گرانترین هنرمند جهان با مجسمه‌های خود به ماه رفت

شانزدهم مه 2019 بود که مجسمه خرگوش اثر جف کونز ۹۱ میلیون دلار فروخته شد تا او به این واسطه به گرانترین هنرمند جهان تبدیل شود. حال چند روزی است که جف مجموعه آثار خود را به ماه فرستاده است تا برای همیشه در سطح این کره باقی بماند.

جف کونز و اثر هنری‌اش که حال از زمین خارج شده و به ماه انتقال داده شده است


به گزارش گالری آنلاین، ایلنا به نقل از سی ان‌ان نوشت، اثر جدید جف کونز (هنرمند مدرن آمریکایی) به عنوان گرانترین هنرمند زنده جهان، روز پنجشنبه بیست و دوم فوریه (مصاف با سوم اسفندماه) به ماه رفت تا اولین اثر هنری به صورت رسمی به این کره کهکشانی انتقال داده شود.

با فرود سفینه فضایی «اودیسه» در ماه در روز پنج‌شنبه، گران‌ترین هنرمند زنده جهان اکنون امتیازی جدید در عصر فضا به دست آورده است. سازه او اکنون اولین اثر هنری روی ماه است.

موضوع این است که جف کونز هنرمند آمریکایی مجسمه‌های جدید خود را با مبادله با یک گالری و بهره‌گیری از یک جعبه شفافِ مناسب برای قرار گرفتن در فضا، خلق و ارائه کرده است. این مجموعه را با عنوان «Odie» یا «IM-1» می‌شناسند. سفر اعجاب‌انگیز مجموعه آثار حجمی جف کونز به طور دقیق‌تر، روز پانزدهم فوریه به سمت ماه آغاز شد و در ادامه به مقصد رسید.

«فازهای ماه» مجموعه آثار جف کونز که روی فرودگر «اودیسه» نصب شده و چندی قبل به مقصد ماه زمین را ترک کرد


این اتفاق در حالی رخ داده که از ورود تاریخی موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس، تحت نظارت شرکت «Intuitive Machines » مستقر در هیوستون به ماه، بیش از پنجاه سال گذشته است. به این ترتیب بوده که اولین فرود ایالات متحده بر سطح ماه رخ داده است.

باید یادآور شد، ماه گذشته بود که فضاپیمای «Peregrine» برای انتقال مجموعه آثار جف کونز به سمت ماه یک سفر نافرجام داشت. ماموریت این فضاپیما پس از یک نشتی فنی نیمه کاره مانده و در جو زمین سوخته است.

در ادامه این ماموریت تکرار شد و موفقیت آمیز بود. پس از فرود فضاپیما بر سطح ماه بود که جف کونز در اینستگرام خود مطلبی در اینباره منتشر کرد و آن را دستاوردی خیره‌کننده توصیف کرد. او نوشته است: «از شرکت در این ماموریت بسیار خرسند و مفتخرم» او در پست خود پیش از پرتاب موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس به ماه، این اتفاق را رویدادی دیدنی دانسته و افزوده بود: «تجربه نفوذ در فضا اتفاق غیرقابل باور است.»

اثر هنری و فضایی جف کونز درباره چیست؟

برای مخاطبان این سوال مطرح است که کونز در سطح خلوت ماه چه چیزی را به نمایش می‌گذارد؟ در جعبه‌ای که پیش‌تر درباره‌اش گفته شد، ۱۲۵ مینی مجسمه از ماه وجود دارد که قطر آن‌ها حدود یک اینچ است. آن‌ها ماه را در شصت و دو حالت نشان می‌دهند. این شصت و دو مدل، از نماها و دیدگاه‌های دیگر در فضا قابل مشاهده‌ هستند؛ به اضافه اینکه یک اثر هم در این مجموعه ماه گرفتی را نشان می‌دهد.


اما اتفاق دیگری که مجموعه آثار جف کونز را منحصر به فرد کرده، نام‌گذاری سازه‌ها بر اساس شخصیت‌های پیشگام بشر در طول تاریخ است.

«ارسطو»، «دیوید بووی»، «لئوناردو داوینچی»، «گاندی»، «بیلی هالیدی»، «گابریل گارسیا مارکز»، «اندی وارهول» و «ویرجینیا وولف» برخی از هنرمندان و نویسندگانی هستند که اسامی آن‌ها روی آثار شبیه‌سازی شده از ماه نوشته شده است. باید گفت لیست کامل افراد را می‌توان در وب سایت پروژه مشاهده کرد.

در خلال این اتفاق گالری حامی این ساخت و ساز عجیب، بیانیه‌ای نوشته و منتشر کرده است. در این بیانیه آمده است: «جف کونز از کره ماه به عنوان نمادی برای کنجکاوی و اراده الهام گرفته است.»

در ادامه بیانیه آمده است: «پروژه جدید جف کونز شامل آثاری امیدوارکننده است. آثار این هنرمند درباره جایگاه مردم و مخاطبان در جهان پهناور است. و اینکه با منظر مورد نظر جف، مخاطبان به تامل و تعمقی عمیق ترغیب خواهند شد.»

مجسمه ۹۱ میلیون دلاری «خرگوش» که جف کونز را به گرانترین هنرمند دنیا تبدبل کرده است


آیا مجموعه آثار جف کونز ارزش مادی و بازاری هم دارد؟

ساخت نسخه‌ای زمینی و «NFT»

این سوال نیز مطرح است که آیا مجموعه آثارِ گران‌قیمت و ویژه جف کونز، با وجود فرسنگ‌ها دوری از زمین دارای ارزش مادی است و در بازار هنر امکان معامله دارد؟ گالری مربوطه برای این بخش هم تمهیدی را به کار گرفته است. برای حل این معضل نسخه‌های «NFT» هر مجسمه تهیه شده و قابل ارائه است.

اما این همه ماجرا نیست و جف نسخه دیگری از این مجموعه را برای نگهداری روی سیاره زمین خلق کرده است. اندازه این آثار بزرگتر از مجموعه‌ای است که به ماه برده شده است. متریال این مجموعه زمینی، فولاد ضد زنگ است که با قطر ۱۵.۵ اینچ ساخته شده است. این فولاد همانی است که در مجسمه ۹۱ میلیون دلاری «خرگوش» ساخته جف به کار رفته است. و دیگر اینکه هر کدام از مجسمه‌ها به الماس و چند مدل یاقوت مزین شده‌اند.

این تصویر توسط «Intuitive Machines» فرودگر «اودیسه» را نشان می‌دهد که در نزدیک ماه در مدار مورد نظر قرار گرفته است/ این اتفاق مربوط به چند روز پیش و بیست و یکم فوریه است


آیا سازه جف کونز اولین اثری است که در طول تاریخ به ماه می‌رود؟

اگر چه انتقال آثار جف کونز به ماه نقطه‌ای عطفی در تاریخ به حساب می‌آید، اما این اولین‌بار نیست که یک اثر زمینی سطح ماه را لمس می‌کند. در سال ۱۹۷۱ بود که خدمه آپولو ۱۵ یک مجسمه آلومینیومی ساخته پل ون هویدونک (هنرمند بلژیکی) را به همراه لوح یادبودی روی سطح کره ماه جا گذاشتند. این لوح برای چهارده فضانوردی ساخته شده که در حین خدمت و انجام ماموریت در ماه جان خود را از دست دادند.

جف پس از سفر پیروزمندانه مجموعه‌ آثارش به ماه، درباره این موفقیت عکس و مطلبی را منتشر کرده است. او نوشته است: «ما فرود آمدیم! تبریک به ماشین‌های ماه پیما و «اسپیس ایکس» برای دستاورد شگفت انگیزشان! و تبریک برای تحقق این ماموریت خصوصی تاریخی به ماه! خیلی مفتخرم که آثار هنری‌ام بخشی از ماموریت اودیسه باشد!»

این عکس مربوط به پرتاب کاوشگر «Nova-C » شرکت «Intuitive Machines » بر روی موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس


شش هنرمند و جاسازی یک اثر هنری در آپولو ۱۲

مدت‌ها اعتقاد بر این بود که یک اثر هنری مشترکِ دیگر، قبلا به صورت مخفیانه توسط فضاپیمای آپولو ۱۲ به ماه ارسال شده است. این اثر مشترک به شش هنرمند مشهور «اندی وارهول»، «رابرت راوشنبرگ»، «جان چمبرلین»، «کلاس اولدنبرگ»، «فارست مایرز» و «دیوید نوروس» اختصاص دارد.

این اثر مشترک با عنوان «موزه ماه» یک کاشی سرامیکی کوچک است که با نقاشی‌های هر هنرمند مزین شده است.

logo-samandehi