در آستانه برگزاری کارنمای پژوهشی 5 مطرح شد؛

مینا نادری: با تکمیل آرشیو اعضا، هنرمندان به کیوریتور ها و گالری دار ها معرفی می شوند

انجمن هنرمندان نقاش ایران سال گذشته آثار اعضای خود را به تفکیک سن در گروه های مختلف به نمایش گذاشت و تا پایان سال 95 گروه سنی زیر چهل سال را به پایان رساند. اکنون در سال 96 در ادامه نمایشگاه های "کارنمای پژوهشی" به آثار هنرمندان بالای چهل سال خواهد پرداخت.

یکی از اهداف برگزاری کارنماهای پژوهشی ، نمایش ایده‌ها و توانایی‌های گوناگون در کنار هم و سنجش آنها برشمرده شده است.

در رابط با چگونگی این پژوهش، مینا نادری مدیر اجرایی و ناظر کمیته نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران میگوید: این کارنما پژوهشی است که به بررسی تاثیر عضویت هنرمندان در انجمن هنرمندان نقاش و نقش مشارکت اعضا در فعالیت های انجمن پرداخته و هدف اصلی آن بررسی عملکرد اعضا است.

در ادامه، گفتگوی این مقام مسئول را با خبرنگار گالری آنلاین در تشریح عملکرد و رویکرد کارنماهای پژوهشی می خوانید:

در رویدادی که تحت عنوان کارنمای پژوهشی برگزار شد، اعضای مورد مطالعه به دو گروه زیر چهل سال و بالای چهل سال تقسیم شدند. شاخصه های که در این پژوهش از آنها استفاده کردیم، مشارکت در كارنما و فعالیت هنری دوسال اخیر اعضا است.

تیم اجرایی كمیته نمایشگاه تمام تلاش خود را جهت همراهی با اعضا بكار میبرند ، بطوری كه دسترسی آسان اعضا به همکاران کمیته نمایشگاه ها از ابتدا تا انتهای کارنما مقدور است.

همکاران کمیته همراه هنرمندان مدعو هستند و اطلاعات مختلف هنری و بیوگرافی آنها را دریافت می کنند.

به این ترتیب فعالیت دو سال اخیر تمام هنرمندان شرکت کننده ثبت می شود و با تکمیل آرشیو اعضای انجمن در مواقع لزوم می توانیم برای معرفی هنرمندان و برگزاری نمایشگاه ها این اطلاعات را در اختیار گالری ها و کیوریتورها بگزاریم.

اعضا کمیته نمایشگاه انجمن هنرمندان نقاش ایران

وی در رابطه با برنامه کمیته در راستای حمایت از هنرمندان جوان عضو انجمن هنرمندان نقاش ایران بیان کرد:

برای معرفی هنرمندان جوان نیز با گالری داران نشستی برگزار کردیم و چندین کیوریتور و گالری دار نیز پیشنهاد همکاری به ما دادند که در حال مذاکره با آنها هستیم.

نادری ضمن اشاره بر اینکه نمیتوان نتیجه این گونه نمایشگاه های انجمن را معیار وضعیت کنونی تمام جامعه هنری ایران دانست تاکید کرد:

میتوان در پایان این کارنماها یافته های این پژوهش را جمع بندی کرد و یافته هایی که بدست می آید را به کل جامعه تحقیقاتی مورد نظر تعمیم داد و سپس مشکلات و محدودیت های این پژوهش را به همراه راهکارهای راهبردی در اختیار اعضا و هیئت مدیره قرار بدهیم.

مدیر اجرایی و ناظر کمیته نمایشگاه های انجمن، در رابطه با ادامه برگزاری کارنماهای پژوهشی در سال جاری و برنامه سال های آینده توضیح داد:

برای ادامه برنامه کارنماها در سال های آینده تصمیم داریم تا زمانی که هنرمندان عضو برای مشارکت در این طرح علاقه مندی خود را اعلام کنند این طرح ادامه پیدا کند. رویکرد ما افزایش میزان مشارکت و بررسی فعالیت حرفه ای اعضا به طور مستمر است.

برنامه های آتی ما نیز در سال جدید برگزاری نمایشگاه های کارنمای اعضای بالای 40 سال است و تعداد این دوره از کارنما ها بستگی به استقبال هنرمندان عضو دارد. تصمیم مان بر این است که تا پایان امسال یک تا دو نمایشگاه دیگر داشته باشیم. کارنمای بعدی ما که کارنمای 6 می شود، 23 آبان تا 17 آذر برگزار میشود و تا کنون 25 نفر اعلام آمادگی کردند.

در کارنمای پیش رو نیز تا کنون آثار نزدیک به چهل نفر از هنرمندان دریافت شده و دیگر امور اجرایی در حال انجام است. همچنین امیدواریم با حمایت رسانه ای پایگاه اطلاع رسانی گالری آنلاین رویداد خوبی را پشت سر بگذاریم.

نادری در خصوص برگزاری نمایشگاه های بین المللی و دیگر برنامه های انجمن افزود:

نمایشگاهی در مهر و آبان با موضوع منظره به کیوریتوری خانم رزیتا شرف جهان خواهیم داشت که در فرهنگسرای نیاوران برگزار می گردد.

نمایشگاه مولتی مدیا را نیز با کیوریتوری مدعو در گالری ایوان برگزار خواهیم کرد و برای نمایشگاه های خارجی در دوبی، یونان و آلمان در حال مذاکره هستیم و امیدواریم بتوانیم تا پایان امسال شرایط نمایشگاه های خارج از کشور را مهیا کنیم.

در پایان، مینا نادری گزارشی از نحوه چیدمان و آمار تقریبی بدست آمده از میزان مشارکت اعضا در کارنماهای پژوهشی ارائه داد:

چیدمان ما بر اساس تقسیم بندی موضوعی آثار، فیگور انسان، پرتره، طبیعت بی جان، منظره شهری، منظره، منظره-آبستره، آبستره و نقاشی فضا بوده است.

در چهار کارنمای سال 95 در مجموع 1011 اثر به نمایش در آمد. ١٨٧ هنرمند شرکت کردند و همچنین در حدود پنجاه نفر از اعضا از شهرستان ها شرکت داشتند.

تصویر چهارمین کارنمای پژوهشی اعضای زیر چهل سال انجمن هنرمندان نقاش ایران

در کارنماهای قبلی با دعوت از گالری ها، سفارت خانه ها و انجام تبلیغات مجازی که سایت آرتیبیشن نیز به خوبی در چهار کارنما ما را همراهی کردند سعی شد تا بخش اقصادی برنامه نیز پیش برده شود و در مجموع در چهار کارنما 21 اثر به فروش رفت.

اعضا کمیته نمایشگاه انجمن هنرمندان نقاش ایران

اعضا کمیته نمایشگاه انجمن هنرمندان نقاش ایران

مطالب مرتبط:

logo-samandehi