نگاهی به پانزده اثر برگزیده مسابقه «عکاسی محیطی موناکو»

در میان فستیوال‌ها و مسابقات متعدد عکاسی، جایزه عکاسی محیطی موناکو یکی از رویدادهایی است که امسال سومین دوره خود را پشت سر گذاشته است. این رویداد با عنوان کامل‌تر عکاسی محیطی پرنس آلبرت دو، سال ۲۰۲۱ در پانزدهمین سالگرد تاسیس بنیاد موناکو برای اولین‌بار برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، آنچه هنرمندان همه کشورها را به هم متصل می‌کند برگزاری فستیوال‌های بین‌المللی در حد و اندازه جهانی است. فرقی نمی‌کند که آن هنر سینما و تئاتر باشد یا مجسمه‌سازی، نقاشی، عکاسی و هر هنر دیگر. اما به نظر می‌رسد در میان هنرهای متعدد امروز، تعداد جشنواره‌هایی با محوریت عکاسی آنهم در ابعاد بین‌المللی بیش از دیگر رویدادها در دیگر هنرهاست. این اتفاق در نوع خود خوشآیند است و در کل هرچه بر تعداد فستیوال‌های جهانی اضافه شود، به حداقل تولیدات بدیع و خلاقانه منجر خواهد شد. جدا از این موضوع جشنواره‌ها در دنیای امروز صرفا رویدادهایی هنری نیستند؛ بلکه بسترهای مناسبی برای پرداختن به معضلات جدی اقلیمی، اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و بشر دوستانه به حساب می‌آیند.

در میان فستیوال‌ها و مسابقات متعدد عکاسی، جایزه عکاسی محیطی موناکو یکی از رویدادهایی است که امسال سومین دوره خود را پشت سر گذاشته است. این رویداد با عنوان کامل‌تر عکاسی محیطی پرنس آلبرت دو، سال ۲۰۲۱ در پانزدهمین سالگرد تاسیس بنیاد موناکو برای اولین‌بار برگزار شد.

این جشنواره با هدف افزایش آگاهی در مورد مسائل زیست محیطی و پاداش به عکاسانی که از خلاقیت و مهارت خود در به تصویر کشیدن مستندات وضعیت فعلی جهان استفاده می‌کنند، برگزار می‌شود.

«هنر» برای «حیات‌وحش و محیط زیست»

محوریت کلی جشنواره عکس محیطی موناکو بشریت و حیات وحش جهان است که به بخش‌های دیگر تقسیم می‌شود. که جزییات آن‌ها به این قرار است؛ «حیات وحش شگفت انگیز: نمایش زیبایی و تنوع گونه‌هایی که در زیستگاه‌های طبیعی‌شان در سیاره ما زندگی می‌کنند»، «حیات وحش در بحران: برجسته کردن تأثیرات منفی انسان بر فعالیت حیات وحش»، «دلایلی برای امید: کاوش برای یافتن راه‌حل‌هایی که توسط بشر به نفع آینده ارائه می‌شود در جهت ایجاد روابط هماهنگ‌تر با حیات وحش».

«گاردین» به تازگی آثار برنده شده این جایزه را طی انتشار توضیحاتی منتشر کرده است که ترجمه آن در ادامه ارائه می‌شود.


برنده جایزه بزرگ عکاس محیط زیست سال ۲۰۲۳/ اثر جاسپر دوست


مکان پارک ملی لوپه، گابن، ۲۰۲۱. این اثر همچنین رتبه اول در رده انسانیت در قبال طبیعت و البته برنده جایزه عمومی ۲۰۲۳ را به دست آورده است. سوژه عکس یک فیل عصبانی در پارک ملی لوپه با قطاری که از مسیر حیوانات می‌گذرد، برخورد کرده و سعی دارد از خودش دفاع کند. مسئولان پارک به این نتیجه رسیدند که فیل به شدت آسیب دیده است که نمی‌توان آن را نجات داد. گفته می‌شود مدیر پارک پس از کشته شدن فیل گوشت آن را بین مردم محلی توزیع کرده است. در ادامه توضیحات تاکید شده؛ از آنجا که جنگل ظرفیت تحمل خود برای حفظ جانوران بزرگ خود از دست می‌دهد، متاسفانه این نوع درگیری‌ها بین انسان و حیات وحش در حال افزایش است.


مقام اول در دسته عجایب قطبی/ اثر فرانکو بانفی


محل عکسبرداری تاسیلق، گرینلند شرقی. سوژه عکس یک «هیدرومدوزا» است که اندازه آن کمتر از یک سانتی‌متر است. این موجود ژلاتینی کمتر شناخته شده در آب‌های عمیق یا قطبی زندگی می‌کند.

مقام اول در رده جنگل. هیمالیا، هند، ۲۰۱۸/ اثر کالول موکرجی


عکاس طوفان برفی در هیمالیا را در ارتفاع ۴۲۶۷ متری ثبت کرده است؛ درست زمانی که دسته‌ای از پرندگان گراندالا به مناظر هجوم بردند و منظره‌ای فوق‌العاده از پرواز همزمان خود را به نمایش گذاشتند.

رتبه اول در گروه سازندگان تغییر: دلایل امید. مالاوی، ۲۰۲۲/ اثر مارکوس وستبرگ


فیل‌ها از پارک ملی لیواند به پارک ملی کاسونگو، مالاوی منتقل می‌شوند. روشی که برای حرکت دادن فیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، رایج است. فیل‌ها ابتدا آرام می‌شوند، سپس پیش از بیدار شدن توسط جرثقیل‌ها در کامیون‌ها قرار می‌گیرند. تمام این عملیات با نهایت دقت و احترام به حیوانات انجام می‌شود و به تنظیم جمعیت از یک منطقه به منطقه دیگر کمک می‌کند.

مقام اول در دسته جهان‌های اقیانوسی/ اثر سیمون بیدی


لوکیشین این عکس پارک ملی مکزیک است. در توضیحات اثر آمده است: شیرهای دریایی کالیفرنیا در پارک ملی Espiritu Santo در مکزیک از وضعیت محافظت شده برخوردار هستند. این منطقه یک منطقه ماهیگیری ممنوع است که محیطی غنی از مواد غذایی را برای آن‌ها فراهم می‌کند، در حالی که محدود کردن فعالیت‌های انسانی به ثبات جمعیت آن‌ها کمک می‌کند. تنها تهدیدی که باقی می‌ماند بحران آب و هوا است.

رتبه دوم در گروه سازندگان تغییر: دلایل امید/ اثر تامی ترنچارد


محل عکس‌برداری «Buffelsfontein» آفریقای جنوبی. زمان سال ۲۰۲۲. در توضیحات بیشتر این اثر آمده است: دانش‌آموزان در حین تمرین آموزشی در آکادمی پزشکی قانونی حیات وحش در مواجه با یک مدل واقعی. گفتنی است این بخش که اولین آکادمی در نوع خود در جهان است که با هدف تجهیز محیط‌بانان و سایر افسران مجری قانون محیط زیست به مهارت‌های مورد نیاز راه‌اندازی شده است. کار دیگر این آکادمی جمع‌آوری آثار ضروری و قانونی پزشکی است که در اختیار شکارچیان متخلف قرار دارد. البته باید گفت کرگدن موجود در عکس توسط شکارچیان غیرقانونی کشته شده ‌و آنها شاخش را جدا کرده‌اند. این حیوان در واقع برای کمک به آموزش دانشجویان به داخل آکادمی انتقال داده شده است.

مقام دوم در رده جنگل/ اثر Soumya Ranjan Bhattacharyya


این اثر سال ۲۰۲۲ در ماهاراشترا واقع در کشور هند به ثبت رسیده است. گفتنی است گکو نواری دکن «Cyrtodactylus deccanensis» یک گونه جانور بومی گات غربی در هند است. این تصویر در یک غروب بارانی در جنگل بارانی آمبولی گرفته شده است. گکوهای نواردار حیوانات حشره‌خواری هستند که حدود ۱۵ سانتی‌متر طول دارند و در دمای گرم و مرطوب رشد و نمو می‌کنند.

مقام دوم در رده عجایب قطبی/ اثر کنات‌ام سلمر


این عکس سال 2020 در سوالبارد واقع در کشور نروژ به ثبت رسیده است. سوژه نوعی روباه قطبی است که معمولا در منطقه «اسپیتسبرگن» یافت می‌شود. اگرچه این حیوان بیش از دو قرن پیش صید شکارچیان شده است و حال گونه‌ای بسیار نادر است. این نوع روباه در تمام فصول شرایط نامساعد و سرد قطب شمال را برای یافتن غذا تلاش می‌کند. این روباه به لحاظ فیزیکی از روباه قرمز کوچکتر و پوستی شبیه پوست خرس دارد تا در سرما و یخ‌بندان دوام بیاورد.

مقام دوم در رده جهان‌های اقیانوسی/ اثر فرانکو بانفی


این اثر سال ۲۰۱۹ در تنریف اسپانیا ثبت شده است. نام این حیوان دریایی نهنگ خلبان ماده بال کوتاه «Globicephala macrorhynchus» که فرزند مرده خود را حمل می‌کند.

مقام سوم در دسته عجایب قطبی/ اثر داستین پاتر


این اثر به سال ۲۰۲۲ در ایکالویت نوناووت کانادا ثبت شده است. ماجرا از این قرار بوده که یک تیم در سال ۲۰۲۲ به حوضچه‌های آبی موجود بر فراز یخ‌های در حال ذوب شدن رفته‌اند. در اواخر دسامبر تا ماه ژوئن معمولا بخش عمده‌ای از آب خلیج فرو می‌نشیند. با افزایش دما، برف پوشاننده یخ ذوب می‌شود و حوضچه‌های بزرگی از آب ایجاد می‌شوند که حال آنها را در عکس با رنگ آبی فیروزه‌ای مشاهده می‌کنیم.

مقام سوم در رده انسانیت در مقابل طبیعت/ اثر Pratik Chorge


این عکس سال ۲۰۱۹ در ماهاراشترا واقع در کشور هند به ثبت رسیده است. پیرها، جوانان و خانواده‌های هندی برای برداشتن آب به سر تانکری رفته‌اند که بیست هزار لیتر ظرفیت دارد. پر شدن این مخزن عظیم دو ساعت زمان می‌برد اما در عین تعجب طی پنج تا هفت دقیقه خالی می‌شود. این اتفاق گویای بحران آب است که حال بسیاری از مردم دنیا با آن درگیر هستند .

مقام سوم در دسته جهان‌های اقیانوسی/ اثر سلیمان علاتیقی


این عکس سال ۲۰۲۲ در کشور کویت به ثبت رسیده است. محل عکسبرداری یکی از سایت‌های سکوهای نفتی دورافتاده در آبهای کویت است که در شرق جزیره قروه قرار گرفته است. این ماهی در عمق آب‌هایی زندگی می‌کند که محل قرارگیری سکوهای نفتی غیر فعال است.

مقام سوم در گروه سازندگان تغییر: دلایل امید/ اثر تام شلزینگر


این اثر که در سال ۲۰۱۹ به ثبت رسیده مربوط به نهالستان مرجانی معروف به «ایگلو» است. «ایگلو» یک صخره گنبدی شکل است که بیش از بیست سال پیش ساخته شده و در دریا قرار گرفته است. این سازه زیبا آنقدر طبیعی به نظر می‌رسد که ماهی‌ها و دیگر آبزیان را به خود جذب می‌کند. تاکید این عکس استفاده از تمهیدات و سازه‌هایی است که به حیات حیوانات و گونه‌های نادر کمک می‌کند.

مقام سوم در رده جنگل/ اثر کلمنت فونتین


این اثر سال ۲۰۲۱ در منطقه پانتانال برزیل برداشته شده است. سوژه عکس یک جگوار را نشان می‌دهند که «کایمن» گونه‌ای از تمساح را شکار کرده است. عکاس درباره این اثر گفته: تقریبا پس از یک روز تعقیب این جگوار در ساحل رودخانه، ناگهان دیدیم که در آب پرید و زیر آب با «کایمن»: زیر آب مبارزه کرد و قصد شکارش را داشت. در آن حین جگوار سعی می‌کرد کایمن مرده را به داخل بوته بکشد، اما شیب زیادی که در مسیرش بود کارش را دشوار می‌کرد. در نهایت جگوار مجبور شد صیدش را کمی جلوتر بکشد و در این لحظه بود که من این عکس را گرفتم.

برگزیده بخش دانشجویان/ اثر دیوید فوئرهلم


سوژه این اثر یخچالی طبیعی در «Mýrdalsjökull» واقع در ایسلند است و سال ۲۰۱۹ ثبت شده است. در ادامه توضیحات آمده است: زیبایی ایسلند توجه دانش‌آموزان دبیرستانی موناکو را برانگیخته و منجر به خلق این اثر زیبا شده است. یخچال طبیعی «Mýrdalsjökull» چهارمین کلاهک یخی بزرگ ایسلند است که غارها و مناظر زودگذر فراواقعی و سورئال را دربرمی‌گیرد.

logo-samandehi