گفتاری در طراحی جلد و کتاب‌آرایی

در ابتدای این نشست تخصصی که به همت کتابکده‌ی رستاک برگزار شده بود، کیانوش غریب‌پور با اشاره‌ای گذرا به وضعیت گرافیک معاصر ایران پرداخت و گفت: نباید گرافیک را امری مقدس دانست و در فضایی سترون و گل‌خانه‌ای محدودش کرد. هیچ‌گاه نباید از موضع بالا به سفارش‌دهنده نگاه کرد و تنها با تعامل دوسویه می‌توان به طرحی ایده‌آل رسید. او او با آرزوی موفقیت برای انجمن گرافیک یزد گفت: تشکیل یک واحد صنفی به خودی خود نه حسن و نه عیب است. فعالیت و روابط بین فردی اعضا برای چنین مجموعه‌هایی اعتبار می‌سازد. موضوع مهم درهر انجمن علاوه بر پیگیری دغدغه‌های صنفی و مدنی، ارتقای مهارت‌های اعضاست که باعث افزایش اعتبار آن نهاد می‌شود. معضل این نهادها در جامعه‌ی ما این است که توجه افراطی به باند و گروه‌گرایی بیشتر از تمرکز بر اهداف اصلی است.

بخش دوم سخنرانی غریب‌پور به موضوع طراحی جلد و کتاب‌آرایی اختصاص داشت و این‌طور آغاز شد: بحث کتاب‌آرایی گریزی هم به تب تایپوگرافی داشت که اکنون پس از عبور از این تب شاهد کارهایی قابل دفاع و محکم‌تر هستیم. غریب‌پور در پایان سخنانش به کتاب‌های فارسی نشر پروگرس مسکو اشاره کرد که از سال‌ها پیش تاکنون در ذهنش جاودانه شده‌اند.
در بخش دیگر این نشست زهرا پاشایی ضمن تبریک به طراحان‌گرافیک یزد برای تشکیل انجمن صنفی این شهرٍ به معرفی و اهمیت جایگاه مدیر پروژه در هنر پرداخت و گفت: قرار نیست همه صرفاَ فقط طراح‌گرافیک باشیم، می‌توانیم از پتانسیل‌های دیگر خود در پیشبرد هنر مخصوصا طراحی‌گرافیک استفاده کنیم. او در ادامه به معرفی کتاب کارنمای 94 و کتاب ویترین پرداخت و عنوان کرد: باعث خوشحالی است که امروز نمایه‌ای از کار این تعداد از طراحان‌گرافیک نسل قدیم و جدید را در این کتاب‌ها می‌یابیم.
این نشست با همکاری اداره کل ارشاد استان یزد و انجمن طراحان‌گرافیک یزد برگزار شد.

منبع : مجله طراحان گرافیک

logo-samandehi