فناوری را در خلق برندها دخیل کنیم


«راضیه علیرضایی» عصر روز(پنج‌شنبه 29 مردادماه) در مراسم اختتامیه سومین همایش ملی برندینگ که با رویکرد رفتار مصرف‌کننده پس از دو روز در برج ساپکو به کار خود پایان داد، ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه برگزاری این همایش و بهره‌مندی از هم‌اندیشی صاحبان برند راه حل بعضی از مسائل باشد، اظهار کرد: با حمایت از برندها باید سهم‌مان را در دنیا تغییر دهیم.

یکی از راه‌ها در توسعه برندینگ که کمتر مورد توجه قرار گرفته کمک گرفتن از دانشگاه‌ها برای تولید فناوری و تجاری کردن ایده‌های جدید است.

با برطرف کردن تحریم‌ها دریچه‌ی جدیدی به روی برندینگ باز شده است و تمام تلاش خود را برای توسعه برندها و بین‌المللی شدن آنها می‌کنیم.

برندینگ باید محور پایدار توسعه اقتصادی باشد

«غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌ رضوی نیز در این مراسم، گفت: مجموعه‌ی مشکلات اقتصادی کشور به دو دسته مشکلات کلان سازمان و بنگاه‌های اقتصادی تقسیم می‌شود.

حوزه‌ای که در اینجا مورد بحث است مشکلات سازمان و بنگاه‌های اقتصادی است که به مشکلات بازاریابی، توسعه بازار و برند ختم می‌شود و در صدر موضوع اقتصادی تمام کشورهای پیشرفته جهان قرار دارد.

برند به‌ عنوان یک محور پایدار توسعه اقتصادی در کشورها شناخته می‌شود و ما هم باید در راستای همین امر قدم برداریم، توسعه برند بیش از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشد در جهت توسعه‌ی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اثر دارد.

اخلاق تجاری یک عامل مهم در پیشرفت است و باید به‌خاطر داشته باشیم تخریب برند رقیب در هیچ جای دنیا مرسوم نیست و مورد دوم توجه به مسئولیت‌های اجتماعی صاحب برند است.

تولید بدون کارخانه به نفع ماست

«محمدحسین روشنک»، رئیس اتحادیه‌ی صادرکنندگان خراسان ‌رضوی در این اختتامیه با ابراز خرسندی از برگزاری سومین دوره این همایش گفت: تولید بدون کارخانه در کشور ما ناشناخته است و این در حالی ست که تولیدات بودن کارخانه به نفع ماست.

وی با اشاره به این‌که برای توسعه‌ی برندینگ باید رقابت وجود داشته باشد، گفت: وقتی دخالت دولت و قیمت‌گذاری وجود داشته باشد برندینگ معنا پیدا نمی‌کند.

صنعت برندینگ بیش از صنعت نفت سوددهی دارد

«رضا حمیدی»، رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان ‌رضوی با بیان اینکه ایران هیچ رتبه‌ای در برندینگ ندارد، گفت: ورود برندهای خارجی باعث کاهش ارزش پولی کشور و افزایش نرخ اجاره ‌بها شده است و از طرفی این کالاها کل کشور را به تصرف خود درآورده‌اند.

وی با بیان اینکه امروزه شاهد قاچاق گسترده پوشاک به داخل کشور و تضعیف صنعت داخلی هستیم، ادامه داد: در سال 2014 صادرات پوشاک و کفش چین به ایران بر اساس آمار گمرک چین 959 میلیون دلار و بر اساس آمار گمرک ایران تنها 5 میلیون دلار بوده است.

ترکیه طی تأسیس سازمانی برای رسیدن به اهداف بلند پروازانه صادراتی 500 میلیارد دلاری در نظر دارد تا در سال 2023 دارای 10 برند جهانی و 50 برند ملی باشد که با مقایسه آن با کشور ایران متأسفانه هیچ رتبه‌ای در صنعت برندینگ ندارد.

با بررسی اهداف اقتصادی جهانی می‌توان گفت صنعت برندینگ بیشتر از چاه‌های نفت ایران سوددهی دارد.

باید باور کنیم می‌توان با کیمیای برندینگ بدون استفاده از نفت و سایر خام‌فروشی‌های ثروت ملی کشورمان، اقتصاد بسیار خوبی برای ایران به ارمغان بیاوریم.

حمیدی پیشنهاداتی به دولت برای گسترش برندینگ ارائه کرد و گفت: باور برندینگ توسط همه‌ی ارکان حکومت و تعریف ضوابط، قبول قانونی برند برای سرمایه حقیقی شرکت‌ها، قانون معافیت مالی برند و برطرف کردن اشکالات قانونی کپی رایت که لازم و ملزوم پیشرفت برندینگ است.

وی هم‌چنین مبارزه جدی با قاچاق، جلوگیری از تبلیغات غیر واقعی در صدا و سیما، گسترش فرهنگ حمایت از محصول و برند، ایجاد سازمان قدرتمندی برای حمایت از برندینگ با بودجه کافی را ازدیگر مسائلی که دولت جدید برای توصعه برندینگ باید رعایت کند عنوان کرد.

منبع : طرح و چاپ

logo-samandehi