دیوارها را ببینیم!
به گزارش ایسنا، گرافیتی معاصر ایران از سالهای 2006 به بعد، با حضور هنرمندان جوان، موج جدیدی را تجربه کرده و ویژگیهای نویی را از خود به نمایش گذاشته است. این هنر خیابانی، با وجود مشکلات بسیار تحت تاثیر گرافیتی در دیگر کشورها، به نتایج قابلتوجهی دست یافته و با ضربآهنگ مخصوصی در شهرهای مختلفی مانند تهران، تبریز، اصفهان، شیراز و ... روبه گسترش بوده است.
تلقی رسانه بودن از هنر در دوره اخیر، همچنین ویژگی اختصاصی آثار گرافیتی - که با بیانی اعتراضی یک پیام یا احساس را در معرض دید مردم قرار میدهد - تاثیر این هنر را در جامعه شهری بالا برده است. این در حالی است که همزمان هنرهای دیگر نیز نسبت به کنش نهادهای تاثیرگذار رسمی ایرانی، واکنشی مشابه نشان میدهند. از طرفی، ماهیت مخفی هنرمندان گرافیتی، هنر آنها را آزاد و کنترلناپذیر نشان میدهد و مخفی شدن آثار آنها زیر لایههای رنگ نهادهای رسمی، نمایانگر مشابهت عجیب سرنوشت مشترک هنرمندان گرافیتی و آثار آنان است. سرعت تولید و از سویی سرعت از بین بردن آثار، لزوم ثبت و بررسی همزمان این جریان را یادآور میشود. اینکه گرافیتی در دورههای تاریخ هنر جایگاه جدی نداشته (و عقاید متفاوتی برای این منظور وجود دارد) نیز نشاندهنده لزوم و اهمیت این بررسی است.
آثار گرافیتی هر روز روی دیوارها و در خیابانها تولید میشود و به نظر میرسد زمان آن فرا رسیده است که هنرشناسان، متخصصان فرهنگ و علوم انسانی از منظرهای تخصصی خود به این هنر بپردازند.
موسسه بهاران قصد دارد روز 25 خردادماه، ساعت شش عصر، در اولین نشست از سلسله نشستهای عصر هنر، به گرافیتی بپردازد. نمایش مستند «اینجا تهران است»، ساخته سعید حدادی که نگاهی ژورنالیستی به گرافیتی تهران دارد و سخنرانی بهنام کامرانی، افسانه کامران و مسعود ناصری که قرار است از سویههای متفاوتی به گرافیتی بپردازند، از جمله برنامههای عصر هنر (1) است.
موسسه بهاران در خیابان ولیعصر، بالاتر از زرتشت، روبهروی پمپ بنزین، کوچه نوربخش، پلاک 21 واقع شده است. علاقهمندان میتوانند برای اطلاع از جزییات بیشتر با شماره تلفنهای 88892228 و 88944906 تماس بگیرند. شرکت در تمامی نشستهای موسسه بهاران برای علاقهمندان، آزاد و رایگان است.