احمد وکیلی: باید بیشتراز مسئلۀ فروش بر مسئلۀ هویت‌سازی برای هنرمندان تمرکز کنیم


در حاشیه ششمین کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران، ویژه اعضای بالای چهل سال انجمن، آثار هنرمند معاصر کشورمان احمد وکیلی به نمایش گذاشته شده است و به همین مناسبت گفتگویی با وی داشتیم که در ادامه خواننده آن هستید.

احمد وکیلی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین، از پیشینۀ خلق آثارش در این نمایشگاه می‌گوید:

سال گذشته هنگامیکه هنوز در دانشگاه هنر تدریس می‌کردم، دانشجویان را به آن بخش از محوطۀ دانشگاه هنر که هنوز مرمت نشده بود و در حال حاضر به باغ ملی شهرت دارد، می‌بردم و همزمان با آنها خودم هم مشغول به کار می‌شدم. در نهایت اسم این مجموعه را، هر چند که هنوز به پایان نرسیده است، "باغ ملی" گذاشتم. ابعاد آثار هم 30 در 40 (3 اثر) و 40 در 50 (2 اثر) و تکنیک مورد استفاده اکریلیک هستند.

وکیلی ضمن تأکید بر اینکه انجمن هنرمندان نقاش ایران، یک نهاد رسمی و معتبر است می‌افزاید: نمیتوان چنین نتیجه گرفت که این کارنماها معیاری از وضعیت فعلی جامعۀ هنرهای تجسمی ایران است. در واقع این کارنماها صرفا معیاری از وضعیت فعلی برخی از اعضای انجمن هستند.

وی مقولۀ اقتصاد هنر و و فرهنگ هنر را از هم جدا می‌داند و توضیح می‌دهد:

پیوند این دو مقوله با یکدیگر امکان‌پذیر نیست. در کشور ما وضعیت بدین‌گونه است که جریان فرهنگ یکسو و جریان اقتصاد به سوی دیگر می‌رود. وقتی که ما به یک هنرمند اعتبار و میدان می‌دهیم تا سلیقه و فضای ذهنی‌ خاص خودش را داشته باشد و آن را پیش ببرد، او باید بتواند بازار خودش را نیز پیدا کند. البته برای یافتن این بازار می‌توان از متولیان آن نیز کمک گرفت؛ ولی متأسفانه در حال حاضر ما در ایران چنین افراد و یا سازمان‌هایی را نداریم. باید تغییراتی بنیادی در سیاستگذاری انجمن و نحوۀ تفکر هنرمندان دربارۀ آثارشان، کیفیت آنها و تاریخ هنر صورت گیرد تا بتوانیم در زمینۀ اقتصاد هنر پیشرفت کنیم.

وکیلی معتقد است که فضای اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور بر روی فعالیت‌های انجمن نیز تأثیر می‌گذارد و به نحوی تعیین کنندۀ مسیری هستند که انجمن در جهت آن فعالیت می‌کند:

ما باید بیشتر از مسئلۀ فروش بر مسئلۀ هویت‌سازی برای هنرمندان تمرکز کنیم. باید متولیان فروش وجود داشته باشند تا هنرمندان دغدغه‌ای برای فروش آثارشان نداشته باشند و بتوانند بدون درگیری‌های فکری به خلق آثار جدید و با کیفیت بپردازند.

وکیلی در پایان ضمن ابراز انتقاد به حضور برخی از افراد، که مدت هاست در حوزه نقاشی فعال نبوده اند، این امر را عاملی در راستای کاهش کیفیت نمایشگاه دانست.


مطالب مرتبط با کارنماهای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران:

logo-samandehi