند که دانشگاههای خود را به صورت نیمه باز نگاه داشته و فعالیتهای این مراکز را محدود کردند. ۵۹ درصد آنها نیز عنوان کردند که در دوران شیوع کرونا بطور کامل تعطیل شدند.
وی ادامه داد: در خصوص نحوه آموزش دانشجویان حدود ۲ درصد دانشگاههای دنیا تاکید کردند که این آموزش برای آنها تاثیری نداشته و ۶۷ درصد به آنها نیز گفتند از آموزش جایگزین استفاده کردهاند و ۲۶ درصد نیز تاکید کردند ما در حال آماده کردن زیرساختهای ارائه آموزشهای مجازی هستند و تنها ۷ درصد دانشگاهها عنوان کردند که بطور کامل آموزش آنها تعطیل شده است.
معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه روند و شیوه آموزش دانشگاهها بعد از دوران کرونا همان شیوه غالب دانشگاههای برتر دنیا است، گفت: از ۳۰۰ موسسه آموزش عالی غیردولتی در کشور فقط هفت موسسه مجوز فعالیت الکترونیکی داشت و کمتر از ۱۰ درصد دانشگاههای دولتی ما نیز از این شیوه آموزش استفاده میکردند. سایر دانشگاهها در کشور اصلا زیرساخت الکترونیکی نداشتند اما بطوریکه تعداد دانشجویان تحت پوشش آموزشهای الکترونیکی تا بهمن ماه ۹۸ به نیم درصد هم نمیرسید اما بعد از شیوع کرونا ویروس از ۲۰ اسفند ماه تمامی دانشگاهها بطور جدی وارد این نوع آموزش شدند.
وی تاکید کرد: بر اساس آخرین آمار دریافت شده از سطح پوشش آموزشهای الکترونیکی ۹۲ درصد دانشجویان از این نوع آموزشها استفاده کردند و این یک دستاورد ملی برای نظام آموزش عالی کشور تلقی میشود.