در حاشیۀ هفتمین کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران

روایت بهزاد آقاپور نهر از مجموعه آثارش به نام "ضد جنگ"

این آثار را با "خون" خودم خلق کردم


بهزاد آقاپور نهر هنرمند عضو انجمن در حاشیه برگزاری سومین کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران در گفتگو با خبرنگار گالری آنلایندربارۀ مجموعۀ آثارش با نام "ضد جنگ" توضیح می‌دهد:
خلق این مجموعه را از سال 90 شروع کردم و مدت 6 سال است که در موازات سایر کارهایم، همۀ آثار این مجموعه روی بوم‌های بزرگ و با خون خودم انجام شده‌اند و می‌توان گفت که برای آثاری که در این نمایشگاه ارائه کرده‌ام 12 کیسۀ خون استفاده شده است. برای این نمایشگاه تعداد 6 اثر ارائه شده و درکنار تابلوهای فوق، فیلم مستندی از صحنه‌های جنگ بصورت تلفیقی با صحنه‌هایی از اجراهای اثار به نمایش در می آید.که تکمیل کنندۀ کارهایم هست.
همیشه دغدغۀ آن را داشته‌ام تا مفاهیم و ارزشهای انسانی را در کارهایم به نمایش بگذارم. در این مجموعه نیز جنگ و آثار مخرب آن بر روی انسانها و آسیب های اجتماعی و فرهنگی جنگ را به تصویر کشیده‌ام و با استفاده از خون خودم در تمام کارها سعی کرده ام با آسیب دیده گان جنگ همزاد پنداری کنم تا بخشی از درد و رنجی که آنها متحمل شده اند را درک و به مخاطبینم منتقل سازم. همچنین با اینکار، قصد ادای احترام به خون تمام مردم بی‌گناهی که در جنگ ها ریخته شده است را داشته‌ام. در ترکیب بندی کارها با استفاده از باندهای پارچه تنظیف مرحمی بر روی زخم ها کشیده ام . در این مجموعه بخشی از تاریخ جنگ بر روی تابلو ها پیاده‌سازی و بخش دیگری از آن به صورت فیلم بر روی بومی سفید که نشانه هایی از امید است در جریان است. در حین نمایشگاه با اتمام فیلم تا شروع مجدد، سکوت، آرامش و روشنایی سفید بوم نشانه هایی از آینده ای آرام هستند . اما با شروع فیلم این حس در بیننده از بین می رود. دقیقا مانند جامعه جهانی که هر از گاهی در گوشه ای از جهان شاهد جنگ و خونریزست. و این نمایش اعتراضیست به اتفاقات جنگ و آسیب های اجتماعی آن که سالها هر انسانی را درگیر خود خواهد کرد. بر روی سه شخصیت هیتلر، صدام و استالین که نمادی از خشونت و کشتار و جنگ در جهان هستند نیز پارچه هایی کشیده شده است ولی با تعبیری دیگر؛ خونی روی پارچه مشاهده نمی شود، در اینجا سعی کرده ام دو بُعد خیر و شر انسان را به نمایش بگذارم سفیدی مطلق که از پسش نیم رخی از شخص نمایان است نشانی از پاک بودن انسانها دارد و نیم رخ واضحی که نشانی از شر است.
آقاپور نهر همچنین چشم‌اندازی مثبت برای پیشرفت وضعیت اقتصادی هنرمندان به مدد برگزاری این کارنماها در نظر گرفت و گفت:
به نظرم هنرمندان دارای شغلی حساس هستند که در صورت عدم حمایت دچار آسیب خواهد شدو بر گزاری این کارنماها که به صورت هوشمندانه توسط هیات مدیرۀ انجمن هنرمندان نقاش برنامه ریزی شده است و باعث معرفی هنرمندان به جامعه داخلی و خارجی می‌شود، می‌تواند راهگشای بهبود وضعیت اقتصادی هنرمندان باشد.
وی معتقد است که بهترین جنبۀ برگزاری این کارنما شور شوقییست که در بین تمام اعضا ایجاد شده است، آنهم فارق از سن و زمان:
اتفاق مهم دیگری که در این رویداد قابل مشاهده است آشنایی هر چه بیشتر اعضا با یکدیگر می‌باشد؛ که آن را می‌توان به نوعی تزریق انرژی بین اعضا تعبیر کرد. همچنین از هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش و اعضای کارگروهای مختلف که در زیر مجموعه انجمن فعال هستند متشکرم که با ایده خوب برگزاری کارنماها باعث دیده شدن هنرمندان گمنام شدند.

آقاپور نهر در ادامه از پیشنهاداتی در رابطه به بهبود عملکرد انجمن و متقابلا اعضای آن ارائه و تصریح کرد:
به نظر من اکثر هنرمندان فاقد آتلیه مناسب جهت فعالیت هستند و اگر انجمن بتواند با رایزنی با ارگانهای دولتی و وزارت ارشاد در این خصوص وارد شود و آتلیه های مناسبی فراهم کند کمک بزرگی برای هنرمندان خواهد بود وهنرمندان با آسایش خاطر آثار خود را بدون داشتن دغدغۀ کرایه های سرسام آورآتلیه ها ارائه خواهند کرد.
همچنین، اگر هنرمندان عضو انجمن بصورت مستمر در رویدادهای داخلی و خارجی شرکت کنند و با انجمن همکاری داشته باشند، انجمن هنرمندان نقاش نیز بیشتر به اهدافش خواهد رسید. فعالیت هیات مدیره انجمن هم مهم هست و به نظرم فعال ترین هیات مدیره انجمن رو در برخورد با هنرمندان و فعالیت های جنبی مختص این دوره هست.

در استیتمنت آثار این هنرمند آمده است:

مجموعه ضد جنگ

‎تنها در مواجهه با مرگ است که می توانیم خود را انسان حس کنیم (سارتر)
‎این روزها بیشتر از همیشه در اخبار رسانه ها آمار کشته شدگان جنگ و تروریسم شنیده می شود.
‎با نگاهی به حفره های سیاه تاریخ تمدن بشری به کودکانی فکر می کنم که طمع تلخ جنگ را می چشند، کودکانی که به جای بازی های کودکانه و نوازش های پرمهر، قربانی هوس های شیطانی ترین موجودات روی زمین می شوند. افرادی که بهترین آهنگ برایشان صدای ناله و درد دیگران و بهترین رنگ برایشان رنگ سرخ خون انسان هاست.
‎برای این آدمهای سنگ دل قطرات اشک زنانی که کودکان، پسران یا همسرانشان را در جنگ از دست داده اند، جذاب تر از الماس است. دیوانگانی که از وحشت و خشونت لذت می برند.
‎دوره کودکی ام با جنایات صدام همزمان بود.... و حال به هنر فکر می کنم و کشمکشی که مدتهاست روحم را آرام نمی گذارد:
‎جنگ بر سرکودکان و روح انسان در طول تاریخ چه آورده است
‎به قول صادق هدایت که می گفت:
‎"در زندگی زخمهایی است که مثل خوره آهسته روح را در انزوا می خورد و می تراشد"

‎دوره کاری جدیدم را با خون خویش انجام داده ام خونی که می توانست مانند بسیاری برخاک ریخته شده باشد . و این ادای احترامی ست به تمام خون هایی که بی گناه در جنگهای متوحشانه ی خودکامه گان ریخته شده است.

‎در این دوره، آزمایش DNA همراه آثار و اثر انگشت به جای امضای متداول هویت و اصالت اثر برای مخاطب ارائه می شود.

logo-samandehi