محوریت موضوع دوسالانه ونیز 2017/نقش مهم هنرمندان در ساختن جهانی از آن خود

دوسالانه ی ونیز با مدیریت کریستین ماسِل و تاکید وی بر حضور هنرمندان خانم در رویدادهای بین المللی و با تمرکز بر مفهوم «نقش مهم هنرمندان در ساختن جهانی از آن خود» در تابستان و پاییز 2017 برگزار خواهد شد.

به گزارش گالری آنلاین، ونیز هر دو سال یک‌بار میزبان هنرمندانی از سراسر جهان می‌شود تا جدیدترین آثارشان را در این نمایشگاه هنری به نمایش بگذارند و با چهره‌های هنری دیگر کشورهای دنیا، تبادلات حرفه‌ای داشته باشند.

این رویداد هنری در مکان‌های مختلفی از شهر ونیز میزبان هنرمندان و شرکت‌کنندگان از بیش از 50 کشور جهان است.

اندکی پس از پایان دوسالانه‌ی ونیز سال گذشته، نام «کریستین ماسِل» کیوریتر پیشین به عنوان مدیر بخش هنرهای دیداری دوسالانه‌ی بعدی ونیز اعلام شد.

ماسل پانزده سال است که در سِمت کیوریتر ارشدِ یکی از مهم‌ترین نهادهای هنر مدرن جهان، یعنی موزه‌ی «ژُرژ پُمپیدو» در پاریس مشغول به ‌کار است. خانم ماسِل ۴۷ ساله پس از تحصیل در رشته‌ی تاریخ هنر از سال ۱۹۹۵ در بخش هنرهای دیداری وزارت فرهنگ فرانسه شروع به کار و پنج سال بعد، همکاری ‌اش را با مرکز پُمپیدو آغاز کرد؛ جایی‌که او در آن دپارتمان «آفرینش‌گری معاصر و آینده» را بنیان گذاشت.

ماسل در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۳ به ترتیب کیوریتر پاویُن‌های بلژیک و فرانسه در این دوسالانه بوده است. پنجاه‌وهفتمین دوره‌ی دوسالانه‌ی ونیز نیز در تابستان و پاییز سال ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد. بر اساس اعلام رییس این نهاد، دوسالانه‌ی بعدی ونیز، بر خلاف دوره‌ی پیشین، تمرکزش را بر «نقش مهم هنرمندان در ساختن جهانی از آن خود» قرار داده است. چنین به‌نظر می‌رسد که اگر اِنوِزر نیجریایی‌تبار، ماموریت‌اش را بیش‌تر طرح شکایت‌ها و دشواری‌های جهان امروز می‌دید، ماسل بیش‌تر بر راه‌حل‌ها یا گریزگاه‌ها چشم دوخته است.

هر سال، ده‌ها نهاد بزرگ و کوچک در جهان، قابی را دور گوشه‌ای از دنیای شلوغ هنر دوران معاصر می‌گذارند به این امید که بتوان حسی از درک را نسبت به آن‌چه می‌گذرد، پدید بیاورند.

طراح‌های این قاب‌ها، یعنی کیوریترها، می‌دانند که این نمایشگاه‌های دوره‌ای قرار نیست تعیین‌کننده‌ی هیچ سبک و جریانی باشند. آن‌ها بیش‌تر آفریننده‌ی فضایی‌‌اند که از راه گفت‌وگو یا بگومگو میان قدرت آفرینش‌گری هنرمند، بازار هنر، ترجیح نخبه‌های هنری، و موقعیت سیاسی به‌دست می‌آیند. تلاش برای برقرارکردن پیوندی میان این منافع پیچیده و گاه متضاد، یکی از نخستین وظیفه‌های کیوریترهای‌ این اَبَردوسالانه‌ها می باشد.

Image result

کریستین ماسل بانویی که مدیریت امسال دوسالانه ی ونیز را بر عهده دارد یکی از اهداف این نمایشگاه را معرفی هنرمندان ناشناس یا کمتر شناخته شده نام برده است .

ماسل که مدیر پروژه هنر معاصر در پاریس نیز است در تلاش است تا خانم های بیشتری در این پروژه های بزرگ هنری حاضر شوند .

این مقام مسئول در اظهارات خود بیان کرده است ۵۷ غرفه از ملیت های مختلف در نمایشگاه خواهند بود، از جمله ی هنرمندان حاضر در این پروژه میتوان از تریسی موفات از استرالیا ، خاویر ویهان از فرانسه ، فیلیدا باراو از انگلستان و مارک بردفورد از آمریکا نام برد .

هدف ماسل در پروژه های که مدیریت آن ها را به عهده دارد این است که ضمن رساندن هنرمندان به این باور که ، هنرمندان بهتر از هرکسی می توانند جهان هستی را یه تصویر بکشند ، این موضوع را به تمام مردم جهان نیز ثابت کند .

منابع:

روزنامه هنر/ کارنما

logo-samandehi