روایت ویدا جیلانچی از آثارش

گفتگو با هنرمند برگزیده فراخوان گالری خط سفید

ویدا جیلانچی هنرمند برگزیده فراخوان گالری خط سفید است. وی رتبه اول کارشناسی نقاشی دانشگاه هنر و معماری نیز بوده و هم اکنون دانشجوی ارشد نقاشی در دانشگاه هنر و معماریست. جیلانچی نقاشی را از کودکی شروع کرده و در دانشگاه به ادامه تحصیل پرداخته است. وی حضور در نمایشگاهای داخلی وخارجی از جمله ایتالیا، یونان و... را در کارنامه خود دارد.

اثر ویدا جیلانچی، رنگ و روغن، ابعاد: 100×80، سال خلق اثر: 1397

در استیتمنت آثار این هنرمند آمده است:

همواره به تصویر کشیدن احساسات و عواطف خود و آدم ها در حالتها و موقعیتهای متفاوت مورد علاقه ام بوده است که در مجموعه های مختلف آثارم سعی در به تصویر کشیدن برداشت ها و نگاهم به آنها داشته ام.

از انجا که از دیدگاه ام در زندگی معاصر شهرمان اکثرا هنگام خوشحالی, ناراحتی, قرار ملاقات, به همراه, تنهایی و... به کافه میروند و معمولا به حال بهتری میرسند و اوقات ارومی را سپری میکنند می توان گفت جایگاه کافه به نوعی آرامش معاصرمان شده است. با رنگها و خطوط مورد علاقه ام سعی در به تصویر کشیدن آن از نگاه خودم داشتم.

ویدا جیلانچی در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با مفهوم آثار خود توضیح داد:

کافه ها برایم نمادی از جاییست که پر ازرنگ، موسیقی و ارامش است. جایی که الان خیلی از مردم شهرم اوقاتشان را در ان میگذرانند. ایده ی این موضوع زمانی برام شکل گرفت که تعدادی ازدوستانم را میدیدم که هر روز حتما ساعاتی را برای پر کردن تنهاییشون یا موقع شادیهاشون به کافه هایی مشخص میرفتن حتی برای بازی های دسته جمعی مثل دارت, مونوپلی و... . یا با لپ تاپ برای کار تا دیر وقت در کافه ی پاتوقشان بودند. به طوری که افرادی مشخص تقریبا خانواده ی هم شده بودند.

همیشه احساسات ادمها برایم جالب بوده که در مجموعه ی قبلی هم موضوع اصلیم بود و الان هم همچنان در این مجموعه ارتباط حس افراد در فضای خاص کافه مورد توجه ام است.

جیلانچی در رابطه با اثر برگزیده خود در این فراخوان بیان کرد:

اثری که در این فراخوان شرکت دادم از مجموعه ای است که همچنان روی موضوعش کار میکنم.

انسانها پر از احساسات خاص و حتی منحصر بفرد خودشان هستند و همین باعث میشود که عناصر دیگر و زاویه دید متفاوتی در مجموعه ام درمورد ارتباط ادمها و فضای کافه ها اتفاق بیوفتد که خودش برام جذاب است.

این مجموعه و چند مجوعه دیگر را در غالب فتو آرت نیز ارائه دادم چون بنظرم مدیومی نزدیک به نوع بیان ذهنیت در نقاشی است.

وی در ادامه افزود:

تقریبا هر تابلویی در مقطعی از اجرا یا شکل گیریش با گره هایی همراه است که با بیشتر درگیر شدن با آن موضوع میشود به راهکاری رسید چه از لحاظ فرمی و چه از لحاظ فکری. معمولا سعی میکنم تحت تاثیر ذهنیت خاصی قرار نگیرم و ایده ها, دید و ذهنیت خودم را در نقاشی هام بیان کنم و به تصویر بکشم. به خصوص در این مجموعه، ولی اگر بخواهم از شاعر خاصی نام ببرم که افکار و دیدش برایم جالب بوده مولانا است که در مجموعه ی قبلی به آن پرداختم.

آنچه این هنرمند در پی انتقالش به مخاطب بوده فضاهایی پر از رنگ و حال خوب در غالب کافه های شهرمان بوده است.

logo-samandehi