"مرثیه خطوط"
نمایشگاهی با دغدغه بی اعتنایی به هنر تجسمی
گالری هوم از روز جمعه 19 آبان ماه میزبان نقاشیخط های بهروز کیانی تحت عنوان "مرثیه خطوط" می شود.
بهروز کیانی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در مورد هدف برگزاری نمایشگاه و نمایش این مجموعه آثار بیان کرد: به نظرم در قد اول هدف اصلی هر هنرمند در خلق آثار، بر آوردن نیاز روحی و بدست آوردن احساس آرامش، رضایت قلبی و درونیست، در قدم بعدی با برپایی نمایشگاه افکار درونی، خلاقیت و دیدگاه خود را در انظار عمومی یعنی گالریها به نمایش و قضاوت بازدیدکنندهها میگذارد و برای تداوم این کار و تأمین هزینهها نیاز به فروش پیدا میکند.
وی همچنین روند تکمیل مجموعه خود را جنین عنوان کرد: روند شکلگیری این آثار از ایده تا اجرا به دو روش است، اتد و طراحی مثل طرح سیاه و قالب کار و بداهه نویسی مثل بکگراند که از خطوط و نقشهای خاکستری تشکیل شده و نحوه کارم به این شکل است که آثار را ابتدا روی پارچه بوم و روی میز اجرا کرده، سپس روی چارچوب میکشم و از لحاظ زمانی برای خلق این آثار حدود 30 ماه زمان سپری شده است.
در مجموعه حاضر 23 اثر نقاشیخط مینیمال با تکنیک اکرولیک بر روی بوم نمایش داده میشود که در طول دو سال اخیرتقریباً در ابعاد بزرگ اجراشده که بزرگترین 200 در 150 سانتیمتر و کوچکترین 60 در 60 سانتیمتر است. همچنین سبک این آثار مینیمال است که از حداقل رنگ ، سیاه، سفید و خاکستری در آنها استفاده شده است.
این هنرمند در مورد عنوان نمایشگاه توضیح داد: مرثیه خطوط در واقع دغدغههایست نسبت به بیتوجهی و عدم حمایت از هنر به ویژه نقاشیخط؛ و هشداریست برای جلوگیری از مرگ خلاقیت و نوع آوریها ، به عنوان مثال: شیوع، تولید، آموزش و یادگیری آسان تابلوهای دایره وار یا چهارگوش اکثرا با ورق طلا و یا اکرولیک، همه شبیه به هم که متاسفانه سودجویان به عنوان اثر نقاشیخط بخورد جامعه میدهند، ادامه این روند همانطور که در آثارم مشهود است به مثابه کاغذ و پارچههای مچالهای است که به سمت سطلهای زباله هدایت میشود ختم خواهد شد.
کیانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحت تاثیر چه هنرمندان و مکتبی بوده است؟ بیان کرد: نقاشیخط در تاریخ هنری ما دارای پیشینه ای است که نقطه عطف آن در دهه 30 و 40 توسط هنرمندان بزرگ و خلاقی چون رضا مافی ، حسین زنده رودی ، فرامرز پیلارام و ...بنا نهاده شد، در واقع هیچ هنرمندی در این حوزه نمیتواند منکر تاثیری که این اساتید در روند شکل گیری هنرش داشتند باشد، بخصوص رویش جنبش هنری به نام مکتب سقاخانه که تأثیر فوق العادهای در رشد و شکوفایی هنر سنتی، نقاشی و خوشنویسی ایران ایفا و نیاز روحی هنر سنتی و ملی کشورمان را تأمین کرد ، من هم از این اثرگذاری مستثنی نیستم ، بسیاری از آثار را مطالعه کرده و برای خود شرمشق و الگو قرار دادم ، نکته مهم اینجاست که سعی کردم در خلق آثارم خودم باشم و از طرفی بدلیل اینکه رشته تحصیلی من گرافیک است، ایجاز یا خلاصه گویی را بخوبی درک میکنم.
وی در ادامه افزود: این آثار اولین نمایشگاه انفرادی من است و قطعا ادامه دار خواهد بود، نتایج مثبت یا منفی و همچنین میزان استقبال از این نمایشگاه میتواند در مسیر آثار آیندهام تاثیرگذار باشد.
به وز کیانی در پایان گفت: تشکر میکنم از همراهی و راهنماییهای جناب آقای دکتر سمیع آذر ، جناب آقای استاد کیانوش معتقدی، سرکار خانم لاله شمسی (مدیرگالری هوم)، سرکار خانم صونا رفیعی، سرکار خانم رویا توکلی و پیج گالری آنلاین، حامی هنرمندان.
و در آخر گلهگی کنم از وضعیت خرید آثار که چندان مطلوب نیست، هنرمند باید بفروشد تا مواد اولیه بسیار گرانقیمت نقاشی و نقاشیخط را تهیه و اثری خلق کند، بسیاری از هنرمندان راه معاششان از فروش آثار است، متأسفانه هر مشکلی که در کشور پدید میآید، اولین جامعهای که ضربه میخورد هنرهای تجسمی است، تعطیلی گالریها و در نتیجه بیکاری هنرمندان است، متولیان هنر میبایست برای حل این معضل چارهای بیاندیشند.
در متن بیانیه نمایشگاه آثار بهروز کیانی به قلم "کیانوش معتقدی" این چنین نوشته شده:
بهروز کیانی هنرمندی چندرسانهای و دلبسته خط و خوشنویسی ایرانی است که در این نمایشگاه به نوعی لتریسم یا حروفنگاری شرقی با ایجاد کمپوزوسیونهای مدرن رسیده است؛ ویژگی اصلی کارهای این مجموعه ترکیببندیها و ساختار چند لایه با مرکب مشکی روی بوم است که با چیدمان فرمهای آزادنه خطوط، این امکان را به هنرمند میدهد تا از مرزهای زیباشناختی نقش و خط عبور کند و به زبانی شخصی در کار نقاشی با گزارههای حروفنگارانه برسد.
این حرکت پرشور، به معنای درک سنت خوشنویسی و حتی سیاهمشقنویسی ایرانی و همزمان عبور از آن است، آنچنان که کارش نه تحت تاثیر اصول زیباییشناسی خوشنویسی کلاسیک،بلکهحرکتی آزاد و رها در مقابل چنین چارچوبهای محدودکنندهای به حساب میآید.
کیانی در این مجموعه کوشیده تا آثارش چندوجهی باشند و به همین خاطر فضای غالب در تابلوهایش به ایجاد فضایی سهبعدی نیز نزدیک شدهاند، که در بیشتر آثار به شکل الگوریتمی پیچیده در بافتاری از خط در هم ادغام میشوند؛ در درون هر قاب فرمهای مواج و پیچیده، از درون و بیرون رشد میکنند و لایهلایه در گستره بوم توسعه پیدا میکنند، تا با پرهیز از یکنواختی، سطح تخت نقاشی را به اثری چند وجهی با عمقنمایی چشمنواز تبدیل کنند.
رویکرد هنرمند در اینجا، با تکیه بر سالها فعالیت در عرصه گرافیک و تجربه زیسته در سنتز تایپوگرافی امروز، موقعیتی متفاوت و نوین را در کار ترکیب نقاشی با خط پیش روی ما به نمایش میگذارد، که در مقایسه با همنسلانش، نویدبخش جریانی نو در عرصه کالیگرافی مدرن ایرانی است.
پاییز 1402
بهروز کیانی متولد نهم آبان 1345 در تهران
وی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه هنر در سال1372، تصویرگری کتابهای کانون زبان ایران را تجربه کرد ، از سال 1371 تا 1374 به عنوان طراح گرافیک به استخدام روزنامه همشهری در آمد ، سپس با روزنامههای سلام، صبح امروز، همبستگی، بهار، آسیا، پهلوان، وقایع اتفاقیه و... به عنوان مشاور هنری ، تصویرگر ،کاریکاتویست و طراح تبلیغاتی همکاری نمود.
او با عضویت رسمی در انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران در سال 84 و همچنین مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی ایران به فعالیتهای حرفهای خود رسمیت بخشید.
برگزاری دو نمایشگاه انفرادی طراحی جلدکتاب در گالری حوزه هنری اصفهان(1393) و گالری هنرهای معاصر یزد(1394)و انتشار کتاب (گزیده طرح جلدهای کتاب بهروزکیانی) در سال 1393 از مجموعه فعالیتهای تخصصی وی در حوزه گرافیک و نشر میباشد.
در سال 1392 به واسطه تجربیاتی که ازهنر خوشنویسی، نقاشی و گرافیک کسب کرد، به نقاشیخط روی آورد. در مجموعهای از آثار مینیمالش، خط را به عنوان عنصر اصلی در ایجاد فرم و سایه مورد استفاده قرار میدهد و برای ایجاد استحکام مناسبتر و همنشینی حروف در کناریکدیگر به اصول و قواعد خوشنویسی پایبند نبوده و از حداقل رنگ، سیاه و خاکستری در تابلوهایش استفاده میکند، ایجاد بعد، حجم و سایه صرفاً با استفاده از خطوط، از خصوصیات منحصر به فرد آثار وی میباشد. در پس زمینهها، با الهام از نقشنگارههای ایرانی و تلفیق آن با حروف به اثر بخشی حسی، کیفی و مفهومی کار میافزاید. پیچیدگی، فشردگی و در هم تنیدگی حروف، حکایت از تنش ، نا آرامی و تلاش برای خارج شدن از این هنگامه را دارد.
از دیگر فعالیتهای وی شرکت در نمایشگاههای متعدد با دریافت لوحهای تقدیر و سرتیفیکیتهای متعدد در گالریهای تهران ، شهرستان و خارج از کشور و همچنین نمایش اثرش در موزه رم ایتالیا است، او دبیر هنری رویدادهای مهم نمایشگاههای سراسری نقاشی و نقاشیخط از جمله: نخستین نمایشگاه نقاشی نگارخانههای جهان و ایران در باغ موزه قصرتهران و نمایشگاه نقاشی و پوستر در برج میلاد بوده است.
نمایشگاه "مرثیه خطوط" تا 3 آذرماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان جهت بازدید می توانند همه روزه بجز دوشنبه های از ساعت 16 الی 20 به نشانی تهران، خیابان قائم مقام فراهانی، بالاتر از خیابان مطهری، کوچه چهارم (صابری فومنی)، پلاک 2، طبقه اول مراجع نمایند.