نیم در نیم؛ نمایشگاه گروهی پارچه سازی و میکس مدیا

گالری آتشزاد از روز جمعه یکم تیرماه 97 میزبان آثار پارچه سازی و میکس مدیای گروهی از هنرمندان به کیوریتوری "کمند کاوند" تحت عنوان "نیم در نیم" می شود.

در ادامه بیوگرافی و بیانیه هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه را می خوانید:

کمند کاوند ، متولد آذر ماه سال هزار و سیصد و هفتاد.

دانشجوی انصرافی رشته ی کارگردانی تیاتر ، دانش آموخته ی دوره های ازاد دانشگاه علم و فرهنگ در رشته های دوخت دستیِ کیف ، تاپستری ، مکرمه بافی و دوره ی جامع طراحی پارچه و لباس .

بیانیه:

با جسارت روی پارچه میرقصم و تجربه میکنم .

حمیده(بهار) معصومی متولد آبان هزارو سیصدو شصت ویک.

به دنبال علاقمندی به هنر از کودکی، تحصیلاتم را در هنرستان، رشته گرافیک آغاز و با کسب مدرک کارشناسی در این رشته فارغ التحصیل و در ادامه به عنوان هنر آموز در آموزش و پرورش به تدریس مشغول شدم. در این حین به عنوان طراح گرافیک به انجام پروژه های گرافیکی پرداختم و در جشنواره ها و مسابقات شرکت نمودم. در پی گرایش به هنر طراحی پارچه و لباس دوره های آزاد تخصصی دانشگاه علم و فرهنگ را گذراندم. آنچه که امروز تصویر می شود حاصل تجربیات من است.

بیانیه:

در این تجربه آغازین کوشیده ام با تامل درباره خویشتن و مناسبات انسان با طبیعت، تار و پود پارچه را بر هویت انسانی گره زنم و از منظری متفاوت به نمایش درآورم.

فائزه چهاردولی، متولد سال هزار و سیصد و شصت و نه

مقطع کارشناسی را در رشته مهندسی صنایع پشت سر گذاشته و در پی علاقه به حوزه کارآفرینی و کسب و کارهای نوپا، رشته مدیریت را در مقطع کارشناسی ارشد، در دانشگاه صنعتی شریف، آغاز نمودم. از سوی دیگر طراحی و به کارگیری نوآوری در خلق پارچه و لباس، یکی از زمینه های علاقمندی و مشغولیت های فکری اینجانب در چندین سال اخیر بوده است.

تلاش برای همنشانی حوزه های علاقه اینجانب سبب شد تا دوره های آزاد رشته طراحی پارچه و لباس را نزد استادان بزرگی سپری کنم و تلاش کنم تا در راستای تحقق این هدف گام بردارم. آثاری که مشاهده می کنید، حاصل تجربیات اینجانب بوده و سرچشمه آنها در فکر و خیال جای دارد.

بیانیه:

آثاری که مشاهده می کنید، بیانی خیالی از اسارت، را به ذهن متبادر می سازد. به زنجیر کشیده شدن، واقعیتی است که نوع بشر به تنهایی با آن مواجه نبوده است و قیود نیز لزوما به واسطه یک انسان خلق نشده اند. چه بسا محدودیت های ذهنی رنج بزرگتری را بر بشر متحمل می سازد. توجه به تکثر این قیود می تواند خود تلاشی برای رها شدن از آنها باشد.

فاطمه جلالی ورنامخواستی

زاده هفت آذر هزارو سیصد و شصت و هفت در شهر مشهد.

فارغ التحصیل رشته معماری در مقطع کارشناسی از دانشگاه غیر انتفاعی خاوران مشهد، دانش آموخته دوره های آزاد رشته طراحی پارچه و لباس از دانشگاه علم و فرهنگ تهران.

فراگیری دوخت لباس به صورت تجربی، در حال حاضر: فعالیت در زمینه دوخت و طراحی پارچه و لباس.

بیانیه:

رها میکنم خود را در دنیای تار و پود و مزین میکنم قامتش را با هرانچه که ازادانه از ذهنم عبور میکند.

زهره سعیدی پورمتولد آذر ماه سال هزارو سیصدو هفتادو یک در یزد.

فارغ‌التحصیل رشته طراحی و دوخت و دوره‌های ازاد و تخصصی طراحی پارچه و لباس را در دپارتمان دانشگاه علم‌وفرهنگ گذراندم.

بیانیه:

این اولین مجموعه آثارم در طی سال‌هاست که باید بعد از گذراندن مدتی از نقطه‌ای آغاز میکردم و این آغاز از روح و ذهن من جان میگیرد.

به گزارش گالری آنلاین، نمایش آثار این هنرمندان تا دهم تیرماه ادامه خواهد داشت و علاقه مندان جهت بازدید از آثار می توانند به گالری آتشزاد واقع در خیابان عباسپور (توانیر)شمالی، بعد از پل همت، نبش کوچه هومان، نرسیده به میدان ونک،شماره ۲۳ مراجعه نمایند.

کمند کاوند، کیوریتور این نمایشگاه در رابطه با هدف از برگزاری این رویداد توضیح داد :
هدف اصلی ما این بود که به همه افراد از جمله خودمان، ثابت کنیم بصورت مستقل و بدون استاد و متصل بودن به مافیا، میشه نمایشگاه برگزار کرد!
وی در مورد روند شکل گیری ایده تا اجرا ، انتخاب آثار و تکمیل مجموعه، گفت:
من دقیقا مهر ماه سال 96 به فکر برگزاری نمایشگاه گروهی افتادم و با اعلام آگهی در بین همکلاسی هام، حدود 20 نفر استقبال کردند و اعلام همکاری کردند. به مرور زمان 12 نفر شدیم و دقیقا 20 آبان 96، من اولین جلسه رسمی را برگزار کردم. البته در ادامه مسیر گروه ریزش کرد و در نهایت 5 نفر باقی ماندیم.
این هنرمند در رابطه با تعداد و ابعاد آثاری که به نمایش در می آید، بیان کرد:
ما یک گروه پنج نفره هستیم که دقیقا هر کدام شش اثر داریم. و بیست و هشت اثر ما در ابعاد پنجاه در پنجاه یا همان نیم در نیم است. این ابعاد به طور اتفاقی بین ما مشترک شده که خودش داستانی دارد که در ادامه خواهم گفت.
در واقع نمایشگاه ما شامل پارچه سازی، چاپ پارچه و نقاشی پارچه هست که به صورت تابلو به نمایش در آمده و در مورد سبک هم، من فکر میکنم ما در عصر تلفیق هنر هستیم و شاید نتوانیم به راحتی برای کارهایمان سبک تعیین کنیم، شاید کلمه مدرن خیلی وقتها این عدم محدودیت را به ما بدهد، اما من سبکی روی کارهایمان نمیگذارم.
او علت انتخاب این عنوان برای نمایشگاه را چنین شرح داد:
انتخاب اول ما نام دیگری بود که خودش داستانی طولانی داشت که از حوصله بحث ما خارج است. تا یک ماه قبل از برگزاری نمایشگاه هم ما با همان نام قبلی جلو رفتیم، اما روزی که فهمیدیم همه به طور کاملا اتفاقی روی ابعاد نیم در نیم کار کردیم، به فکر تغییر نام نمایشگاه افتادیم. بیشترین کلمه ای که بین ما رد و بدل میشد، در آن روزها کلمه نیم در نیم بود. و به قول بهار- یکی از اعضای گروه- ما نیم در نیمی متفاوت از پارچه را به نمایش میگذاریم. این شد که ما نام نیم در نیم را برای نمایشگاه گروهیمان در نظر گرفتیم.
این کیوریتور در مورد معیار انتخاب هنرمندان این مجموعه گفت:
درست است که من، کمند کاوند، کیوریتور این نمایشگاه هستم، اما ما همگی با هم، گروهی شدیم که با دموکراسی و راگیری پیش رفتیم و همه کارها را با تقسیم وظایف پیش بردیم. کاملا همگام و هم پای هم! من کسی را انتخاب نکردم! این خود هنر پارچه سازی بود که ما دا برای هم گروه شدن با هم انتخاب کرد!
وی در نهایت افزود: این اولین تجربه مشترک ما 5 نفر با هم است، و اولین تجربه ما برای برگزاری نمایشگاه پارچه سازی هست. هنر پارچه سازی و چاپ پارچه و نقاشی پارچه و به خصوص هنر پارچه سازی در ایران خیلی ناشناخته است حتی در بین اهالی هنر و حتی افرادی که در حوزه لباس و پارچه کار میکنند بعضا با این هنر آشنایی کاملی ندارند یا دید غلطی نسبت به این هنر دارند.
تلاش گروه ما با ساخت ویدئوهای متفاوت و جالب و هیجان انگیز برای مخاطب، آشنا کردن، مردم و هنرمندان با هنر پارچه سازی است و ما در طول روند تبلیغات این مجموعه بارها با افراد مختلف مصاحبه کردیم و ویدئوهای مختلفی درست کردیم تا نظر مردم را در رابطه با این هنر بدانیم و متاسفانه بیشتر با این برخورد کردیم که کسی اطلاعات درستی ندارد. بعد از اتمام نمایشگاه تصمیم داریم در غالب دو تا سه ویدئو که با اساتید این هنر مصاحبه می کنیم و تا حد ممکن این هنر را به مردم بشناسانیم و شاید در این بین، افراد زیادی به این هنر علاقه مند بشوند و به سمت این هنر بروند. ما امیدواریم که آینده هنر ایران بهتر از چیزی باشد که در حال حاضر هست و امیدواریم به جایی برسیم که نمایشگاه ها روز به روز شلوغ تر بشوند و هنرهایی که معمول نیستن بیشتر بین عموم مردم رایج شوند.

علاقه مندان جهت بازدید از آثار می توانند تا تاریخ 10 تیرماه به گالری آتشزاد واقع در خیابان عباسپور (توانیر)شمالی، بعد از پل همت، نبش کوچه هومان، نرسیده به میدان ونک،شماره ۲۳ مراجعه نمایند.

logo-samandehi