نقدها

1399/6/22
تقابل آگاهی و بیگناهی!
دربین نقاشان پست‌امپرسیونیست 'پل گوگن' بیش از همه آثارش را با نمادپردازی و زبان استعاری درآمیخت تا پیشگام موج گسترده سمبولیسم در تاریخ هنر مدرن شناخته شود؛ موجی که منشاء تحولات مهمی در هنر سده بیستم ازجمله ظهور سبک سورئالیسم شد. تابلوی 'کِی ازدواج می‌کنی؟' نمونه شاخصی است از زبان تصویری این نقاش بزرگ فرانسوی که پیچیدگی‌های زندگی، عشق و آزادی را در پس زمینه‌ای غیراروتیک بیان داشته است.
1399/4/25
بازنمایی بصری در معماری چگونه به تحول خود ادامه خواهد داد؟
بنا به گفته Howard Gardner ، هوش انسان را می توان به 8 گروه مختلف طبقه بندی کرد، هوش فضایی یکی از این هاست که به توانایی و مهارت ذهنی در خلق و تجسم فضاهای 3 بعدی می پردازد. معماری یکی از شاخه های متعددی است که از این توانایی بهره می گیرد. در این مقاله به نحوه تکامل و تحول بازنمایی بصری در معماری در طول تاریخ می پردازیم ، از ابراز هوشمندانه ترین ایده ها گرفته تا ثبت اغراق آمیز ترین رویاها.
1398/12/15
از دریچه یک اثر
تصور بی‌نهایت، جلوه‌ایست از تعلیق "زمان" و بیکرانی "مکان" و پنداشتی موهوم برآمده از عالم حیرانی و سیر ماورایی. چیدمان‌های اتاق تاریک هنرمند ژاپنی‌امریکایی “یایویی کوساما' با عنوان کلی 'اتاق آینه بینهایت' که ۲۰ نمونه آن از سال ۱۹۶۵ تاکنون کار شده‌اند، از بدیع‌ترین تجربه‌های هنر معاصر در درک مفهوم بی‌نهایت و جهان ناشناخته لازمان و لامکان به‌شمار می‌روند.
1398/12/14
نگاهی به مجموعه خسرو شیرین ایرج اسکندری
از آخرین باری که به خانه و فضای ایده آل زندگی فکر کردم بی وقفه به دنبال خانه ای بودم که پنجره هایش رو به درخت هایی باز شود که در نقاشی های ایرج اسکندری دیده بودم. به این فکر می کردم که این درختان را در کدام شهر، کدام محله و کدام کوچه میتوانم پیدا کنم؟
1398/12/6
نمایشگاه دانشجویی از بُعدی دیگر
در تمام سال‌هایی که درباره نقاشی و هنر نوشته‌ام، هرگز تا به این حد برای پیداکردن تیتر یک یادداشت سرگردان و بلاتکلیف نبوده‌ام! و این نه به دلیل ندانستن هدف نوشته است؛ چراکه نه موضوع نو و جدید است و نه مطلب شخصی؛ بلکه درد‌دل معلمی است که بیش از 43 سال معلمی کرده؛ تا حدی که با خوانش‌های این عرصه آشناست و چیزی در حدود 15 سال مسائل حوزه کاری‌اش را مورد تحلیل قرار داده است. سرگردانی از آن جایی است که نمی‌دانم مخاطب کیست و شنونده کدام است و نوشته چه مشکلی را حل خواهد کرد.
1398/6/7
نگاهی به چهارمین نمایشگاه آثار گروهی از هنرمندان خودآموخته در نگارخانه لاله
هنر خود آموخته، اصطلاحی است برای اطلاق به هنرمندانی که بدون گذراندن دوره های آکادمیک هنری و عدم آشنایی با اسلوبهای هنری به خلق آثار ناب و تاثیرگذار مشغول بوده ا ند. اگر به تاریخ رجوع کنیم، هنر خودآموخته از هنرهای ابتدایی انسانهای اولیه و اقوام پریمیتیو تا نقش پردازان و بافندگان گبه های ایرانی و ...را شامل شده و تا قرون متأخر ادامه می یابد. تحقیقات نظری و عملی ژان دو بوفه(هنرمند سرشناس فرانسوی) در قرن بیستم باعث شد تا این ژانر هنری بیشتر مورد توجه واقع شده و با نام هنر خام(art brut)، و بعد از آن با عناوینی همچون: نائیوآرت،اُوت سایدرآرت، فُلک آرت، چیلدرن آرت و ... به مردم جهان معرفی شود.
1398/4/26
از زیر درختان زیتون تا سیستم هشدار دهنده‌ی زلزله
در "وسوسه‌های ناکوک" بود که می‌خواندم، می‌گفت: "زلزله چیز غریبی است. چشم باز می‌کنی می‌بینی وسط تپه تپه‌های گلی هستی که اول از همه سقف سفالی‌اش را چیده‌اند اما هنوز نمی‌دانند اتاق‌ها را چطور بسازند تا سقف برود بالا. آخر سقف خانه‌ها باید بالاتر از سر و گردن باباها باشد. این بود که ما یک روز صبح پا شدیم و دیدیم سقف‌ها را روی زمین چیده‌اند و همه توی سرشان می‌زنند ..."
1398/4/22
فرار از گذشته، فرار به گذشته
زمان در جهان شرقی ما در دایره‌های کوچک و بزرگ می‌گذرد، باز می‌گذرد، می‌گذرد و باز می‌گردد. سهم گذشته و خاطره از شناخت و بصیرت ما از جهان و آن‌چه از جهان می‌خواهیم گاه چنان عمده است که صورتی آرمان‌شهری به خود می‌گیرد و تمام خواسته‌ی ما از آینده و تمام تلاش‌مان برای ساختن آن بازسازی تمام و کمال گذشته است. ما خاطره بازیم، ما حتی زندگی می‌کنیم که خاطره بسازیم اما جهان، بیرون مرزها و اندیشه‌های ما هرگز منتظر ما نمی‌ایستد. هر روز افق‌های جدیدی بر انسان گشوده می‌شود و هر روز افق‌های جدیدی برای انسان ساخته می‌شود. ما از دوران ساختن سازوکارها به دوره‌ی ارزش بخشیدن به سازوکارهای موجود پا گذاشته‌ایم و این شاید، شاید فرصتی برای بازگشتن ما به مسیر و غافله‌ی جهانی باشد.
1398/3/20
آتش بدون دود نمی‌شود، شهر بدون محله
سال‌های پیش البته نه آنقدر دور که به یاد نیاوریم؛ هم‌محله‌ای بودن یک اتفاق ساده نبود ... یک نوعی از هم‌گروهی بودن را در خود داشت و یک حس و حال غالب ... یعنی وقتی اسم محله‌ای گفته می‌شد همراه بود با یک نشانه که کل محله را توصیف می‌کرد. این نشانه محدود به یک بنای شاخص در محله نمی‌شد شامل صفتی برای افراد محله، کیفیت صدای محله، بوی گیاهان محله، حرفه‌ی موجود در محله، نوع خاص وجود نور و سایه، چینش اجزا و توالی فضا و خیلی چیزهای دیگر بود ...
1397/12/6
ساغری‌سازان ؛ محله‌ای متعلق به دیروز رشت نیست ...
ساعت حوالی 11 پیش از ظهر است، به قصد چرخیدن در ساغری‌سازان دوربینم را برمی‌دارم و راه می‌افتم از خیابان مطهری بروم به داخل بافت ... مجسمه‌ای خسته در آغاز راه باتمام کم و کاستی‌هایش می‌گوید اینجا یک کوچه‌ی معمولی نیست ... اینجا تاریخ ظهور محله‌های دیروز رشت است .... هرچند الان به گذرهای باریک و ماشین‌هایی که عبور و مرور پیاده را سخت کرده‌اند تبدیل شده باشد.
1397/10/17
پلاسکوی نو؛ شش آنتیْ تز
با تاکید بر و پذیرش این واقعیت که طراحی در ایران امروز عملا کنشی انتقادی است و با تاکید موکد بر این گزاره که تصمیم بر شرکت در مسابقه ای همچون "طراحی پلاسکوی نو" یک کنش اخلاقی و از سر مسئولیت پذیری حرفه ای نیز هست فکر می کنم با توجه به استاندارد بالا و کیفیت قابل قبول غالب آثار منتشر شده، می توان با تاکید بر تصاویر و دیاگرام های منتشر شده از پروژه های شرکت کننده و مبنا قرار دادن همین مستندات به نکاتی اشاره کرد که می توان آن ها را الحاقیه های انتقادی بر طرح های ارائه شده دانست، نکاتی که بسط ایجابی و سلبی آن ها نیازمند بسترهای گفت و گویی مفصل تری ایست.
<< آخرین صفحه < صفحه بعدی صفحه قبلی > اولین صفحه >>

صفحه شماره: 1

تعداد كل : 56
logo-samandehi