نوزدهمین دوره حراج تهران با اثری ارزشمند از سهراب سپهری

نوزدهمین دوره از حراج تهران (هنر کلاسیک و مدرن ایران) روز جمعه ۶ بهمن‌ماه برگزار خواهد شد. بر اساس برآورد اولیه صورت گرفته، گران‌ترین اثر این حراج مانند حراج تیرماه ۱۴۰۲ اثری از سهراب سپهری است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، نوزدهمین دوره از حراج تهران هنر کلاسیک و مدرن ایران روز جمعه ۶ بهمن‌ماهِ جاری برگزار خواهد شد. نمایش آثار شرکت داده شده در این دوره روز چهارشنبه چهارم و پنجشنبه پنجم بهمن ماه از ساعت ۱۱ تا ۲۱ در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار خواهد شد. مراسم حراج و چکش‌زنی آثار نیز روز جمعه ساعت ۱۷ با اجرای حسین پاکدل صورت خواهد گرفت.

هجدهمین دوره از حراج تهران در حوزه هنر معاصر، آذر ماه ۱۴۰۲ به صورت آنلاین برگزار شد که ۱۱۴ اثر در این حراج شرکت داده شدند؛ اثری ارائه شده از پرویز تناولی با عنوان «زن فرنگی روی فرش ایرانی II» به مبلغ نهایی ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به فروش رفت که گران‌ترین اثر فروخته شده در این حراج بود. در هجدهمین حراج تهران ۱۳ اثر با ارزش برآورد قیمت میلیاردی به مجموعه داران پیشنهاد شد که هر ۱۳ اثر با قیمت یک تا ۵ میلیارد تومان فروش رفتند.

اثری ارائه شده از پرویز تناولی با عنوان «زن فرنگی روی فرش ایرانی II»
هجدهمین دوره از حراج تهران


پس از اثر پرویز تناولی در رتبه دوم دوره هجدهم حراج اثری با عنوان «معما ۹۲» از آیدین آغداشلو و تابلویی بدون عنوان از مسعود عربشاهی قرار گرفت که به مبلغ ۴ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان به فروش رسیدند. جایگاه سوم رکوردداران این دوره از حراج به تابلو نقاشی خطی محمد احصایی با عنوان «پاییز گل آفتاب گردان» اختصاص پیدا کرد که به مبلغ ۴ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان به فروش رسید.

در نوزدهمین دوره از حراج هنر کلاسیک و مدرن ایران اما قرار است ۹۰ اثر به حراج گذاشته شود. گران ترین اثر شرکت داده شده در این حراج یکی از آثار سهراب سپهری است.

بدون‌عنوان از مجموعه تنه درختان
ارائه شده در هنر کلاسیک و مدرن ایران - بهمن ۱۴۰۲
امضا: «سهراب سپهری» (پایین راست)
برآورد قیمت ۲۲ - ۲۰ میلیارد تومان
پیش تر این اثر در اکتبر ۲۰۱۵ در حراج کریستیز دوبی ارایه شده بود.


امضای سهراب سپهری در پایین سمت راست تابلو ثبت شده است. این اثر با رنگ‌روغن روی بوم خلق شده و ابعاد آن ۱۰۸×۶۲ سانتیمتر است. این اثر از سهراب سپهری حدود دهه ۵۰ خلق شده است.

پیش‌تر در حراج هنر مدرن و معاصر ایران که تیر ۱۴۰۲ برگزار شد نیز نقاشی سهراب سپهری گران‌ترین اثر حاضر در حراج بود که ۲۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به فروش رفت. برآورد قیمت فروش این اثر ۱۷ تا ۱۹ میلیارد تومان بود.

اثر سهراب سپهری فروخته شده در حراج هنر مدرن و معاصر ایران (تیر ۱۴۰۲)


اثر دیگری از سهراب سپهری نیز در حراج هنر مدرن و معاصر ایران (تیر ۱۴۰۲) ارائه شده بود که به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

دیگر اثر ارائه شده از سهراب سپهری در حراج هنر مدرن و معاصر ایران (تیر ۱۴۰۲)


اما در نوزدهمین دوره از حراج تهران که طی روزهای آینده برگزار می‌شود نیز سه اثر از سهراب سپهری ارائه شده است. علاوه بر گران‌ترین اثر حاضر در حراج که پیش تر به آن اشاره شد، دو اثر دیگر از سهراب سپهری نیز ارائه شده است.یکی از این آثار که ۱۴ تا ۱۶ میلیارد تومان برآورد قیمت شده همراه با اثری از حسین زنده‌رودی (متولد ۱۳۱۶) با عنوان «چه کسی می‌نگرد؟» در جایگاه دومین آثار گران این دوره قرار گرفته است.

عنوان اثر : بدون‌عنوان
ارائه شده در هنر کلاسیک و مدرن ایران - بهمن ۱۴۰۲
امضا: «سهراب سپهری» (پایین راست)
برآورد قیمت ۱۶ - ۱۴ میلیارد تومان
پیش تر این اثر در اکتبر ۲۰۱۶ در حراج ساتبیز لندن ارایه شده بود.

عنوان اثر : بدون‌عنوان
ارائه شده در هنر کلاسیک و مدرن ایران - بهمن ۱۴۰۲
امضا: «سهراب سپهری» (پایین راست)
برآورد قیمت ۱۶ - ۱۴ میلیارد تومان
پیش تر این اثر در اکتبر ۲۰۱۶ در حراج ساتبیز لندن ارایه شده بود.


حسین زنده‌رودی (متولد ۱۳۱۶)، صادق تبریزی (۱۳۹۶-۱۳۱۷)، فرامرز پیلارام (۱۳۶۲ – ۱۳۱۵)، منصوره حسینی (۱۳۹۱ – ۱۳۰۵)، نصرالله افجه‌ای (متولد ۱۳۱۲)، هادی هزاوه‌ای (متولد ۱۳۱۹)، محسن وزیری‌مقدم (۱۳۹۷ – ۱۳۰۳)، مسعود عربشاهی (۱۳۹۸ – ۱۳۱۴)، عبدالحمید پازوکی (متولد ۱۳۳۴)،‌ ایرج شایسته‌پور (متولد ۱۳۲۵)، بهمن محصص (۱۳۸۹ – ۱۳۰۹)، جلال شباهنگی (۱۴۰۲ – ۱۳۱۴)، پرویز کلانتری (۱۳۹۵ – ۱۳۱۰)، منوچهر نیازی (متولد ۱۳۱۵)،‌ محمود جوادی پور (۱۳۹۱ – ۱۲۹۹)، سهراب سپهری (۱۳۵۹ – ۱۳۰۷)، حسین کاظمی (۱۳۷۵ – ۱۳۰۳)، پری‌یوش گنجی (متولد ۱۳۲۴)،‌ فریده لاشایی (۱۳۹۱ – ۱۳۲۳)، احمد وثوق احمدی (متولد ۱۳۲۶)، احمد اسفندیاری (۱۳۹۱ – ۱۳۰۱)، محمدعلی ترقی‌جاه (متولد ۱۳۸۹ – ۱۳۲۲)،‌ صادق تبریزی (۱۳۹۶ – ۱۳۱۷)، ژازه تباتبایی (۱۳۸۶ – ۱۳۰۹)، نامی پتگر (۱۳۸۷ – ۱۳۲۴)،‌ منصور قندریز (۱۳۴۴ – ۱۳۱۴)، هوشنگ پزشک‌نیا (۱۳۵۱ – ۱۲۹۶)، بهمن محصص (۱۳۸۹ – ۱۳۰۹)، محمود فرشچیان (متولد ۱۳۰۸) و... از هنرمندانی هستند که آثارشان در دوره پیش رو به حراج گذاشته خواهد شد.

پس از یکی از آثار سهراب سپهری، پیش‌بینی شده است که اثری از حسین زنده‌رودی (متولد ۱۳۱۶) با عنوان «چه کسی می‌نگرد؟» ۱۶ - ۱۴ میلیارد تومان چکش بخورد.

امضا: «Hossein Zenderoudi ۷۴» (پایین راست)
رنگ‌روغن روی بوم
۱۳۲×۸۵ سانتیمتر
تاریخ اثر: ۱۳۵۳
پیش تر این اثر در می ۲۰۲۲ در حراج بونامز لندن ارایه شده بود.

اثر دیگر حسین زنده رودی در حراج کلاسیک و مدرن ایران (بهمن ۱۴۰۲)
عنوان اثر : برای دسته
امضا: «Zenderoudi ۲۰۰۲» (پایین راست)
برآورد قیمت: ۵ - ۴ میلیارد تومان
اکریلیک روی بوم
۹۰×۷۷ سانتیمتر
تاریخ اثر: ۱۳۸۱
پیش تر این اثر در سال ۱۳۹۶ در هشتمین حراج تهران ارایه شده بود.


اثری از آیدین آغداشلو نیز سومین اثری است که در سه اثر گران قیمت این دوره قرار گرفته است. برآورد قیمت این اثر ۱۲ - ۱۰ میلیارد تومان است.

عنوان اثر : مرگ و زندگی از مجموعه خاطرات انهدام
امضا: «aydin ۲۰۰۹» (پایین چپ روی هر لت)
گواش روی مقوا
دو لته‌ای، هر لت ۵۸×۷۷، در مجموع ۱۱۶×۷۷ سانتیمتر
تاریخ اثر: ۱۳۸۸
پیش تر این اثر در اکتبر ۲۰۰۹ در حراج کریستیز دوبی ارایه شده بود.

logo-samandehi