نماینده بخش هنری یونسکو در خاورمیانه اعلام کرد؛

اولین سمپوزیوم هنرهای تجسمی یونان در راه است

"با هدف تبادلات تکنیکی و ذهنی هنرمندان برنامه های متعددی از جمله سموزیوم های هنری برنامه ریزی شده است." این را ف. اخلاقی، نماینده بخش هنری یونسکو در خاورمیانه میگوید. وی علاوه بر فعالیت های فرهنگی و آموزشی خود، از اولین هنرمندانی است که در آثارش به موضوع مهرهای باستانی پرداخته است.

این هنرمند در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با نو آوری های جدید خود در مجموعه آثارش توضیح داد :

همانطور که در مصاحبه قبلی توضیح دادم روی مهر های ایرانی کار میکنم. در واقع پس از اینکه در کتاب ها به ویژه کتاب های فرانسوی در مورد آیین مهر و مهر های ایرانی تصاویر و اطلاعات متفاوتی دیدم، با خودم فکر کردم که چرا باید این اطلاعات در کتاب ها یا در اشیاء موزه ها محفوظ بماند. از این جهت تصمیم گرفتم به آنها جان بدهم، که هرچقدر بیشتر در مورد آنها تحقیق میکنم به نتایج جدیدی میرسم. به طور مثال اکنون در این کارم جنگ شیر و گاو را میبینید که من فکر میکنم این تصاویر از درونیات مردمان آن زمان بوده ، به این معنی که زندگی و قدرت را از درون خودشان طراحی می کردند . ممکن است استفاده های متفاوتی از این مهره ها میشده ، ممکن است نشانه قبیله ای ،جامعه ای یا خانوادگی بوده و یا ممکن است برای داد و ستد استفاده می شده است.

آثاری از این هنرمندِ دانش آموخته در آکادمی هنر آلمان و یونان، سال گذشته در موزه ایتالیا ، کاپری یونان و ... به نمایش در آمد ، از آنچه در سال گذشته در ذهنیت و تفکر وی تاثیر گذار بوده سفری به کندوان را میتوان نام برد . اخلاقی در این سفر با دیدن فرم های خاص ساختمان های این شهر چشم انداز های جدیدی در آثارش گشوده شد و این تاثیرات در آثار اخیرش به وضوح دیده میشود . او در رابطه با این اتفاق توضیح می دهد :

با این سفر و جریاناتی که در درون من رخ داد ، فضایی از ایران باستان، خانه ها و شهرسازی های آن را به شکلی نا محسوس در آثارم استفاده میکنم و در واقع به نحوی این ایده ها را در کنار هم چفت میکنم . گویی از درون سوراخ های دیوار ها این افکار راه را به بیرون پیدا می کند .

مجموعه آثار مربوط به مهر های این هنرمند به سی اثر میرسد . و به گفته وی در سال جدید نمایشگاه انفرادی پیش رو خواهد داشت .

اولین دوره سمپوزیسیوم های یونسکو 30 خرداد 97 در یونان برگزار میشود

"درست است که ما نقاش هستیم و باید در آتلیه خود نقاشی بکشیم و تدریس کنیم اما من معتقد هستم حتما نیاز است با توجه به رشد سریع تکنولوژی یک کار فرهنگی و تلاش جمعی بکنیم تا قلم ها زمین نماند. هنر دیجیتال و استفاده از قلم نوری و ... برای خودشان بحث جذابی دارند ولیکن رنگ روغن، اکرولیک، بوم و ... را اگر مورد توجه قرار ندهیم ممکن است ظرف چندین سال آینده بیش از پیش کنار گذاشته شوند." این را نماینده فرهنگی یونسکو با تشریح اهمیت ارتباط هنرمندان از نزدیک گفت، و افزود:

بر همین اساس نیز در یونسکو سمپوزیسیوم هایی را برای هنرمندان در نظر گرفته ایم که اولین دوره آن 30 خرداد 97 در یونان برگزار میشود.

rodos 3

یونسکو سه نماینده در بخش هنری دارد، یک نماینده در اروپا داریم، یک نماینده من در بخش خاور میانه هستم و یک نماینده در هند است.

قوی ترین فعالیت های هنری یونسکو در مرکز یونان انجام میشود. به این شکل که در هنر های مختلف مثل نقاشی، عکاسی، مجسمه سازی، تاتر و موسیقی در حال فعالیت هستیم. یکی از اهداف ما این است که کمک کنیم به جای اینکه هنرمندان در شبکه های مجازی و از راه دور با هم در ارتباط باشند به صورت فیزیکی در یک کشور در کنار هم فعالیت کنند و به این طریق تبادلات فکری، تکنیکی، فرهنگی و هنری اتفاق بیافتد.

در هر یک از این رویداد ها هنرمندان از کشور های مختلف خاورمیانه، آسیا و اروپا حضور دارند و در پایان دوره در فضایی مناسب و بزرگ آثار به نمایش در خواهد آمد. در سال 97پس از یونان در یوگوسلاوی و روسیه این آرت فیر ها برگزار می شود.

این ها آرت فیر های بزرگی خواهد بود که هنرمندان میتوانند طی فراخوانی که در آینده اعلام خواهد شد اطلاعات خود را ارسال کنند و در برنامه روسیه و یوگوسلاوی شرکت نمایند.

با توجه به اینکه هنر یک زبان بین المللی است در این رویداد ها شاید افرادی در کنار هم کار کنند که زبان یکدیگر را هم ندانند اما همزمان که تکنیک خود را کار می کنند و ذهنیت خود را به تصویر میکشند با یکدیگر تبادل اندیشه و تکنیک خواهند داشت . تصمیم داریم در این برنامه ها امکانی را ایجاد کنیم که هنرمندانی معرفی شوند که بسیار خوب کار می کنند ، اما شناخته شده نیستند .

"کسی که طراح خوبی است میتواند نقاش خوبی هم باشد"

اخلاقی در کنار خلق آثار هنری و انجام فعالیت های متعدد فرهنگی، کار آموزش و پرورش هنر جویان را در آتلیه خود پیش می برد و با توجه به جامعیت مطالبی که در دوره های آموزشی خود دارد به نوعی یک فضای آکادمیک یا دانشگاهی کوچک برای علاقمندان ایجاد کرده است.

وی با عقیده بر اینکه کسی که طراح خوبی است میتواند نقاش خوبی هم باشد، دوره های آموزشی خود را با تمرکز بر طراحی بر اساس نور و سایه آغاز میکند و در طراحی هر آنچه نیاز دانش هنری از جمله کنتراست ، کمپوسوزیون ، تعادل ،تناسب و ... است به دانشجو منتقل میکند .

پس از پیش رفت مراحل طراحی به موازات آن رنگ شناسی و استفاده از ذهنیت در ایجاد نوآوری و خلاقیت در طراحی را به دانشجو تدریس میکند.

این مدرس هنر بر اساس منطق نور پیش میرود و نور و سایه ابزار کارش است و نه صرفا یک عنصر تزیینی .

وی آموزش تاریخ و فلسفه هنر را نیز لازمه یادگیری نقاشی میداند و در کنار آموزش های عملی ، بحث های تئوری هنر را پیش می برد.

تلاش اخلاقی بر این است تا آموزش های خود را به شکلی اصولی و پایه ای پیش ببرد و آنچه خود در دانشگاه هنر آلمان آموخته به شکلی آکادمیک به هنرجویانش انتقال دهد .


این هنرمند معتقد است ادبیات و موسیقی تاثیر بسیاری بر کار او دارد هرچند ممکن است در مرحله ای از کار حتی صدای آن موسیقی را نشنود اما تاثیر خودش را بر او می گذارد .

از جمله اشعار مورد علاقه او، شعر های شاملو است که تعبیر اخلاقی از آنها وجود کنتراست در فضای واژگان اوست.


logo-samandehi