منابع فرهنگی و هنری

1400/2/30
«مرد با شال آبی»؛ روند خلق یک پرتره با لوسین فروید
لوسین فروید (۱۹۲۲-۲۰۱۱)، به عنوان بزرگترین نقاش پرتره زمان ما شناخته می‌شد. او هفت ماه را صرف نقاشی پرتره منتقد هنری مارتین گی‌فورد کرد. روایت روزانه از برخوردهای آنها، خواننده را به آن مکان خصوصی، استودیوی این هنرمند، و در قلب روش‌های کار این استاد مدرن، اعم از فنی و روانشناختی، سوق می‌دهد. از این طریق می‌توان درک کرد که یک پرتره چیست، اما چیز دیگری نیز ایجاد می‌شود: یک پرتره، به تعبیری، از خود فروید.
1400/2/12
آثار روی کاغذ
انسان‌ها با گفت‌وگو تغییر می‌کنند و از آن روز که منیر سرگذشت شگفت‌انگیز خود را در طول آشنایی‌مان بازگو کرده است من نیز کاملاً تغییر کرده‌ام. منیر در «اعتراض علیه فراموشی» بسیار فعال است. آثار او، حافظه را که مانند خودِ هنرمند چندبعدی است، به فعالیت وامی‌دارد. او الگوی هنرمندان سده‌ی بیست‌ و یکم است.
1399/11/15
عناصر طراحی
این کتاب در هفت فصل شامل: زندگی‌نامه کاستلو، مبانی حجم، مطالعات پیشرفته در فرم، مطالعات درباره فضا، پیشرفت و توسعه، کارهای حرفه‌ای و پروژه‌های دانشجویی به چاپ رسیده است.
1399/8/29
"نقاش زندگی مدرن" و دیگر مقالات
بی‌تردید یکی از مهم ترین نوشته‌های انتقادی قرن ۱۹ام مقاله‌ی «نقاش زندگی مدرن» اثر شارل پیر بودلر شاعر و منتقد فرانسوی به شمار می‌رود که در بیست وششم نوامبر سال ۱۸۶۳م در مجله فیگارو به چاپ رسید. به طور قطع این مقاله از اولین صورتبندی‌های نظری در باب مدرنیته است؛ مقاله‌ای که هوشمندانه در باب رابطه میان امرتاریخی و امرشاعرانه تامل می‌کند؛ و از فشرده‌ترین متن‌های نظری-انتقادی است که پژواک آن یک سده بعد در کل نظریه انتقادی طنین انداز می‌شود.
1399/6/13
6 درس طراحی
در طول سه دهه گذشته، ویلیام کنتریج هنرمند تجسمی ۶۴ ساله‌ اهل آفریقای جنوبی، به خاطر فعالیت خود در رسانه ها از جمله نقاشی، فیلم، مجسمه سازی، چاپ و تئاتر، تحسین بین المللی را به دست آورد. تصاویر وی که در تضادهای واضح و سیاه و سفید قرار گرفته است، آفریقای جنوبی را نشان می دهد و مانند سایه هایی بی انتها به چیزی بیش از موارد ابتدایی اشاره دارد.
1399/2/6
اوج و افول مدرنیسم
کتاب اوج و افول مدرنیسم، تجربه ی هنر مدرن در یک مثلث، مدرنیته انتقادی، رویکرد آوانگارد و رئالیسم سوسیالیستی شکل گرفته. این تجربه در مهمترین فرازهای خود به شکل فرم های خالص و اشارات چند لایه ای پدیدار گشت. اما حتی فرم های آبستره مدرنیستی نیز به نحوی ریشه در ژانرهای کلاسیک منظره، پرتره، طبیعت بی جان و نظایر آن ها داشتند. بنابراین مدرنیسم شاید قاعده ای نوین در ارائه ی مفاهیم کهن بود. هدف مهم انقلاب مدرنیستی در ظاهردور ساختن هنر از قلمروی عمومی ادبیات و محیط رمانتیک آن بود. لیکن فرجام مدرنیسم در سال های بعد از جنگ جهانی دوم در پایگاه نیویورک، بازگشتی تماشایی به عرصه ی احساس و هیجان را رقم زد.
1398/8/6
زایش مدرنیسم ایرانی
مجموعه گفتارهای این کتاب کمتر تاریخ هنر نیم قرن اخیر ایران و بیشتر تجزیه و تحلیل آراء و ذهنیت های شماری از هنرمندان شاخص آن است. در حقیقت کتاب حاضر بیشتر درباره هنرمندان ایرانی است تا هنر ایران؛ و سعی شده با شناخت گرایش ها و رویکردهای رایج در میان هنرمندان ایرانی، تصویر شفاف و قابل درکی از هنر ایران را نیز ارائه دهد.
1398/7/2
شب پر ستاره
این کتاب با ما از «شب پرستاره»ی ون‌گوگ می‌گوید؛ یکی از محبوب‌ترین آثار نزد بینندگان موزه و از آثار معیار دوران مدرن که نقاش، آن را در سال‌های پر هیاهوی پایان عمر خویش به تصویر کشیده است.
1398/6/12
"یاد مانده ها"
كتاب یادمانده های محسن وزیری مقدم خودنگاره ای ست از زندگی هنرمندی بزرگ، كه در سن هشتاد سالگی و پس از آنكه یك چشم خود را از دست می دهد، طی یك ماه به قلم او نوشته شده است، هنرمندی كه نقش تاثیرگذارش در هنر معاصر ایران و به ویژه در توسعه گرایش های هنر مدرن دارای اهمیت است.
1398/5/12
کنکاشی در هنر معاصر ایران
این کتاب حاصل بیش از دو دهه پژوهش و کند و کاو در ابعاد گوناگون هنر نوگرا و معاصر ایرانی است. این کتاب با کنکاشی پیرامون موضوعاتی که به شکلی فزاینده اهمیت می یابند، یعنی هنرنوگرا و معاصر و نسبت آن با مدرنیسم و دیگر لایه های فرهنگ شامل مفاهیم معاصریت و خاص بودگی فرهنگی، به تحولات اخیر هنر ایران و درکی از آن می پردازد.
1398/4/26
"هنر چگونه می تواند زندگی شما را دگرگون کند"
آیا هنرمند باید متعهد باشد؟ و متعهد به کدام طرز فکر؟ آیا هنرمند باید مطابق نیازهای روز دست به تولید بزند؟ آیا همه باید احساسی مشابه در مقابل یک قطعه موسیقی داشته باشند؟ آیا یک تابلوی نقاشی می تواند حکم اول و آخر هنر را صادر کند؟ یا یک سبک از نقاشی قادر است کامل باشد؟
1398/4/23
"مرد با شال آبی، روند خلق یک پرتره با لوسین فروید"
این کتاب روایت منتقدی است از مدل شدن برای لوسین فرویدِ نقاش، و از این راه به نوعی او را مدلِ خود می‌کند. مدلی برای پرداختن به هیئت یک نقاش و مسائل ملموس و بی‌واسطه‌ی نقاشی، رازهایی که منتقدان و تئوری‌پردازان اغلب به درون پرده‌اش راه نمی‌یابند.
1398/4/10
جکسون پولاک
جکسون پولاک از اولین فوق ستاره‌های دنیای هنر بود. او یکی از مهم‌ترین هنرمندان سبک اکسپرسیونیسم انتزاعی بود که در اواخر دهه‌ی چهل در آمریکا به موفقیت رسید.
1396/3/19
هنر مقدس (اصول و روشها)
چه کسی هنوز امروزه می تواند تمدنی تصور کند که همه ی تجلیات حیاتیش ، "شبیه آسمان خدا یا الوهیت" باشد؟
<< آخرین صفحه < صفحه بعدی صفحه قبلی > اولین صفحه >>

صفحه شماره: 1

تعداد كل : 31
logo-samandehi