شادان کیوانی از کارنمای ششم انجمن هنرمندان نقاش می گوید

انجمن هنرمندان نقاش ایران ششمین کارنمای پژوهشی خود را با نمایش اعضای بالای چهل سال از روز جمعه نوزدهم آبان ماه در خانه هنرمندان ایران آغار می نماید. به این مناسبت با شادان کیوانی، هنرمند معاصر و از اعضای انجمن که در این نمایشگاه آثار وی به نمایش در خواهد آمد گفتگویی داشتیم که در ادامه خواننده آن هستید:

شادان کیوانی، در رابطه با آثار خود در کارنمای پیش رو بیان کرد:

در این مجموعه آثار، پنج اثر که متعلق به همین سال گذشته است به نمایش درآمده‌اند. نام این مجموعه "گذر" است؛ و من در این مجموعه نمادی از "فیگور" را به نمایش گذاشته‌ام، که داخل این فُرم‌های انسان‌، با "حروف خط فارسی " طراحی و کشیده شده است. در کل کار، این آدم‌ها به صورت یک نوار در حرکتند و از جایی وارد کادر و از جای دیگر خارج می‌شوند. این‌ها در فضای زندگی روزمره قرار گرفته‌اند و هدف من از ایجاد چنین طرحی، نشان دادن عبور انسان‌ها از مسائل موجود در زندگی بوده‌است. اینکه آنها حرف‌هایی گفته و ناگفته دارند و این موضوع را می‌توان از حروف خوانا و ناخوانایی که درون این آدم‌ها قرار دارند تشخیص داد.

وی در ادامه دربارۀ تکنیک و ابعاد آثارش، می‌گوید:

در این آثار از تکنیک میکس و کلاژ بهره برده‌ام و در مورد ابعاد هم، یک کار دو لتی است که هر لت آن ۱۲۰ در ۸۰ است و سه اثر دیگر هم یکی ٦٠ در ٨٠ ، یکی 100 در 100 و دیگری به ابعاد 120 در 100 هستند. متریال‌های مورد استفاده هم اکریلیک، کلاژ و ... بوده است.

کیوانی دربارۀ تأثیر برگزاری کارنماها، نمایشگاه‌ها و دیگر فعالیت ها توسط انجمن در پیشبرد اقتصاد هنر و بهبود وضعیت اقتصادی هنرمندان نیز سخن می‌گوید و معتقد است که هر قدر که تعداد این رویدادها و در نتیجه معرفی هنرمندان به مخاطبان بیشتر باشد، می‌تواند ذهنیت بهتری از آنها در ذهن مخاطب ایجاد کند. وی می‌افزاید:

همچنین با این فعالیت ها ممکن است که مشتریان بیشتری برای خرید آثار هنرمندان پیدا شوند. قطعا برگزاری یک نمایشگاه انفرادی مشکلات بیشتری به همراه خواهد داشت، در حالیکه در نمایشگاه‌های گروهی هنرمند می‌تواند فقط با تعداد کمی از آثار خود در رویداد حضور پیدا کند.

البته باید توجه داشت که یکی از مهمترین عوامل در جذب مخاطبان نحوۀ صحیح و اصولی اطلاع رسانی می‌باشد.

کیوانی در زمینۀ چگونگی مرتفع سازی نیازهای اعضای انجمن نیز اظهاراتی ‌می‌کند:

اول از همه اینکه انجمن باید نیازهای اعضا را به دو بخش مادی و معنوی تقسیم کند. در زمینۀ مرتفع‌سازی نیازهای معنوی، دیده شدن هنرمندان، توجه به آنها و به نمایش درآوردن آثارشان، همچنین ارتباط و همفكری بیشتر هنرمندان با یكدیگر در جهت ارتقا علمی و فكری و فرهنگی موضوع قابل توجهیست. از نظر مادی هم هر قدر ارتباط انجمن با کلکسیونرها و سازمان‌هایی دولتی که بتوانند حمایت مالی از آثار داشته باشند و یا آنها را بخرند، بیشتر باشد مسلما بهتر خواهد بود. همچنین خوبست که انجمن از حمایت بخش هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیز برخوردار باشد.

این هنرمند، در خصوص مشارکت و همراهی اعضا با انجمن بیان کرد:

اعضای انجمن باید دلگرمی داشته باشند تا بتوانند با انجمن هر چه بیشتر همکاری کنند. این دلگرمی می‌تواند با ایجاد فرصت‌های برابر برای تک تک اعضای انجمن برای شرکت در تمامی رویدادها ایجاد شود. اینکه هر کدام از اعضا بدانند که شانس شرکت در هر رویداد را برابر با سایر اعضا دارند. در این صورت، شاهد فعالیت، همفکری‌ و مشارکت هر چه بیشتر اعضا در رویدادها خواهیم بود. حضور هر چه بیشتر اعضا می‌تواند هم از نظر مادی (از طریق به فروش رسیدن آثارشان در نمایشگاه‌ها) و هم از نظر معنوی (از طریق تقبل انجام برخی از کارهای انجمن و همکاری در برگزاری رویدادها در راستای أرتقا علمی و فكری) برای انجمن مفید باشد.

وی در پایان درخواست خود را از انچمن چنین عنوان کرد:

امیدوارم انجمن بتواند امکانات و تسهیلات بهتر و بیشتری را در اختیار اعضا قرار دهد، برنامه هایی از جمله رویدادهای نمایشگاهی، فروش آثار، پیشبرد ذهنی، علمی و تکنیکی برای اعضا با برگزاری جلسات مختلف، در جهت ارتقای سطح اعضای انجمن.

مطالب مرتبط با کارنماهای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران:

logo-samandehi