انجمن هنرمندان نقاش برگزار میکند: کارنمای پژوهشی 3 در خانه هنرمندان ایران

کارنمای پژوهشی سوم انجمن هنرمندان نقاش ایران از 19 تا 29 آبان ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

بابک اطمینانی اهداف این کارنما را چنین بیان کرده است:

اهداف کارنما:

کارنما یعنی نمایشگاه. یکی از مهم‌ترین اهداف پژوهشی در این کارنماها مشاهده و آرشیو‌کردن اطلاعات در باره‌ی مناسبات اعضا با نقاشی و انجمن است. این آرشیو بستر خوبی برای پژوهش درونی و آسیب‌شناسانه‌ی انجمن فراهم می‌کند. ارایه آثار اعضای زیر چهل سال در کارنمای بعدی یعنی چهارم به پایان می‌رسد و می‌شود با پردازش داده‌های جمع‌آوری شده به یک جمع‌بندی نسبی در باره‌ی نیمی از اعضای انجمن رسید. در این هجده سال تعداد اعضای انجمن از دویست به هزار نفر رسیده که نیمی از آنان را جوانان زیر چهل سال تشکیل می‌دهند. اینان در باره‌ی انجمن چگونه فکر می‌کنند؟ از آن چه انتظاری دارند؟ و تا چه اندازه حاضر به همکاری با آن هستند؟ و اگر مایل به همکاری نیستند، دلیل ماندنشان در انجمن چه چیزهایی می‌تواند باشد؟ آیا این افراد در دو سال گذشته بطور حرفه‌یی فعال بوده‌اند؟ اگر نبوده‌اند، آیا لااقل پنج اثر که بصورت یک مجموعه باشد نقاشی کرده‌اند؟ چه موضوعاتی را انتخاب کرده‌اند؟ چگونه خود را بیان کرده‌اند؟ و کیفیت آثارشان چگونه بوده است؟

طرح جامع «کارنماهای پژوهشی» فرصتی برابر برای ارائه آثار همه‌ی اعضای انجمن ایجاد کرده است تا در کنار هم، از خوب تا بد، دیده و سنجیده شوند. از اعضا بطور «رندوم» دعوت می‌شود تا با شرکت در کارنمای مربوطه و به انتخاب خود، آثار دو سال اخیرشان را نمایش دهند تا انجمن بتواند ضمن تشکیل آرشیوی منظم و به‌روز، بسترهای مناسب را برای معرفی شرکت‌کنندگان به گالری‌ها، مؤسسات هنری و مجموعه‌داران ایجاد کند.

یکی دیگر از اهداف این کارنماها این است که بتواند به‌تدریج کمیته‌ای منظم و کارآمد با ساختاربندی‌ی تخصصی و تعریف‌شده ایجاد کند، تیمی که دستور‌المعل داشته باشد و بتواند ‌ نمایشگاه‌های بزرگ برگزار کند چرا که تا به‌حال در هر کارنما بطور متوسط پنجاه نقاش با دویست‌وهشتاد اثر شرکت داشته‌اند.




logo-samandehi