روایت فریده لواسانی از ششمین کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران

فریده لواسانی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، در استانه برگزاری ششمین کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران که به اعضای بالای چهل سال اختصاص داده شده است از ویژگی ها و اهمیت این رویداد، میگوید. در ادامه خواننده گفتگو با این هنرمند معاصر و پیشکسوت کشورمان هستید:

فریده لواسانی در رابطه با آثاری که در نمایشگاه ششمین کارنمای پژوهشی به نمایش خواهد گذاشت، توضیح داد:

در این نمایشگاه تعداد 10 اثر با موضوع طبیعت که در دو سال اخیر بر روی آنها کار کرده‌ام به نمایش گذاشته می‌شوند. تعدادی از آنها در طبیعت گچسر، تعدادی در لواسان و تعدادی دیگر در طبیعت اُزگُل کشیده شده است و تکنیک استفاده شده در آنها "قلم فلزی" است. ابعاد اصل کارها 30 در 40 است که به این ابعاد، چهارچوب قاب هم اضافه شده.

وی در رابطه با ثمربخشی برگزاری رویداد های کارنمای پژوهشی در انجمن، بیان کرد:

البته من قبلا هم در نمایشگاه‌های انجمن شرکت داشته‌ام و نتیجۀ خاصی ندیده‌ام؛ ولی امیدوارم که نتیجۀ برگزاری این کارنما متفاوت از بقیۀ نمایشگاه‌های برگزار شده باشد.

این هنرمند با اشاره به اینکه تأثیر رویدادهایی از جمله برگزاری نمایشگاه، چاپ کتاب و ... در پیشبرد اهداف انجمن و اعضای آن موثر است، می‌افزاید:

درست است که اعضای انجمن به داشتن برنامه‌های تفریحی از جمله تورهای گردشی هم احتیاج دارند، ولی بهتر آنست که تعداد برنامه‌های کاربردی انجمن بیشتر شود تا خروجی آن در کیفیت فعالیت هنری اعضا مشهود باشد. بهتر است که فعالیت‌های انجمن در قالب عضوگیری یا پذیرش آثار برای هر نمایشگاه از لحاظ سبک و کیفیت کارها دارای چهارچوب مشخصی باشد. به عنوان مثال، "هنر تجسمی" تعریف شود؛ اینکه آیا طرحی که صرفا حاوی یک نوشته است هم هنر تجسمی محسوب می‌شود یا خیر، حتما لازم است که تصاویر خاص تجسمی نیز در آن به‌کار رفته‌باشد.

لواسانی با ابراز امیدواری دربارۀ اینکه " نتیجۀ برگزاری این کارنماها در حوزۀ پیشبرد وضعیت اقتصادی انجمن و اعضا می‌تواند تأثیرگذار باشد." می‌گوید:

گرچه تا به حال برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی منفعت خاصی به دنبال نداشته است، ولی امیدواریم که در آینده شاهد چنین موضوعی باشیم. البته من به شخصه در نمایشگاه‌ه های سالانۀ فروش چند سالۀ اخیر انجمن شرکت نکرده‌ام. شاید اگر شرکت می‌کردم، متوجه تغییرات احتمالی به وجود آمده می‌شدم.

وی همچنین معتقد است که انجمن با گرفتن ارتباط با خریداران دولتی، شخصی و یا خارجی می‌تواند گام مهمی در جهت فروش آثار اعضا بردارد.

علاوه بر این، انجمن می‌تواند با جلوگیری از باندبازی‌هایی که در بحث به فروش رساندن آثار به خصوص در رویدادها و حراجی‌های خارجی و یا نحوۀ قیمت‌گذاری‌ها صورت می‌گیرد، فرصتی برابر در اختیار تمامی اعضا قرار دهد.

در پایان، فریده لواسانی دربارۀ اینکه " اعضای انجمن چه تأثیری می‌توانند بر پیشبرد اهداف انجمن داشته باشند" می‌گوید:

در این زمینه ممکن است هر کس توانایی خاصی داشته باشد. اعضای انجمن می‌توانند با ایجاد کارهای با کیفیت و در نتیجه ایجاد فرصت‌های بیشتر برای فروش در انجمن مفید واقع شوند و پاسخگوی زحماتی که انجمن برای آنها می‌کشد باشند.

مطالب مرتبط با کارنماهای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران:

logo-samandehi