ساختمان های خوب، بازماندگان بی نظیر

دویست و هفتادمین گفتمان هنر و معماری برگزار می شود


دویست و هفتادمین گفتمان هنر و معماری با موضوع "ساختمان های خوب، بازماندگان بی نظیر" برگزار می شود.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از انجمن مفاخر معماری ایران، ساختمانهای خوب، بازماندگان بی نظیر، نام کتابی‌ است،نوشته نیکولا براگیری (Nicola Braghieri) که در مورد لوئیس کان وساختمانهایی که وی با استادی تمام، با به کارگیری آجر و با الهام ازمعماری کلاسیک رم باستان، طراحی و ساخته، نوشته شده است. جو پونتی درکتاب عشق به معماری (۱۹۵۷) از لوکوربوزیه به عنوانیک نابغه، از اگوست پرره به عنوان استادی که میتوان از آموزه های اوالهام گرفت، از فرانک لوید رایت به عنوان نخبه ای که تمام اشتباهاتشمجاز است و از گروپیوس به عنوان معماری بزرگ و از الوار آلتو به عنوانآرشیتکت و هنرمندی شایسته نام میبرد. و البته میس وندر روهه راآرشیتکتی در خور ستایش و فیلیپ جانسون را بر فراز بقیه میداند. امالوئیس کان نه فقط به دلیل آثار بزرگش قابل ستایش است بلکه آموزه هایمعماری اش در تحول معماری، تأثیرات تدریجی و شگرف گذاشته است. ویهمواره نابغه ای منحصر به فرد از نگاه مورخین معماری مدرن میباشد.

زمان داوری است، آثار خوب همواره باقی میمانند و بقیه درطول زمان محو می شوند. بهترین معمارها در مقابل عظمت آثارشان ناپدیدمیشوند، اما مکاتب معماری که از خود بر جای میگذارند، همواره از نسلیبه نسلی دیگر منتقل میشود و در متد تدریس آنها و در ایده هایشان ازطریق طرح هایشان انتقال می یابد و باعث پیدایش معماری هائی مشابه درطول زمان میشود. این چنین است که ما وارث معماری های بی نظیری در بازههای مختلف تاریخی هستیم. آثار "کان" و امانت دار راستین اش "ماریوبوتا" القا کننده ستایش یک نیروی مافوق هستند. استادی که در دوراندانشجویی خود، لحظه هایی طلایی در معماری مدرن را سپری کرده (و دردوران رکود اقتصادی سخت قرن بیستم آمریکا، فعالیت های حرفه ای خود راآغاز میکند)، به راستی چه تاثیر شگرفی میتواند بر روی دانشجوی خود"بوتا" که از مدرسه ونیز، راهی آمریکای غرق در بحران اقتصادی میشود،بگذارد؟ آیا کاربرد آجر و پایداری آن در طول زمان با فرم های کلاسیک وبی نظیر استاد، همگرایی لازم را از ابتدا داشته و یا با گذر زمان، فرمها تكامل خود را با نگاهی که استاد، دنبال میکرد به دست آوردهاند؟

در دویست و هفتادمین گفتمان هنر و معماری که به معرفی آثار لوئیس کان و ماریو بوتا اختصاص دارد، سرکار خانم دکترنازیلا خاقانی و آقای مهندس علیرضا مشهدی میرزا سخن خواهند گفت که بانمایش فیلم همراه است.

زمان: چهارشنبه 2 اسفند ماه 1396 از ساعت 15:30 الی17:30

مکان: موزه هنرهای دینی امام علی (ع) خیابان ولیعصر (عج)- بالاتر از ظفر - بلوار اسفندیار - شماره 35

logo-samandehi