بازگردانی دو نقاشی ارزشمند از «اگون شیله» پس از غارت نازی‌ها

دو مورد از نقاشی‌های اثر «اگون شیله» که توسط «نازی‌»ها غارت شده است به وارثان یک مجموعه‌دار یهودی بازگردانده شدند.

«پرتره یک مرد» (۱۹۱۷)


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا،‌ دو اثر از «اگون شیله»، نقاش اکسپرسیونیست اتریشی که در طول جنگ جهانی دوم توسط نازی‌ها غارت شده بودند، به فرزندان خانواده‌ای که زمانی مالک آن‌ها بودند، بازگردانده شدند.

«آرت‌نت» در گزارشی نوشت،‌ بازگشت این نقاشی‌ها یعنی «پرتره یک مرد» (۱۹۱۷) و «دختری با موهای مشکی»(۱۹۱۱) توسط بازرسان وزارت امنیت داخلی ایالات متحده و دادستان منطقه منهتن اعلام شد.

«دختری با موهای مشکی» به صورت داوطلبانه از سوی «موزه آلن» به بازرسان منهتن تحویل داده شد. این نقاشی اکنون به دست وارثان فرد یهودی اتریشی به نام «فریتز گرونبام» و همسرش «الیزابت» رسیده است. «گرونبام» در سال ۱۹۴۱ در اردوگاه کار اجباری داخائو به قتل رسید.

دیگر نقاشی که‌ «پرتره یک مرد»‌ نام دارد،‌ در «موزه کارنگی»‌ در «پیتسبرگ» نگهداری می‌شد که در نهایت در سپتامبر سال ۲۰۲۳ توقیف شد. یک نقاشی دیگر نیز به نام «زندانی جنگ روس»(۱۹۱۶) از موسسه هنر شیکاگو ضبط شد، اما هنوز مشخص نیست که این نقاشی به خانواده تحویل داده شده است.

این دو اثر درحالی به صاحبان اصلی بازگردانده شده‌اند که در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ هفت اثر «شیله» بازگردانده شده بودند. وارثان «گرونبام» نخستین‌ بار در دسامبر ۲۰۲۲ برای دریافت نقاشی‌ها پرونده‌ حقوقی را تنظیم کردند. این خانواده در مجموع خواستار بازگشت ۱۲ اثر هنری از جمله «جمله شهر مرده III»،‌ «خودنگاره با شکلک»(۱۹۱۰)، «مرد ایستاده با شال قرمز»(۱۹۱۳)، و دختر ایستاده با جوراب‌های نارنجی»(۱۹۱۴) شده‌اند.

«گرونبام» پیش از مرگ در «داخائو» در سال ۱۹۴۱ میلادی، یک مجموعه هنری بزرگ متشکل از ۴۴۰ اثر هنری خلق کرده بود. در این مجموعه ۸۰ اثر هنری از «شیله»‌ وجود داشت، که گفته می‌شود «الیزابت»‌، همسر «گرونبام» مجبور بود آن‌ها را در زمان زندانی شدن «گرونبام» به مقامات نازی‌ها تحویل دهد. این خانواده نزدیک به دو دهه تلاش کردند تا آثار را پس بگیرند.

«شیله» که از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های مدرنیسم وین یاد می‌شود، تا پیش از آن که در طول همه‌گیری سال ۱۹۱۸ بر اثر ابتلا به آنفولانزا در سن ۲۸ سالگی جانش را از دست بدهد، مجموعه آثار پیشگامانه‌ای را خلق کرد.

logo-samandehi