کفش‌های سنتی که جهانی می‌شوند

به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین ، در سال‌های اخیر فعالیت‌هایی در تولید کفش در آفریقا صورت گرفته تا برندهای تجاری با هدف معرفی کفش آفریقایی سنتی به سایر نقاط جهان و همچنین ایجاد و حفظ شغل صنعتگران آفریقایی انجام شود.
موج جدیدی از کفاشان آفریقایی برای اثبات اینکه این قاره می‌تواند با امثال اروپا و امریکا به رقابت بپردازد کفش‌هایی با کیفیت بالا تولید می‌کنند که تأثیراتی در دنیای مد داشته است.

محصولات دست‌ساز در کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، مراکش، اتیوپی و غنا، با تمرکز بر منابع مواد محلی، تولید اخلاقی، و اشتغال زنان بی‌سرپرست، نه تنها احیاکننده تکنیک ساخت کفش آفریقایی سنتی است، بلکه نشان می‌دهد مد آهسته و کار سخت محلی چگونه می‌تواند سودآور باشد.

Ten & Co

تروی نول اهل بروکلین بنیانگذار و طراح " تن اند کو" برای اولین بار چهار سال پیش به مراکش سفر کرد. او پس از دیدار اتفاقی از کارگاه پینه دوزی به شدت جذب ساخت کفش شد و به زودی اولین جفت کفش خود را با ضایعات بالش ساخت.

محصولات این شرکت از فرش مراکشی، چرم و جیر انعطاف پذیر ساخته می‌شوند. هر جفت کفش دست‌ساز این شرکت در تعداد محدود توسط پینه‌دوزهای مراکشی با استفاده از ابزار سنتی و قدرت دست و بازو تولید می‌شوند. پیشرفته‌ترین تکنولوژی که در این کار استفاده می‌شود یک چرخ خیاطی پدالی است.

مجموعه کفش‌های این برند بر اساس فرم‌های کلاسیک (آکسفورد، بوت صحرایی، مسطح، صندل بندی) شکل گرفت. نول هر زمان که ممکن باشد از مواد بازیافتی در این کفش‌ها استفاده می کند. او در بازارهای فروش چرم و عتیقه می‌گردد تا قطعه‌های کوچک پوست یا منسوجات عتیقه دست باف را پیدا کند.

نول درمورد فعالیت خود می‌گوید: من از این شرکت به عنوان یک نقطه عزیمت برای شروع یک تولیدی و تسخیر جهان با کفش استفاده نمی‌کنم. هدف من این است که به سادگی استعدادهای موجود در مردان و زنان مراکش را به کار گیرم، و امیدوارم دیگران هم یک قطعه از آن کفش‌های زیبا را بخواهند.

Sawa

این کفش‌های اتیوپیایی از جیرهای خاص و لُنگ‌های سنتی افریقا ساخته شده‌اند تا توانایی تولید محصولات با کیفیت بالا را در افریقا به نمایش بگذارند و در عین حال از اقتصاد محلی حمایت کنند.

در واقع، مهدی اسلیمانی در سال 2009 ساوا را تاسیس کرد تنها به دلیل اینکه کفش یک محصول کارآمد است و مشکل اشتغال را نیز حل می‌کند.

اسلیمانی می‌گوید:" روند تولید کفش به تعداد زیادی از مردم نیاز دارد، چون بیشتر کارها به صورت دستی انجام می‌شود. بنابراین ساوا می‌تواند 150 نفر را استخدام کند. نیمی از تیم متشکل از زنان است، به ویژه در بخش خیاطی، در حالی که مردان به کارهای سخت‌تری مشغول هستند. ما در آفریقا ساخته شده‌ایم، از ساحل به ساحل!

او عقیده دارد راه حل مشکلات آفریقا برگزاری مداوم خیریه‌ها نیست. ساوا شاهد زنده این موضوع است که مردم آفریقا می‌توانند کالاهایی با کیفیت بالا تولید کنند.

logo-samandehi