انعکاس تفاوت های ظریف میراث عربی در بافت شهری معاصر

چیدمانی در هفته طراحی دبی

نسیم خانه ها یک چیدمان هنری تعاملی توسط علیا اولا عباس است که در هفته طراحی دبی 2023 به نمایش گذاشته شده است.


به گزارش گالری آنلاین، در هم آمیختن معماری، طبیعت، و روایت‌های انسانی، پرده‌های آبی شفاف رقصنده در باد و آینه ای ایجاد میکند.

سفر عباس با بازدید از محله تاریخی الفهیدی دبی، جایی که برج‌های بادگیر خانه‌های سنتی را زیبا می‌کنند، آغاز شد. عباس همراه با مطالعات مهندسی معماری و شیفتگی عمیقش به سازوکارهای برج های بادی، به دنبال تبدیل این الهام بصری به یک خلاقیت هنری تعاملی برای جشنواره طراحی بود.

طراحی او به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد که عبور و حرکت هوا را در داخل این برج های نمادین ببینند و تجربه کنند، گویی که خودشان در خانه ها زندگی می کنند. علاوه بر این، علیا اولا عباس، تجربه‌ای چندحسی را ایجاد می‌کند و روایت‌های اجتماعی و تعامل محیطی یکپارچه‌ای را ایجاد می‌کند که برج‌ها هم با محیط اطراف و هم با ساکنان منطقه ایجاد می‌کنند.

برج های باد که در ابتدا به عنوان دستگاه های تهویه مطبوع طبیعی طراحی شده بودند، از تفاوت های دمایی در داخل و خارج از دیوارهای برج باد استفاده می کنند تا جریان هوای بهینه را در داخل ایجاد کنند. به طور معمول، یک حوض آب یا کانالی در داخل برج قرار می گیرد که به هوای ملایم تر کمک می کند، پدیده ای که در طراحی عباس منعکس شده است. این هنرمند توضیح میدهد: از پرده های شفاف و بلند استفاده کرد تا حرکت نسیم و هوای زیر برج را منعکس کند. از آنجایی که ما اغلب فقط جریان این هوا را تصور می کنیم و آن را نمی بینیم، از پرده استفاده کردم تا به مردم اجازه دهم جریان نسیم ملایم را در برج های باد تجسم کنند. این عنصر معماری، ساختاری محکم، حرکات برازنده نسیم ملایم را در دیوارهایش در بر می گیرد.


logo-samandehi