خانه اپرای پاریس به مثابه ورودی غار

در هفته طراحی پاریس ۲۰۲۳، هنرمند فرانسوی JR جدیدترین اثر نمایشی خود را در قلب پایتخت فرانسه نشان می‌دهد.


به گزارش گالری آنلاین، به عنوان بخشی از بازسازی کاخ Garnier، اپرای ملی پاریس از این هنرمند دعوت کرد تا داربست این بنای تاریخی را به ورودی یک غار وسیع تبدیل کند، که گذرگاهی پر از سنگ و نور را تداعی می کند. این پروژه با عنوان Retour à la caverne – Act I – L'entrée de la Caverne، توسعه پروژه های ترومپ لوئیل JR است که مکان های نمادینی مانند موزه لوور، Trocadero Esplanade، کاخ Farnese در رم و کاخ Florence’s Strozzi را در اختیار گرفته است. بازدید از این سازه تا 25 سپتامبر 2023 برای عموم آزاد است.

به گفته‌ی JR، مانند یک لیبرتو اپرا، این آنامورفوس کاخ Garnier در دو کنش به یاد ماندنی اتفاق خواهد افتاد. اولین مورد، Act I – L’entrée de la Caverne، مجموعه صحنه های اپرای حماسی Berlioz یا Wagner را به یاد می آورد که با زیبایی شناسی رمانتیسیسم قرن نوزدهم ترکیب شده است. در قانون اول، به نظر می رسد کاخ Garnier بین دو فضا گیر کرده است. در نگاه اول به نظر می رسد که این ساختمان در حال خراب شدن است که بازتابی از شکنندگی و جاودانگی بناهای تاریخی پاریس است. اما با بررسی دقیق تر، این قطعه می تواند به عنوان یک اثر هنری در ساخت دائمی نیز تعبیر شود. این هنرمند می‌نویسد، در کنار ساختمان‌های صدساله و سازه‌های طبیعی، داربست‌های معاصر نیز وجود دارد، اشاره‌ای به اثر واقعی و ضروری که از نظر فیزیکی از این چیدمان و بنا پشتیبانی می‌کند.

بازدیدکنندگانی که در خیابان اپرا قدم می‌زنند می‌توانند به ریشه‌های آواز و رقص در یونان باستان برگردند. در قرن ششم قبل از میلاد، جشن‌های یونانی برای بزرگداشت خدایان در غارها برگزار می‌شد. با افزایش محبوبیت این جشنواره ها، آنها به شهرها منتقل شدند و تئاترهایی ساخته شدند. سازندهای زمین شناسی که JR در سازه خود به آنها اشاره می کند، یادآور این غارهای باستانی است و فرصتی بی نظیر برای تجربه زادگاه تئاتر غربی فراهم می کند. در نهایت، چیدمان کاخ Garnier فراخوانی برای ارتباط مجدد با طبیعت است. با اشاره به تمثیل غار افلاطون، فرصتی برای فرار از "سایه ها" و تجربه واقعیت در واقعی ترین شکل آن است.


logo-samandehi