شهلا همایونی در آستانه برگزاری ششمین کارنما مطرح کرد:


انسجام هنرمندان امر بسیار مهمی است که انجمن در جهت آن گامی موثر برداشته است

شهلا همایونی هنرمند و گالری دار معاصر است که پنج اثر از کارهای اخیرش مربوط به مجموعۀ "طبیعت" در ابعاد یک متر در یک متر و با تکنیک اکریلیک در کارنمای اعضای بالای 40 سال انجمن هنرمندان نقاش به نمایش در خواهند آمد، وی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین دربارۀ ایدۀ برگزاری کارنماها توسط انجمن توضیح می‌دهد:

ایدۀ برگزاری کارنماها ایده‌ای بسیار جالبی بوده‌است. زیرا شاهد مجموعه‌ای از آثار هنرمندان در کنار یکدیگر و به تفکیک سن آنها هستیم. در نتیجه، این انسجام می‌تواند باعث جذب هر چه بیشتر مخاطبان نیز بشود. حتی این مخاطبان قادر خواهند بود که در آینده پیگیر هنرمندان مورد علاقۀ‌شان شوند و در صورت تمایل آثار آنها را خریداری کنند. از فواید برگزاری این کارنماها برای هنرمندان زیر 40 سال می‌توان به هر چه بیشتر شناساندن آنها به مخاطبان اشاره کرد؛ و برای هنرمندان بالای 40 سال نیز می‌توان به این نکته که شاید برخی از ما بین زمان‌های برگزاری نمایشگاه از آثارمان فاصله افتاده و به بهانۀ این کارنما توانسته‌ایم بار دیگر آثارمان را به نمایش بگذاریم توجه داشت. به عنوان مثال، من حدود 10 سال بود که خارج از ایران بودم و این کارنما حکم شروعی مجدد و از سر گیری ارتباط با دوستان را برای من دارد؛ و در نتیجه از برگزاری آن بسیار خوشحالم.

به نظر من انسجام هنرمندان امری بسیار مهم است که انجمن در جهت آن گامی موثر برداشته است.

این هنرمندِ گالری دار، در رابطه با تاثیر چنین فعالیت هایی در وضعیت کیفی اقتصاد هنر، میگوید:

همین‌که مخاطبی اثری را بخرد و به دیوار منزل و یا هر محل مناسب دیگری نصب کند، از آن پس، آن محل هم به نوعی تبدیل به یک گالری برای تبلیغ آن هنرمند شده‌است. به این صورت که اگر کسی کار را ببیند و جذب آن شود، قطعا جویای یافتن نام و نشانی هنرمندِ پدید آورندۀ آن از خریدار اثر خواهد شد و به نوعی شاهد تبلیغات دهان به دهان مخاطبان خواهیم بود و نتیجۀ آن رسیدن سود اقتصادی به هنرمندان خواهد بود. به نظر من دیگر زمان نصب پوستر در منازل به پایان رسیده و مخاطبان زیادی هستند که مایلند از کارهای اورجینال و اصل در محل زندگی و یا کارشان استفاده کنند. همچنین وجود پایگاه های اطلاع رسانی همچون گالری آنلاین میتواند نقش مهمی در نمایش آثار، برگزاری و فروش کارهای هنرمندان داشته باشد.

شهلا همایونی که نسبت به عملکرد انجمن بسیار خوشبین است و از آن رضایت دارد، معتقد است که اگر اعضا و مسئولین انجمن به طور متقابل دست به دست هم دهند و هم‌دل باشند، می‌توانند کار‌های بزرگی انجام دهند. وی در پایان افزود:

البته این موضوع مستلزم آنست که دست انجمن هم در مسائل مالی باز باشد. به عنوان مثال، انجمن باید یک گالری ثابت برای خودش داشته باشد، ولی ندارد. وجود این گالری به نفع هنرمندان خواهد بود، زیرا اعضای آن قادر خواهند بود که به طور رایگان از آن استفاده کرده و آثار خود را در آنجا به نمایش بگذارند. حالا اگر اعضا کمی کمک کنند، این گالری دایر خواهد شد و نتیجۀ آن را مشاهده خواهند کرد. یا به عنوان مثالی دیگر، هر کتابی که چاپ میشود، می‌تواند نتیجۀ آن به نفع هنرمندان باشد، ولی متأسفانه بودجه‌ای برای چاپ کتاب وجود ندارد. حتی نمونۀ دیگر همکاری اعضا با انجمن می‌تواند این باشد که سود حاصل هر نمایشگاهی که توسط انجمن برگزار می‌شود به طور نصف، بین هنرمندان و انجمن تقسیم شود؛ در این صورت است که انجمن می‌تواند یک گالری درخور برای اعضایش تهیه کند.

مطالب مرتبط با کارنماهای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران:

logo-samandehi