مداخله در طراحی مد سوژه های تاریخ هنر نقاشی

"پرتره‌های پنهان" عنوان آثار هنرمند آلمانی VOLKER HERMES است که در گالری James Freeman به نمایش درآمده است.

به گزارش گالری آنلاین، نمایشگاه Volker Hermes’s RUFF HOOD در گالری James Freeman لندن، پرتره‌های تاریخی داده شده توسط هنرمند آلمانی را نمایش میدهد‌. این هنرمند پوشش سوژه های نقاشی‌های تاریخی مشهور را با بافت‌های متنوع صورت دیجیتالی ترکیب می‌کند.

از طریق این فرآیند، او ماسک‌ها و تزیینات جدیدی می‌سازد که صورت سوژه‌ها را می‌پوشاند و دیدگاه جدیدی در رابطه بین مد و هنر تاریخی ارائه می‌دهد.

پرتره‌های او جوهره سرزنده سبک تاریخی را به تصویر می‌کشد و در عین حال نقش مد را در پرتره‌های تاریخی روشن می‌کند. این آثار هنری بر اهمیت عناصری مانند پارچه، مجلل بودن و زره‌پوشی تأکید می‌کنند که نه تنها افراد را به تصویر می‌کشند، بلکه جامعه، ارزش‌ها و سلسله مراتب آن را نیز نشان می‌دهند. Volker با پوشاندن چهره شخصیت‌ها و معطوف کردن توجه به این تزئینات، تماشاگران را به بازنگری در نحوه بازتاب کدها و ارزش‌های جامعه دعوت می‌کند. افراد را تشویق می کند که این اصطلاحات را با حساسیت‌های امروزی ارزیابی کند.

به نقل از Volker: مداخلات دیجیتال من با نسخه اصلی ترکیب می شود، اما دسترسی از طریق چهره را مسدود می کند. من چهره را می پوشانم و فقط از عناصر موجود در پرتره استفاده می کنم. من از بیرون چیزی اضافه نمی کنم و به ویژگی های خاص خود اثر هنرمندان توجه می کنم. من یک نسخه دوم قابل درک از پرتره ها ایجاد می کنم. از آنجایی که تماس از طریق صورت دیگر امکان پذیر نیست، نگاه فرد به قسمت های دیگری از نقاشی ها معطوف می شود که اغلب در نسخه اصلی مورد توجه قرار نمی گیرند.


کاوش در لایه های جایگاه و نمایندگی اجتماعی

این هنرمند از قدرت پنهان‌کاری برای تأکید بر این ایده استفاده می‌کند که در پرتره‌های تاریخی، مد به عنوان نوعی ماسک متفاوت عمل می‌کند. مد به عنوان یک نمای جدی، اجتماعی، جاه طلبانه و با ابهت ارائه می شود، اما همچنین به عنوان یک لایه بیرونی عمل می کند که انسان واقعی را در زیر آن پنهان می کند. "پرتره ها برای ما معنی‌دار هستند. در دوران سلفی، پرتره‌ها همراهان همیشگی ما هستند و عمیقاً در ادراک بصری ما از خود تثبیت می‌شوند. به همین دلیل است که رابطه ما با پرتره‌های نقاشی شده خاص است، صرف نظر از اینکه متعلق به چه دوره‌ای است: ما با آنها پیوند داریم. آنها گواهی تصویری افرادی از دوران پیش از عکاسی هستند."

"اما پرتره ها نیز یک کالای لوکس بودند که توسط افراد مرفه سفارش داده شده بودند. پرتره ها برای نشان دادن رتبه، حرفه، پیشینه تحصیلی و درجه تقوا در نظر گرفته شده بودند: به طور خلاصه، آنها به معنای نشان دادن جایگاه اجتماعی بودند.


نگاهی معاصر به تاریخ هنر

آثار هنری در گالری James Freeman دیدگاه‌های متفاوتی را درباره این موضوع بررسی می‌کنند. یکی از پرتره‌ها مرد جوانی را به تصویر می‌کشد که چهره‌اش با موهای بلندش کاملاً پوشیده شده است. این اثر هنری که در اصل توسط Jacometto Veneziano نقاشی شده بود، مدل موی مد روز در اواخر قرن پانزدهم ونیز را به تصویر می‌کشید. با این حال، تفسیر Volker مدل مو را تا جایی اغراق آمیز می کند که تنها کانون تصویر می شود.

به طور مشابه، اثر هنری دیگری بر اساس پرتره ای از رامبراند بر اهمیت طوق دور گردن تأکید می کند که شاخص های موقعیت اجتماعی در هلند قرن هفدهم بود. تصویر Volker از یک زن نشان می‌دهد که او تقریباً در طوق دور گردن خود غرق شده است، که نمادی از امتیاز بیش از حد است. Volker با پنهان کردن چهره، از پتانسیل دراماتیک ماسک‌ها بهره می‌برد که در طول تاریخ در اشکال مختلف تئاتر از تئاتر یونان گرفته تا کارناوال ونیز، از آن استفاده شده است.

در چندین اثر دیگر، Volker از موتیف ماسک برای به چالش کشیدن کلیشه مردانگی سفت و سخت استفاده می کند. به عنوان مثال، یک قطعه از نقاشی Leon Wyczółkowski الهام گرفته شده است، جایی که کت صبحگاهی غیرمعقول سوژه چشمان او را می پوشاند. اثر هنری دیگری از پرتره Catena از قاضی ارشد ونیزی Andrea Gritti الهام گرفته شده است و لباس طلایی او به پوشش تبدیل می شود.

همچنین آثار هنری در RUFF HOOD به پوچ بودن مد زنانه می پردازند. به عنوان مثال، یک اثر بر اساس پرتره ای از Johann Georg Ziesenis است که در آن لباس این زن کیفیتی فتیشیستی به خود می گیرد و شبیه ماسکی است که کمر نازک غیرطبیعی او را برجسته می کند. یکی دیگر از اقتباس‌های پرتره Moroni، زنی را نشان می‌دهد که چهره‌اش توسط پارچه مجلل لباسش کاملاً خفه شده است و فقط بینی‌اش نمایان است. Volker با پنهان کردن چهره در این آثار، حس بازیگوشی شبیه به لباس‌های فانتزی را معرفی می‌کند که به نوبه خود بر درک ما از فرد پشت نقاب تأثیر می‌گذارد.

همچنین Volker Hermes بیشتر آثار هنری خود را در نمایشگاه آتی Rococo Madness در موزه ملی Wroclaw به نمایش خواهد گذاشت. نمایش از 14 ژوئیه 2023 تا 14 ژانویه 2024 برگزار خواهد شد.

logo-samandehi