فراخوان مسابقه بزرگ معماری و شهرسازی «ایده‌ای برای بازآفرینی مجموعه صنعتی ریسباف اصفهان»


هدف این مسابقه دست‌یابی به ایده‌ها و سناریوهایی خلاقانه، تأثیرگذار، خاطره‌انگیز، كارا و در عین احترام به ارزش‌های تاریخی-فرهنگی موجود مجموعه كارخانه ریسباف جهت دستیابی به فضایی سرزنده و جذاب در این نقطه از شهر اصفهان است.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان، حجت اله غلامی مدیركل راه وشهرسازی استان گفت: هیچگاه ریسباف به عنوان یك پروژه مطرح نبوده، بلكه ریسباف همواره به عنوان یك تغییر رویكرد مطرح شده و سعی شده تا از تخریب این كارخانه به عنوان یكی از كارخانجات باقیمانده از دوران صنعتی و تاریخی ایران جلوگیری گردد.
وی گفت: طبق سیاست های وزارت متبوع در خصوص برنامه های مورد نظر برای احیا و بازآفرینی این كارخانه و تبدیل به فضای مناسب شهری، تك روی نخواهد شد و به همین منظور مسابقه ای بزرگ در سطح ملی به منظور بازآفرینی كارخانه ریسباف اصفهان برگزار خواهد شد.
غلامی در توضیح نحوه برگزاری این مسابقه اظهار داشت: دراین باره هیات داوران و چارچوب و فرمت های اولیه مشخص شده و همه علاقمندان ، صاحبنظران، كارشناسان، دانشجویان و دانشگاهیان و مشاوران حرفه ای و بین المللی می توانند در این مسابقه بزرگ معماری و شهرسازی شركت نمایند.
مدیركل راه وشهرسازی در ادامه بیان داشت: شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و اداره كل راه و شهرسازی استان اصفهان از طریق برگزاری مسابقه، نسبت به جمع‌آوری ایده‌ها جهت بازآفرینی مجموعه صنعتی ریسباف اقدام می نمایند كه این مسابقه تحت نظارت دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی و با حضور نماینده دبیرخانه در جلسات داوری برگزار می گردد.
وی افزود: وزارت راه و شهرسازی از طریق شركت عمران و بهسازی شهری ایران و اداره كل راه و شهرسازی اصفهان پس از تملك این مجموعه صنعتی زیبا و ارزشمند كه در فهرست آثار ملی كشور نیز به ثبت رسیده است، در نظر دارد این مجموعه را به زندگی شهری اصفهان بازگردانده و تبدیل به مركزی فعال، پویا و سرزنده برای اهالی شهر اصفهان و گردشگران این شهر نماید. كارخانه ریسباف مجموعه‌ای هفت هكتاری با ساختمان‌هایی شامل سوله‌های تولید و تكمیل كارخانه و انبارها است كه دو سبك معماری سنتی ایرانی و معماری وارداتی غربی در ابتدای قرن حاضر در آن دیده می‌شود. درعین‌حال این مجموعه وسیع عرصه‌های باز زیادی را نیز در خود دارد.
هدف این مسابقه دست‌یابی به ایده‌ها و سناریوهایی خلاقانه، تأثیرگذار، خاطره‌انگیز، كارا و در عین احترام به ارزش‌های تاریخی-فرهنگی موجود مجموعه جهت دستیابی به فضایی سرزنده و جذاب در این نقطه از شهر اصفهان است. ایده‌های ارسالی برای شركت در این مسابقه باید هر دو حوزه كاربری جدید و كالبدی مجموعه میراث صنعتی ریسباف را پوشش دهد.

گفتنی است كلیه شهروندان، هنرمندان، معماران، شهر سازان، دانشجویان می توانند در این مسابقه شركت نموده و همچنین در صورت نیاز با پست الكترونیكی دبیرخانه مسابقه به آدرس: risbaf.regeneration@gmail.com مكاتبه فرمایند.
شایان ذكر است طبق برنامه زمان‌بندی، دریافت مدارك از تاریخ 26 فروردین ماه تا 26 اردیبهشت ماه سالجاری و داوری آثار به‌ منظور انتخاب 20 ایده منتخب تا تاریخ 5 خردادماه و اعلام نتایج برگزیدگان در تاریخ 8 خردادماه خواهد بود كه اطلاعات این فراخوان در سایت الكترونیكی شركت عمران و بهسازی شهری ایران و اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان جهت بهره برداری لازم قابل ملاحظه می باشد.

logo-samandehi