گشایش کارگاه و نمایشگاه عیدی سازی / گزارش تصویری

به گزارش خبرنگار گالری آنلاین کارگاه و نمایشگاه عیدی سازی صبح روز شنبه اول اسفند ماه گشایش یافت .
در این نمایشگاه آثار چاپ دستی هنرمندان و اساتید کارگاه هایی که در حاشیه ی این نمایشگاه برگزار می شود، به نمایش گذاشته شده است. هنرمندان این مجموعه اساتید "زهرا حسینی ، پری زنگنه ، امیر کبیرنژاد ، فرشته متقی ، الهه مقدمی ، رضا هدایت" می باشند و این نمایشگاه در باغ موزه هنر ایرانی تا 13 اسفند ماه برپا خواهد بود.
پری زنگنه در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با تاریخچه ی عیدی سازی توضیح داد:
عیدی سازی ،زمان های قدیم در مکتب خانه ها رواج داشته و اساتید برای تشویق و عیدی دادن به شاگردانشان از کلیشه های چوبی ای که بر روی کاغذ میزدند استفاده میکرند.
دو روایت در مورد عیدی سازی ها وجود دارد و برخی معتقدند این کلیشه ها هم جنبه ی تشویقی داشته است همچون کارت های صد آفرین امروزی و هم این جنبه بوده که به خانواده ی شاگردان گوشزد کنند که ایام عید نزدیک است و عیدی های آنها فراموش نشود.در واقع این کلیشه ها که به خانه های میرفتند خانواده ها متوجه میشدند برای ملا ها و ملا باجی ها هدیه بفرستند.
متاسفانه امروزه مجموعه های خیلی محدودی از آثار چاپ شده داریم ، البته چند نمونه مهر در مجموعه ی علمدار که سالها پیش نیز به همت آقای تقی زاده در سالن قند ریز به نمایش در آمد بر جا مانده است.
بهترین اسنادی که می توان به آنها رجوع کرد نمونه های چاپ سنگی است که اکنون وجود دارد . در واقع ساده شده ی این نمونه ها ی چاپ ما را به همان مهر های عیدی سازی میرساند.
هدف ما نیز در این برنامه این است که این سنت را زنده کنیم و می توان به عنوان یک هنر مدرن و به صورت عیدی ، هدیه به شاگردان و یا هر جای دیگر ازآنها استفاده کرد.
در این برنامه سه کارگاه مجزا طی شش روز برگزار خواهد شد که برای هر یک دو روز در نظر گرفته شده است.

کارگاه دو روز اول مربوط به کلیشه سازی است و آقای امیر کبیرنژاد به روش معرق برگزار کردند.
در دو روز بعد کارگاه کاغذ سازی توسط خانم فرشته متقی برگزار خواهد شد که آقای کبیرنژاد با ایشان در برگزاری این کارگاه همکاری خواهند داشت، در واقع توسط کلیشه هایی که در دو روز اول ساخته شده اند بر روی کاغذ های دست ساز چاپ گرفته میشود.
در دو روز آخر نیز کارگاه سوم توسط الهه مقدمی و خانم زهرا حسینی برگزار میشود که در این کارگاه منوپرینت و منو تایپ را با همان تم عیدی سازی آموزش خواهند داد.
در ادامه امیر کبیر نژاد در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در ارتباط با کلیشه سازی توضیح داد:
کلیشه سازی در واقع هنر مشبک ایرانی است و فنونی بوده که در فولادسازی استفاده می شده وفولادگران قدیمی از این روش در وجه تزئینی اش در ساخت علامت های عذاداری ها استفاده می کرده اند.
کار مشبک به معنی خالی کردن داخل فلز بر اساس طرح مشخص است که روی چوب هم انجام می شود. البته من بر روی فلز انجام می دهم و در واقع جدای از اینکه مشبک شاخه جدایی از صنایع دستی است من به عنوان کلیشه هم از آنها استفاده می کنم که به عنوان چاپ دستی روی کاغذ می توان از آنها تکثیر کرد
علاقه مندان به بازدید از این نمایشگاه میتوانند تا سیزدهم اسفند ماه به باغ موزه ی ایرانی به آدرس ولیعصر ، خیابان فرشته ، خیابان هرزگوین ، نرسیده به سه راه دکتر حسابی ، شماره 30 مراجعه نمایند.

آثار رضا هدایت

آثار فرشته متقی

آثار امیر کبیرنژاد


آثار پری زنگنه

اثار الهه مقدمی

کارگاه کلیشه سازی

امیر کبیر نژاد در کارگاه کلیشه سازی

خبر مرتبط :
سنت دیرینه ی ایرانیان در نوروز/ الهه مقدمی از " کارگاه و نمایشگاه عیدی سازی" میگوید
http://onlineartgallery.ir/#8,5872

logo-samandehi