در دوازدهمین سالگرد مرتضی ممیز مطرح شد؛

12 سال است که مردی جاودانه را در کنار خود نداریم / گزارش تصویری


دوازدهمین سالگرد مرتضی ممیز به همراه نمایشگاه تصویرسازی های او، نمایشگاه آثار و مراسم سخنرانی مارکوس وایسبک از آلمان و همچنین نمایشگاه آثار منتخب خسرو بیات در عصر روز جمعه، سوم آذرماه در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.


به گزارش گالری آنلاین، سخنرانان این مراسم انوشیروان ممیز، مجید رجبی معمار، ساعد مشکی، مجید عباسی و مارکوس وایسبک از آلمان بود. همچنین اجرای برنامه را آقای امراله فرهادی به عهده داشت. در ابتدای مراسم مستندی در رابطه با مرتضی ممیز و معرفی سبک کاری و آثار وی پخش شد.


انوشیروان ممیز، بانی اصلی برگزاری مراسم، به عنوان اولین سخنران گفت: علی رغم اینکه سال های گذشته یکی از طراحان هم نسل مرتضی ممیز را دعوت می کردیم، در این دوره یکی از طراحان نسل بعد را دعوت نموده ایم. وی بیان کرد: طراح مدعو امسال، مارکوس وایسبک، طراح گرافیک و استاد دانشگاه باوهاس-وایمار آلمان است.

او اظهار داشت که در نمایشگاه استاد ممیز هم سعی کرده ایم تا برخی از آثار اصلی را بیاوریم تا بدین ترتیب به جذابیت بیشتر نمایشگاه بیافزاییم.

«12 سال است که مردی جاودانه را در کنار خود نداریم، ولی هنوز هم او با لبخند مصمم و جذابش به کسانی که به گالری اش می آیند، خوش آمد می گوید» این را مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان، گفت. وی پس از بیان بیوگرافی مرتضی ممیز، بیان کرد: به واسطه اقدامات ممیز، او را پدر گرافیک معاصر ایران نامیده اند. او طراح نشانه هایی از جمله لوگوی شهرداری، آتش نشانی و سازمان استاندارد ایران است.

رجبی معمار اظهار کرد که وظیفه خانه هنرمندان است که هر ساله این مراسم بزرگداشت را برگزار نماید. وی گفت: پس از مرگ دو چیز از آدمی به یادگار می ماند یکی آثاری که فرد به جای گذاشته و دیگری اولاد صالح؛ انوشیروان همین فرزند صالح است.

در ادامه مراسم ساعد مشکی در رابطه با تصویرسازی های ممیز در نمایشگاه امسال می گوید: امسال دو گروه تصویرسازی های مرتضی ممیز را در نمایشگاه داریم؛ یکی تصویرسازی های شاهنامه فردوسی و دومی تصویرسازی های دوره قاجار؛ این دو بخش برای شرکت نفتی پارس طراحی شده است.

مشکی بیان کرد: امسال رویکرد موسسه فرهنگی هنری ممیز آموزشی تر شده است؛ به همین دلیل است که ما مارکوس وایسبک را دعوت کرده ایم، وی مدرس یک دانشگاه بسیار قوی و خوب است و ما در نظر داریم با روش های آموزشی دانشگاه مذکور آشنا شویم که در همین راستا روز سه شنبه هفتم آذرماه نشستی با مارکوس وایسبک و دانشجویان خودمان در تالار امیرخانی خانه هنرمندان خواهیم داشت.

وی افزود: قرار بود کتاب تصویرسازی های مرتضی ممیز-تقریبا 1300 یا 1400 صفحه- تا زمان این نمایشگاه آماده گردد ولی بدلیل وسواس زیادی که در کار داریم، تا دوماه آینده کار به اتمام خواهد رسید.

در ادامه مجید عباسی در رابطه با آثار خسرو بیات سخن راند. وی همان متنی را که در روز معرفی بیات به عنوان عضو افتخاری خانه هنرمندان در سال گذشته خوانده بود، ایراد کرد.

عباسی پس از بیان بیوگرافی بیات، گفت: بیات در سن 21 سالگی مسئولیت طراحی های شرکت هواپیمایی ایران (هما) را به عهره داشت. از دیگر آثار او می توان به بازسازی نشان ایران ایر اشاره کرد. وی اظهار داشت که ممیز در رابطه با خسرو بیات اینچنین می گوید: «خسرو شاگرد دانشکده بود، او را مثل فرشید مثقالی آوردم در کتاب هفته. خسرو به نام بیات امضا می کرد. مدتی هم با هم بودیم. بعد که من از کتاب هفته رفتم، مدتی او جای مرا پر کرد. خسرو به طرز عجیبی کار می کرد.... او تمام عیار، بیست و چهار ساعته وقت خود را صرف کارش کرد. او حتی دانشکده را هم تمام نکرد و از آنجا آمد بیرون. خسرو در دیزاین موفقیت هایی هم کسب کرد .... خسرو صاحب ایده بود».

در ادامه مراسم مارکوس وایسبک، استاد دانشگاه باوهاس-وایمار به همراهی غزال پریزاد، مترجم، به ارائه و معرفی کارهای خود پرداخت.

وایسبک ابتدا چند پروژه ای را که به سفارش سازمان های مختلف اجرا کرده بود، معرفی نمود. وی گفت: ما بیشتر به آنچه که سازمان ها می خواستند، هویت بصری می بخشیدیم. از جمله پروژه های سفارشی وی می توان به پوستر باله فرانکفورت، سفارش از طرف یک گالری در آلمان که فردی با 5 درصد بینایی آن را اداره می کرد، پوستری برای مدرسه دولتی معماری فرانکفورت و پوستری برای یک کتاب اشاره کرد.

او سپس به بیان پروژه های شخصی خود و دانشجویانش پرداخت و روش انجام کار و ابزارهای مورد استفاده در لابراتوار خود و دانشجویانش را شرح داد.

در ادامه مراسم مارکوس وایسبک به همراه بزرگان دیگر به افتتاح نمایشگاه آثار استاد ممیز پرداختند. سپس حضار به بازدید از نمایشگاه آثار مارکوس وایسبک در تالارهای زمستان و پاییز،‌ آثار خسرو بیات در تالار میرمیران و آثار استاد ممیز در نگارخانه ممیز پرداختند.

قابل ذکر است که این نمایشگاه ها تا نهم آذرماه برپا می باشند.

logo-samandehi