سومین رویداد هنری «بهارستان» در نوروز سال ۹۷ برگزار می شود


سرپرست معاونت فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران از اجرای سومین دوره رویداد «بهارستان» در چهار بخش خبر داد.

به گزارش گالری آنلاین، مهر به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران نوشت: مجتبی موسوی سرپرست معاونت فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران درباره برگزاری سومین دوره رویداد «بهارستان» گفت: رویداد «بهارستان» به عنوان سالانه هنرهای شهری تهران معرفی شده به همین خاطر نیز از ابتدا سیاستگذاری آن بر این اساس تعیین شده است که به موضوعاتی بپردازیم که در سایر ایام سال امکان بروز و ظهور در فضاهای شهری را ندارند.

وی افزود: امسال نیز با نگاهی به دوره‌های قبل و فعالیت‌های مشابه‌ای که در تهران و سایر شهرها انجام شده و البته با نگاه آسیب شناسی و نقادانه آن را سیاستگذاری کردیم.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران از اجرای رویداد «بهارستان» در چهار بخش خبر داد و تاکید کرد: در این دوره رویداد «بهارستان» در چهار بخش هنر محیطی، المان‌های حجمی و آذین‌بندی خلاق، بخش دیوارنگاری با عنوان «دیوارهای کوچک شهر من»، بخش «درختستان» و در نهایت «تخم‌مرغ‌های نوروزی» که سابقه‌ای بیشتر از «بهارستان» دارند و امسال چهارمین دوره برگزاری آن است، اجرا می‌شود.

موسوی استقبال هنرمندان نسبت به این دوره از رویداد «بهارستان» را قابل توجه خواند و بیان کرد: مجموعاً در این دوره از «بهارستان» شاهد استقبال قابل توجه از سوی هنرمندان بوده‌ایم و ایده‌های متنوعی نیز به این رویداد راه یافته‌اند.

وی افزود: طرح‌ها و ایده‌های هر چهار بخش رویداد «بهارستان» از سوی هنرمندان ارایه و داوری‌ها نیز انجام شده است بنابراین تا پایان اسفندماه شاهد اجرای آثار انتخاب شده توسط هنرمندان در سطح شهر خواهیم بود.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران درباره جانمایی این آثار در سطح شهر گفت: تقریباً جانمایی آثار مشخص شده است با این تفاوت که در این دوره شاهد گسترده شدن بخش «تخم‌مرغ‌های نوروزی» در سراسر تهران خواهیم بود.

موسوی توضیح داد: در این دوره «تخم‌مرغ‌های نوروزی» در ۲۲ منطقه از تهران اجرا و در همان نقاط نصب می‌شوند تا شهروندان در تمام بخش‌های پایتخت از این رویداد بهره‌مند شوند.

وی درباره تفاوت بخش دیوارنگاری این دوره از «بهارستان» گفت: در این دوره از «بهارستان» شاهد تفاوت‌هایی در بخش دیوارنگاری هستیم به این شکل که از هنرمندان خواسته‌ایم تا دیوارهای کوچک را در سطح محلات و مناطق شناسایی کنند و بر اساس آن طرح ارایه دهند.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: در بخش دیوارهای کوچک سعی داشتیم تا هنرمندان را تشویق کنیم که با دقت بیشتری محل زندگی و مناطق خود را رصد کنند و برای دیوارهایی که قابلیت اجرا دارند و می‌توانند در سطح شهر تاثیرگذار باشند، ایده ارایه کنند که البته این اتفاق رخ داده است.

موسوی بخش «درختستان» را دارای رویکردی زیست‌محیطی خواند و گفت: بخش «درختستان» از جمله قسمت‌هایی است که ما آن را به شکلی نمادین و با رویکرد زیست محیطی مدنظر داریم به همین خاطر این بخش روی درختان خشکیده خیابان ولیعصر که شکلی سمبلیک برای محیط زیست شهری دارد، اجرا می‌شود.

وی درباره بخش هنرهای محیطی در «بهارستان» توضیح داد و بیان کرد: در بخش هنر محیطی هنرمندان ما تجربه زیادی دارند بنابراین فکر می‌کنم که هم مجسمه‌سازان و هم سایر هنرمندان در بخش‌های مختلف ایده‌های خلاق و خوبی را بر اساس فضا و مبلمان شهری ارایه داده‌اند که به نوعی می‌توان آن را در رده هنر بینارشته‌ای قرار داد.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران تاکید کرد: خوشبختانه طی دوره‌های قبل بخش هنر شهری و بینارشته‌ای از سوی مخاطبان به واسطه خلاقیت موجود در آثار با استقبال بی‌نظیری رو به رو شده است.

موسوی درباره آثار رسیده به بخش‌های مختلف «بهارستان» گفت: در بخش «درختستان» بالغ بر ۱۰۹۰ از ۵۱۷ هنرمند به دست داوران رسید که از میان آنها ۴۰ طرح منتخب از ۴۰ هنرمند برای اجرا در قالب رویداد «بهارستان» انتخاب شد. در بخش هنرهای محیطی و آذین بندی خلاق و نوگرا نیز ١۶٠٨ طرح از ۶٩٩ هنرمند به «بهارستان» ارسال شد که داوران از میان آنها ١٠١ طرح از ٩۶ هنرمند را برای اجرا در سطح شهر انتخاب کردند.

وی افزود: در بخش دانشجویی تخم مرغ‌های نوروزی ٩۵٧ طرح از ۴۳۵ هنرمند دریافت شد که در نتیجه ۸۱ اثر از ۸۲ هنرمند انتخاب شد همچنین در بخش حرفه‌ای تخم مرغ‌های نوروزی نیز ٢٩۶٨ طرح از ١٣۶۴ هنرمند به دبیرخانه «بهارستان» ارسال شد که پس از داوری تعداد ٣١١ طرح از ٣١١ هنرمند به مرحله نهایی و اجرا راه یافت.

سرپرست معاونت فرهنگی سازمان زیباسازی شهر تهران درباره مجموع آثار دریافتی در ۲ بخش حرفه‌ای و دانشجویی تخم مرغ‌های رنگی گفت: در این ۲ بخش مجموعا ٣٩٢۵ طرح از ١٧٩٩ هنرمند دریافت شد که نهایتا ٣٩٣ طرح از ٣٩٣ هنرمند در ۲۲ منطقه تهران به مرحله اجرا خواهد رسید.

موسوی درباره دیوارنگاری‌های رویداد «بهارستان» با عنوان «دیوارهای کوچک شهر من» توضیح داد و بیان کرد: در این بخش ١١٣۵ طرح از ۵٨۴ هنرمند دریافت شده که نهایتا ١١٣ اثر از ١١٣ هنرمند به اجرا گذاشته خواهد شد.

سومین دوره رویداد «بهارستان» با هدف تغییر چهره شهر در آستانه نوروز و بهار تا پایان اسفندماه در نقاط مختلف شهر تهران اجرا می شود و تا پایان فروردین ماه نمایش آن ادامه دارد.

logo-samandehi