سیصد و دومین شماره تندیس منتشر شد


در این شماره از دوهفته‌نامه‌ی «تندیس» مطلبی به قلم حمیدرضا قلیچ‌خانی درباره‌ی تفاوت دو هنر «نقاشی‌خط» و «خط‌نقاشی» منتشر شده است.

در بخش مباحث نظری این شماره، میثم سامان‌پور به مواجهه‌ی اثر هنری و کالا پرداخته است.

«شهریار عدل» و «جمال بخش‌پور» دو چهره‌ای هستند که به بهانه‌ی درگذشت‌شان، مطالبی از کیانوش معتقدی و وحید ملک در این شماره به چاپ رسیده است.

صفحه‌ی گالری‌گردی نیز شش نمایشگاه برپا شده در گالری‌های تهران را مورد بررسی قرار داده است.

مهرنوش علی‌مددی نیز به بهانه‌ی برپایی نمایشگاه آثار «پری‌یوش گنجی»، نقدی با عنوان «اسرار نهان در هزارتوی رنگ» برای این شماره‌ی «تندیس» نوشته است. نقدی با عنوان «شورش علیه حادثه‌های حقیر روزمره» از جواد حسنجانی نیز درباره‌ی برپایی نمایشگاه آثار ابوالقاسم سعیدی پس از 60 سال، به چاپ رسیده است.

ثنا ولدخانی در بخش طراحی به نمایشگاه طراحی جروود ۲۰۱۴ پرداخته و علیرضا بهارلو یادداشتی درباره‌ی واسیلی کاندینسکی و شارل بودلر از نگاه دونالد کاسپیت را ترجمه کرده است.

نرگس فرشی برای صفحه‌ی هنرمندانی که باید شناخت پل نوبل را معرفی کرده است که در سال ۲۰۱۲ نامزد جایزه ترنر شد. همچنین مهسا تهرانی گفت‌وگویی درباره‌ی کارکرد آموزش‌های خصوصی در مجسمه‌سازی با حمید شانس و بهنام کامرانی داشته است. همچنین در بخش مجسمه به بررسی مشکلات آموزشی در کلاس‌های آزاد هنر پرداخته شده است.

نقد کتاب این شماره به «هنر معاصر» نوشته‌ی ایزابل دومزون روژ و ترجمه‌ی جمال عرب‌زاده اشاره دارد.

طراحی‌های جورج کوندو در بلژیک، نمایشگاهی از آثار آلبرت اورلین در نیویورک، کار نوری تارل در انگلیس و نمایش مجموعه‌ی جدید پل مک‌کارتی در سوئیس مطالب صفحه «دنیاگردی» این شماره تندیس هستند.

ساناز حائری متنی را با عنوان «امر غریب» ترجمه کرده که به نقاشی‌های مایکل کویوم ارتباط دارد.

در «نگاه» این شماره یکی از نامه‌های علی‌اشرف والی به چاپ رسیده که به یکی از تابلوهای ارزنده‌ی ایشان اشاره دارد. همچنین تصویری از استاد حسین قوللر آقاسی و شاگردش استاد محمد فراهانی در این صفحه آمده که به لحاظ تاریخی حائز اهمیت است. مجسمه‌ای از اردشیر ارژنگ نیز دستمایه‌ی بخش دیگری از مقالات این صفحه است.

صفحه تصویر این شماره به انتخاب امین نورایی است که سه اثر از علی‌اکبر خان یاسمی، کمال‌الملک و ابوالقاسم سعیدی را برگزیده است.

منبع : ایسنا

logo-samandehi