در آستانه برگزاری هفتمین کارنمای پژوهشی مطرح شد؛

سامان پاریزی از لزوم کمّی‌سازی و تهیۀ آمار صحیح و قابل اتکا از نتایج کارنماها میگوید


سامان پاریزی هنرمند جوانی‌ست که اخیرا مقاله‌ای با عنوان "وب‌سایت شخصی؛ یکی از اعتبارات هنرمندان تجسمی" نوشته است، وی در آستانه برگزاری هفتمین کارنمای انجمن هنرمندان نقاش ایران، در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین با اشاره به این مطلب که اقتصاد هنر مقوله‌ای گسترده‌تر از کسب و کار هنر است، توضیح داد:

اینکه ما بگوییم مثلا میزان استقبال از این کارنماها خوب است و یا حدس بزنیم که می‌توانند در رونق بخشیدن به کسب و کار هنرمندان تآثیرگذار باشند، کافی نیست. همۀ این مسائل باید با عدد و رقم بیان شوند و لزوم کمّی‌سازی و تهیۀ آمار صحیح و قابل اتکا در همۀ زمینه‌ها احساس می‌شود. برای تهیۀ آمار صحیح هم شیوه‌های مختلفی وجود دارد که البته پیاده‌سازی آنها نیاز به داشتن اجازۀ مدیریتِ نهاد یا سازمانِ مربوطه، نیروی انسانی متخصص، زمان و بودجۀ کافی، دارد.

وی در پاسخ به این سوال که " شما که در موردِ لزومِ داشتن وب‌سایت شخصی مطلب نوشته‌اید، آیا می‌توانید بگویید که وب‌سایت داشتن کمکی به پیشبرد وضعیت اقتصادی هنرمند خواهد کرد یا خیر؟" پاسخ می‌دهد:

البته که داشتن وب‌سایت مزایا و معایب خاص خود را دارد. من در مقالۀ خود به آن دسته از مزایای وب‌سایت اشاره کرده‌ام که مربوط به حوزۀ برندسازیِ شخصی (پرسونال برندینگ) و اعتبار بخشیدن به شخصیت هنرمند می‌شود؛ اینکه یک هنرمند، در فضای اینترنت هم هویت دارد و می‌تواند با مخاطبانش در ارتباط باشد؛ و البته از معایب داشتن یک وب‌سایت شخصی هم به عنوان مثال می‌توان از مسئله‌ای همچون نیاز به صرف زمان زیاد برای به روز نگه‌داری مطالب وبسایت اشاره کرد. زیرا اگر وبسایت ما به روزرسانی نشود، علاوه بر اینکه رنکینگ (رتبه‌بندی) آن بطور مثال در گوگل پایین می‌آید، بلکه باعث دفع مخاطبانمان نیز می‌شود.

اما اینکه یک وبسایتِ فعال تا چه میزان می‌تواند به پیشبرد وضعیت اقتصادی هنرمند کمک کند، باز هم نیاز به تحقیقات گسترده و کسب دیتاهای لازم و سپس تبدیل آنها به اطلاعات و آمار کمّی و در نهایت پردازششان دارد. شاید یکی از رایج ترین این ابزار های سنجشی "گوگل آنالیتیکس" باشد که بطور رایگان نیز می توان از آن استفاده کرد.

سامان پاریزی که چندی پیش نیز ورکشاپی آزمایشی با موضوع برندسازی شخصی برای هنرمندان تجسمی با نگاه ویژه به نقاشان نیز برگزار کرده بود، افزود:

طبق بررسی‌های من، از بین هنرمندانی که در این کارنمای پیش رو شرکت کرده‌اند، صرفا تعداد کمی از آنها وب‌سایت داشته‌اند و فقط یک نفر از آنها بود که وب‌سایت خود را به روزرسانی می‌کرد. البته این موضوع به عوامل متعددی از جمله سن هنرمندان و ویژگی های مختص هر نسل نیز می‌تواند مربوط باشد.

در هر صورت، بررسی دقیق عوامل موثر و غیر موثر بر هر موضوعی مستلزم اینست که متغییرهای محسوس و نامحسوس را به درستی اندازه گیری کنیم و سپس از روی آمار بدست آمده قضاوت کنیم.

اما در اینکه اگر هنرمندان بر روی مسئلۀ پرسونال برندینگ وقت بگذارند، قطعا نتیجۀ بهتری در رابطه با کسب اعتبارِ بیشتر، جذب مخاطبان بیشتر در داخل و خارج از کشور و در نتیجه، رونق بخشیدن به کسب و کارشان می‌شوند، شکی نیست.

جدای از موضوع وب سایت شخصی، رد پای مجازی که از هنرمندان در فضای اینترنت باقی مانده باشد نیز می تواند به شناخته شدن و کسب اعتبار بیشتر به هنرمندان کمک کند. بطور مثال پوشش خبری و مصاحبه هایی که گالری آنلاین در رابطه با کارنما ها انجام می دهد نمونه ای از این مورد است. برای ارتقای این پوشش های خبری و مصاحبه ها نیز می توان اقداماتی را در جهت جذب بیشتر مخاطب انجام داد. از تهیه مصاحبه های ویدئویی کوتاه تا تهیه تورهای مجازی از نمایشگاه ها با همکاری و حمایت مالی شرکت ها و سازمان های ذینفع و بسیاری اقدامات دیگر در جهت ایجاد انگیزه برای مخاطبان و هنرمندان، هر کدام می تواند منافعی را برای هنرمند، مخاطبان و رسانه های تولید کننده محتوا، که در اینجا منظور همان گالری آنلاین است، فراهم آورد.

logo-samandehi