مهناز احمدی:

کارنماهای پژوهشی در پیشبرد وضعیت فرهنگی و معرفی هنرمندان و آثارشان موثر هستند


در آستانۀ برگزاری هفتمین کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران که مختص اعضای بالای چهل سال است، خبرنگارگالری آنلاینبا مهناز احمدی، هنرمندِ معاصر کشورمان و مسئول کمیته کارشناسی آثار انجمن، گفتگویی داشته است. احمدی در رابطه با ویژگی های آثاری که به این نمایشگاه گروهی ارائه کرده است، می‌گوید:

تعداد 5 اثر از مجموعۀ کاری‌ام که برگرفته از یکسری متون اساطیریست به نمایش در خواهند آمد. ابتدا متن‌ها را مطالعه کردم و سپس در حین مطالعه ایماژهایی تصویری به ذهنم خطور می‌کردند که آنها را می‌کشیدم. همۀ آنها با تکنیک اکریلیک روی بوم پیاده‌سازی شده‌اند و اکثر مفاهیم نمادین و اساطیری به آیین زردشت باز می‌گردند. به عنوان مثال در یکی از آثارم در ابتدا عنصر درخت زندگی که عنصری نمادین است را گرفتم و سپس چیزهای دیگری را با آن ترکیب کردم. اثر دیگرم از این مجموعه نیز "زمین و بهشت" نام دارد و دربارۀ تفاسیریست که در متون اسطوره‌ای خوانده بودم.

احمدی ضمن مثبت ارزیابی کردن برگزاری کارنماها، به این نکته اشاره کرد که کارنماها بیشتر در پیشبرد وضعیت فرهنگی، شناسایی و معرفی هنرمندان و آثارشان موثر هستند. ولی برای پدیدۀ فروش نیز باید مرتبا با مشتری‌ها در ارتباط بود و پیگیری کرد.

وی در ادامه افزود:

با چنین تفکیکی که بر اساس سن هنرمندان صورت گرفته موافق هستم زیرا تفاوت دیدگاه‌ها، نگرش‌ها و کیفیت آثار مشهود خواهد بود.

احمدی ضمن تأکید بر اینکه " گاهی برخی کارها از حیطۀ قدرت انجمن خارجند و رخدادِ آنها به میزان کمک و همکاری سایر نهادها وابسته است" توضیح داد:

وقتی نهادِ مقابلِ انجمن پاسخگو نباشد، تمامی اقدامات و پیگیری‌های انجمن بی‌نتیجه می‌ماند. مثلا در رابطه با بیمۀ هنرمندان، انجمن به جز درخواست دادن و پیگیری کردن به لحاظ حقوقی کار دیگری نمی‌تواند انجام دهد. در نتیجه انجمن اگر کاری از دستش بر می‌آمده انجام داده و اگر به نتیجه نرسیده صرفا به دلیل عدم همکاری نهاد مقابل بوده است. به عنوان مثالی دیگر، اگر انجمن بخواهد آتلیه‌ای تأسیس کند، احتیاج به اجازۀ نهاد شهرداری دارد.

وی معتقد است که تنها توقعی که می‌توان از اعضا داشت اینست که هر یک به نوبۀ خود و هر قدر که در توانشان است برای انجمن وقت بگذارند:

امروز انقدر گرفتاریهای ما زیاد شده است که صرفا در صورتی می‌توانیم با یک NGO همکاری کنیم که خیالمان از خیلی سمت‌ها از جمله در مورد مسائل مالی راحت باشد و زمان کافی هم داشته باشیم. اما امروزه اکثر هنرمندان ما در حال تدریس خصوصی و عمومی هستند و یا حتی برای امرار معاش به مشاغل غیر مرتبط با هنرشان پرداخته‌اند. در نتیجه، شما نمی‌توانید از کسی توقع داشته باشید که وقت زیادی را در اختیار انجمن قرار دهد.

اعضا نبایند دلسرد شوند و بدانند که گاهی ممکن است به مطالبات خود نرسند، ولی راه حل آن خالی کردن پشت انجمن نیست.


logo-samandehi