در حاشیه نمایشگاه مجسمه های کوچک مطرح شد؛

تنها نمایشگاهی که به مجسمه سازها جایزه میدهد

"کارها کاملا براساس نمایشگاه جلو رفتند و براساس محیط و فضای گالری کار ساخته شده اند." این را هومن سلیمی عضو هیئت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران در حاشیه نمایشگاه مجسمه های کوچک میگوید. وی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، جزئیات این رویداد را تشریح کرد. در ادامه خواننده این گفتگو باشید.

هومن سلیمی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با نمایشگاه مجسمه های کوچک توضیح داد: برای اولین بار نمایشگاه مجسمه های کوچک بصورت رقابتی برگزار شد و تداوم خواهد داشت، همچنین جایزه این رویداد، جایزه استاد حسین شهلاپور است، ایشان ایده پرداز این نمایشگاه بوده اند.

این عضو هیئت مدیره انجمن مجسمه سازان در خصوص ارزشمندی این‌نمایشگاه به جایزه این رویداد اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه برای انجمن خیلی با ارزش است، چون درحال حاضر تنها نمایشگاه انجمن است که جایزه دارد و درحال حاضر تنها نمایشگاهی است که برای یک مجسمه ساز یا بچه هایی که کار حجمی انجام میدهند میتواند جایزه داشته باشد.

این هنرمند در رابطه با چگونگی اطلاع رسانی فراخوان این نمایشگاه گفت: فرخوان را به این سبک اعلام کردیم که هنرمندان میتوانند از تمام فضاهای گالری استفاده کنند. یعنی اثر میتواند بصورت معلق باشد، تعلیق داشته باشد، از دیوار، کنج و کلا از فضای سقف و زمین و هرجایی استفاده شود. ما پلان را در اختیار هنرمندان قرار دادیم و براساس آن برای ما کار ارائه دادند.

رابط کمیته نمایشگاه های انجمن مجسمه سازان اهمیت این نمایشگاه را از دو منظر چنین تشریح کرد: این رویداد یکی از سخت ترین نمایشگاههای ما بود. چون نمایشگاه هم محدودیت ابعاد داشت و هم ما محدودیت چگونگی قرار گرفتن اثر را هم اضافه کردیم. چون وقتی میگوییم نمایشگاه مجسمه های کوچک، مجسمه های کوچک نیاز به استند و پایه دارند تا کار دیده شود.

ما هیچ پایه ای برای نصب مجسمه ها در نمایشگاه نمی‌دیدیم و مخاطب دیگر درگیر پایه های سفید متعددی که فضای گالری را اشغال کرده نیست.

ما این را از زیر کار میکشیم و درواقع کاملا هنرمند را خلع صلاح کردیم و اینجاست که می‌ماند خلاقیت هنرمند که چطور بتواند کارش را ارائه دهد و به مخاطب نشان دهد.

سلیمی بازخوردهای این نمایشگاه را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: نمایشگاه متفاوتی بود چه از لحاظ چیدمان چه از لحاظ خلاقیت و ابداع کارها.

کارها در نمایشگاه کاملا براساس نمایشگاه جلو رفتند و براساس محیط و فضای گالری کار ساخته شده است.

این نقطه قوت ماست، چون دنبال همین هدف بودیم. عمدتا در نمایشگاه‌ها شاهد این بودیم که بچه ها کارهای قدیمی را می‌آوردند، ولی برای این نمایشگاه بچه ها کارهای جدیدی خلق کرده بودند و این بسیار نکته مثبتی است.

"گالری شیرین بیشترین همکاری را با ما داشت. ما از تمام فضای گالری برای نمایشگاه استفاده کردیم و هیچ محدودیتی برای نصب و استفاده از فضا نداشتیم. این درواقع چهارمین همکاری ما با گالری شیرین بود و از این مجموعه متشکریم." سلیمی در پایان با تشکر از گالری شیرین توضیح داد:

نزدیک به ۴۳۰ اثر برای ما ارسال شد که در مرحله دبیرخانه ۱۴۰ اثر وارد داوری شد.

در داوری اولیه ۵۴ اثر قبول شد و در داوری نهایی ۳۸ اثر انتخاب شدند.

داوران آقایان بهداد لاهوتی، بهرنگ صمدزادگان و کورش گلناری بودند.

داوران تعداد ۱۱ مدعو هم انتخاب کردند که در مجموع شدند ۴۶ هنرمند و ۵۶ اثر.

در پایان امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و نمایشگاه بعدی مجسمه های کوچک هم همینطور بتواند باعث خلاقیت هنر مجسمه سازی و هنرمندان شود.

logo-samandehi