کنکاشی در تاریخ گذشته خویش

نمایش عکس های محسن تشخوریان در گالری شلمان

"تاریخ بی تاریخ" عنوان نمایشگاه عکس های محسن تشخوریان است که از روز جمعه 23 مهرماه در گالری شلمان برپا می شود.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

عکس ها فقط به دیوار تاریخ آویخته نمیشوند بی حرکت، بلکه بر صفحه تاریخ راه میروند، فرمان میدهند و بر آینده نیز تاثیر میگذارند.

برای رسیدن به آینده ای روشن شناخت گذشته جمعی الزامی است.

تاریخ یک حرکت طولی نیست باید عمق این زمان سپری شده را نیز برسی کرد.

جامعه ای که از تاریخ خود نمی آموزد وجدان هستی را مجبور میکند تا اتفاقات ناگوار تاریخی را تکرار و تکرار کند


به گفته وی پروسه ایده تا اجرای این نمایشگاه دو سال به طول انجامیده استو این هنرمند در رباطه با شکل گیری ایده این مجموعه بیان کرد:

ایده اولیه از خواندن مقاله ایی در مورد عصر قاجار و ادامه روند مطالعه در مورد زمان قاجار شکل گرفت و شاید در خیلی موارد دیدن نشانهایی از تکرار تاریخ گذشته خویش در زمان حاضر بدون شناخت و آموختن از گذشته معاصر، و در نتیجه به جمع آوری عکسهای زمان قاجار و مطالعه بیشتر و تطبیق عصر قاجار با زمان حاضر و یافتن نقاط مشترک قابل نقد انجامید.

تشخوریان افزود:

ما خود را ملتی دارای تاریخ طولانی و با پیشینه تاریخی بسیار بلند مدت میدانیم ولی این تاریخ را نمیدانیم و از آن نمی آموزیم. فقط عددی از تاریخ که این مدت تاریخ داریم را می گوییم و اشتباهات تاریخی را مجدد تکرار میکنیم در واقع ما تاریخِ بی تاریخ هستیم.

این هنرمند معتقد است، به عنوان شخصی که در این زمان و در این جهان زندگی می کند و جامعه خویش را نیز میبیند، بیشتر تحت تاثیر جامعه پیرامون خویش و حوادث جاری در آن بوده است.

به نظر این هنرمند این مسیر از کنکاش دورنی ادامه خواهد داشت اما شاید در تکنیک تغیراتی ایجاد شود تا مفاهیم متفاوت تری با این مجموعه را بتوان ارائه داد.

در این نمایشگاه حدود بیست اثر در سایزهای متنوع به نمایش در خواهد آمد. تعدادی از آثار بصورت عکس چاپ دستی بر روی بوم و رنگ گذاری بر روی آنها انجام شده است و تعدادی به صورت فتو کلاژ سپس چاپ دیجیتال بر روی بوم و رنگ گذاری خلق شده اند.


علاقمندان جهت بازدید از آثار این نمایشگاه می توانند تا 28 مهر ماه همه روزه از ساعت 16:30 الی 20:30 به گالری شلمان واقع در بلوار میرداماد، رودبار غربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک 27، طبقه اول مراجعه نمایند.

logo-samandehi