قرار دیپلماتیک با چاشنی معماری/ ذوق زدگی اشتاین مایر در بازدید بناهای تاریخی تهران

به گزارش سرویس معماری گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین ، عکس‌العمل‌های دیدنی فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان که در روزهای اخیر به تهران سفر کرده بود، طی بازدید تعدادی از بناهای شاخص و تاریخی تهران اتفاق افتاد که او را ذوق‌زده کرد و به ابراز شگفتی واداشت.

در تصاویری که از حضور فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان، در ساختمان وزارت خارجه و عمارت بهارستان منتشر شده، آنچه بیش از همه به چشم می‌آید شگفتی او از معماری این بناهاست. در حاشیه دیدار با مقامات ایرانی، او به کاشی‌های گل و مرغ خیره شده و خود را در دیوار آیینه‌ای می‌بیند، درحالی‌که لبخند به لب دارد از سقف عکس می‌اندازد و با همراهانش در کنار خاتم کاری‌ها، سلفی می‌گیرد.

پیش‌از‌این در سفر پیشین اشتاین مایر، تصاویر بازدید او از کاخ مرمر خبرساز شده بود و این روزها بار دیگر معماری بناهای تاریخی ایران، او را به شگفتی واداشت؛ گویی پیش‌از‌این هیچ وقت نظیر چنین سازه‌هایی را ندیده است.

دیدار در کاخ شهربانی

دیدار اشتاین مایر با همتای ایرانی خود، شامگاه سه‌شنبه در وزارت خارجه اتفاق افتاد و بازدید از «کاخ شهربانی» از حاشیه‌های این قرار دیپلماتیک بود. ناگفته پیداست که این بنا باوجود معماری بی‌بدیل نظر همگان را به خود جلب می‌کند؛ ساختمانی با سر ستون‌های اساطیری که در سال 1315 در باغ ملی (میدان مشق) برای اداره شهربانی ساخته شد. این ساختمان نزدیک به 21 هزار متر مربع زیربنا دارد که در سه طبقه بنا نهاده شده است. فضای درونی آن با گچ‌بری و آینه‌کاری، کار شده و فضای بیرونی آن نیز نقش‌های برجسته روی بدنه و ستون‌ها و تندیس‌های الهام گرفته از معماری دوران هخامنشی به چشم می‌خورد.

1403/02/05
logo-samandehi